جمعه ۲ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۳

وبا، یكی از بیماری‌های اسهالی است. نشانه‌های بیماری ناشی از سمی است كه توسط میكروب در روده افراد آلوده ترشح می‌شود.

سلامت نیوز: وبا، یكی از بیماری‌های اسهالی است. نشانه‌های بیماری ناشی از سمی است كه توسط میكروب در روده افراد آلوده ترشح می‌شود.

سبزیجـات و میوه‌جـات شسـته نشـده، یخـی كه از آب آلوده تهیـه شده و شـنا كردن در آب آلـوده می‌تواند شخص را آلوده كند.

وبا افزون بر سرعت بالای ابتلا، سرایت و مرگ و میر، دارای جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیز هست.

در دو تا پنج درصد بیماران اسهال شدید ایجاد می‌كند كه شبیه آب برنج بوده و بی‌بوست یا گاهی بوی ماهی می‌دهد.

در بیماران مبتلا به وبا، اسهال آبكی با دفعات اجابت مزاج زیاد می‌تواند به كمبود آب و املاح بدن منجر شود و در صورتی كه آب و املاح از دست رفته بسرعت جبران نشود، موجب مرگ بیمار خواهد شد. استفاده از آب و غذای آلوده، مهم‌ترین راه ابتلا به این بیماری است.

تعدادی از مبتلایان علامتی ندارند و تنها عامل بیماری‌زا را با خود انتقال می‌دهند. به این افراد حاملین سالم گفته می‌شود. حاملین سالم تا هشت روز قادر به پخش عامل بیماری‌زا هستند.

البسه آلوده در محیط مرطوب چند روز تا چند هفته، مخازن آب تا دو هفته و آب دریا تا چهار روز عامل وبا را با خود حمل كرده و منتشر می‌كند. افرادی كه مبتلا شده و جان سالم به در می‌برند تا یك ماه قادر به انتقال عامل بیماری‌زا به دیگران هستند.

مراقبت از افرادی كه از نظر خوردن و آشامیدن با بیمار در تماس بوده‌اند تا پنج روز بعد از تماس، توصیه می‌شود.

به منظور تشخیص وبا، باید از مدفوع بیمار نمونه‌گیری كرد و آن را برای شناسایی عامل میكروبی به آزمایشگاه داد.

برخورد با بیمار مشكوك به وبا

در شرایط عادی، بیشتر بیماران را می‌توان به طور سرپایی با مایع درمانی خوراكی و آنتی‌بیوتیك مناسب درمان كرد. در شرایط همه‌گیری، بهتر است بیماران در شرایط بستری تحت مراقبت قرار گیرند.

گاهی آنقدر بدن بیمار، آب از دست داده كه نمی‌توان با مایعات خوراكی كمبود را جبران كرد و به جایگزینی مایعات با محلول‌های تزریقی (سرم‌درمانی) نیاز دارد.

راه‌های پیشگیری: برای جلوگیری از انتشار بیماری بهترین اقدام، انسداد راه‌های انتشار و استفاده از روش‌هایی است كه عامل بیماری را منهدم كند.

* استفاده از غذای پخته و كاملا داغ شده در كنار شست‌وشوی مناسب ظروف و لوازم مورد استفاده برای كنترل بیماری ضروری است.

* دفع بهداشتی فضولات انسانی: استفاده از توالت‌های بهداشتی و ضدعفونی توالت با استفاده از شیرآهك 20 درصد و ضدعفونی محل‌های آلوده شده ضروری است.

* دست‌هایتان را با آب و صابون بعد از اجابت مزاج بشویید.

* جوشاندن آبی كه تصفیه نشده به مدت یك دقیقه یا اضافه كردن تركیبات كلر به آب توصیه می‌شود. هنگام مسافرت حتی‌الامكان از بطری‌های آب پلمب شده و استاندارد استفاده كنید.

* ابتدا میوه و سبزیجات را شست‌وشو دهید تا مواد زائد و گل و لای آن حذف شود. در داخل یك ظرف پنج لیتر آب و 15 قطره مایع ظرفشویی ریخته و كاملا حل نمایید. مدت پنج دقیقه میوه و سبزی را در محلول به دست آمده نگهداری كنید و سپس آنها را با آب تمیز بشویید.

* در همه‌گیری‌های وبا از مواد اسیدی مثل آبلیمو و آبغوره استفاده كنید.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha