جمعه ۲ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 51086
سلامت نیوز: تعطیلات گرم آرام آرام آغاز می‌شود و شما تصمیم دارید روز را با فرزندتان در پارك بگذرانید. هوای پارك آفتابی و بسیار گرم و فرزندتان در حال بازی است. زمانی كه به تماشای محیط مشغول شده‌اید ناگهان كودكتان را بی‌حال سوار تاب می‌بینید. شتابان به طرفش می‌روید. رنگش پریده و حالت تهوع و سرگیجه دارد. در این زمان چه می‌كنید.

بالارفتن درجه حرارت هوا و گرمای بیش از حد سبب می‌شود كه تبادلات حرارتی بدن با محیط اطراف مختل شود.

زمانی كه فردی در مدت زیادی در معرض گرما و نور آفتاب قرار ‌گیرد یا بدون در نظر گرفتن شرایط جسمی و سنی، بیش از اندازه فعالیت بدنی كند «خستگی گرمایی» اتفاق می‌افتد.

معمولا این مشكل در مردم مناطق شهری نسبت به مناطق روستایی بیشتر دیده می‌شود، چرا كه آسفالت و بتون در مناطق شهری گرما را به میزان بیشتری جذب كرده و این موجب مضاعف شدن گرمای محیط می‌شود.

در واقع خستگی گرمایی شایع‌ترین نوع گرمازدگی است و مشخصه اصلی آن تعریق فراوان و از دست رفتن آب و املاح بدن است.

كارگران، قهرمانان ورزشی، نیروهای انتظامی و افرادی كه هنگام كار یا ورزش در هوای داغ مایعات كافی نمی‌خورند بیشتر به این مشكل دچار می‌شوند.

نشانه‌ها


تشنگی و تعریق شدید، پوست سرد، رنگ‌پریده یا برافروخته، نبض ضعیف، مردمك‌های گشاد، بی‌حالی، تهوع، سرگیجه ، خستگی، سردرد و در نهایت غش از جمله علل این نوع گرمازدگی است.

چه باید كرد؟

ـ مصدوم را فوری از محیط گرم خارج كرده و در معرض هوای خنك قرار دهید.

ـ او را به پشت بخوابانید و پاهایش را یك وجب بالا برده و تا حد امكان لباس‌های او را درآورید یا شل كنید.

ـ اگر مصدوم هوشیار است به او آب دهید و اگر در عرض 20 دقیقه تاثیری در حال او ندیدید به او محلول ORS دهید. از دادن قرص نمك به مصدوم اجتناب كنید،‌ چرا كه نمك معده را تحریك كرده و بر شدت تهوع و استفراغ می‌افزاید.

ـ با آب خنك پوست مصدوم را مرطوب كنید و همزمان او را باد بزنید. اگر در عرض 30 دقیقه بهبودی حاصل نشد مصدوم را فوری به مراكز درمانی انتقال دهید.

تفاوت میان خستگی گرمایی با گرمازدگی

ـ‌ تفاوت بین خستگی گرمایی و گرمازدگی را می‌توان از راه‌های گوناگونی تشخیص داد. اگر بدن مصدوم در لمس بسیار داغ باشد به گرمازدگی مشكوك شوید. نشانه مهم دیگر گرمازدگی تغییر در وضعیت رفتاری مصدوم است كه از گیجی، بی‌قراری و پرخاشگری شروع می‌شود و تا نداشتن آگاهی از زمان و مكان و در نهایت اغما ادامه می‌یابد.

ـ خستگی گرمایی به دلیل تعریق شدید و از دست رفتن مایعات و املاح بدن می‌تواند به گرفتگی عضلانی منجر شود. در این حالت معمولا در ساق یا ماهیچه‌های ناحیه شكم انقباض عضلانی روی داده و به سفتی و تغییر شكل عضله منجر می‌شود. در این مورد نیز بهترین كار نوشیدن مایعات و كشیدن عضله است.

ـ در صورتی كه به خستگی گرمایی رسیدگی نشود به گرمازدگی تبدیل شده و می‌تواند بسیار خطرناك باشد.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha