نتایج یك بررسی جدید نشان داده است كه بسیاری از داروهای تجویزی و غیرنسخه‌ای یا به اصطلاح OTE كه به عنوان مسكن مصرف می‌شوند، می‌توانند موجب افزایش فشار خون شوند.

سلامت نیوز: نتایج یك بررسی جدید نشان داده است كه بسیاری از داروهای تجویزی و غیرنسخه‌ای یا به اصطلاح OTE كه به عنوان مسكن مصرف می‌شوند، می‌توانند موجب افزایش فشار خون شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پزشكان تاكید دارند كه افزایش فشار خون یكی از فاكتورهای خطرزای اصلی در بروز سكته مغزی، حمله قلبی و آنوریسم مغزی است. متخصصان مركز پزشكی شبا دانشكده پزشكی ساكلیر، در آزمایشات جدیدی دریافته‌اند كه این داروها حاوی تركیبات شیمیایی هستند كه می‌توانند موجب افزایش فشار خون شوند و یا با داروهای كنترل فشار خون تداخل ایجاد كنند.

شبكه خبری ای بی سی در این باره گزارش داد، این متخصصان هشدار داده‌اند با وجودی كه بسیاری از این داروها می‌توانند موجب بالا رفتن فشار خون شوند اما هم بیماران و هم بسیاری از پزشكان به طرز نگران‌كننده‌ای از این ارتباط بی‌اطلاع هستند.

متخصصان می‌گویند: بیماران اغلب تصور می‌كنند كه اگر دارویی OTC باشد یعنی برای تهیه آن نیازی به نسخه پزشك نباشد تقریبا بی‌ضرر است اما همیشه اینطور است. حداقل اینكه بسیاری از داروهای مسكن و غیر نسخه‌ای موجب بالا رفتن فشار خون می‌شوند اما نرخ مصرف آنها همچنان بالا است. اكثر این داروها شامل قرص‌های ضد بارداری، قرص‌های افسردگی و داروهای ضد التهابی هستند كه درد و عفونت‌های باكتریایی را كنترل می‌كنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجودی كه یكی از عوارض جانبی این داروها افزایش فشار خون است اما اغلب پزشكان در برنامه‌های درمانی برای بیمارانشان این نكته مهم را در نظر نمی‌گیرند. به این دلیل به پزشكان توصیه می‌شود كه دوز پایین‌تری از این داروها را برای بیماران تجویز كنند و یا در كنار رژیم دارویی كه برای بیمار در نظر می‌گیرند داروهای فشار خون را نیز بگنجانند.

جزئیات این مطالعه در مجله آمریكایی "طب" منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha