سلامت نیوز: كم‌كاری تیروئید در كودكان از بیماری‌هایی است كه اگر سریع تشخیص داده نشود، صدمات جسمی جبران‌ناپذیری ایجاد می‌كند. این بیماری در دوره جنینی و نوزادی به وجود می‌آید، به همین دلیل به آن كم‌كاری تیروئید نوزاد می‌گویند.

با تشخیص و درمان زودهنگام كم‌كاری تیروئید بروز عوارضی مانند اختلالات رشد جسمی و عقب‌ماندگی ذهنی بسیار كم می‌شود.

در ایران از بیشتر نوزادان متولد شده از پاشنه پا، برای تشخیص كم‌كاری مادرزادی تیروئید خون گرفته می‌شود. این غربالگری پس از تولد منجر می‌شود تا در آینده هیچ كودك عقب‌مانده ذهنی ناشی از بیماری كم‌كاری تیروئید نداشته باشیم.

دكتر ژیان ولیئی، متخصص بیماری‌های داخلی و غدد درباره كم‌كاری تیروئید در نوزادان به جام‌جم می‌گوید: «تیروئید از غدد درون‌ریز بدن است كه ترشحات آن، تنظیم سوخت و ساز و فعالیت‌های عمده بدن را به عهده دارد. ترشحات غده تیروئید، اگر نامنظم و به مقدار كافی نباشد، اشكالات و اختلالاتی در بدن به وجود می‌آورد. این امر در هر سنی اتفاق بیفتد، مشكلاتی برای بدن ایجاد می‌شود. در سنین پایین‌تر كه رشد و تكامل بدن هنوز تكمیل نشده است، بیماری‌های جدی‌تری فرد را تهدید می‌كند. نشانه‌های مربوط به غده تیروئید بسیار تدریجی و كند ظاهر می‌شود، بنابراین تشخیص بموقع و درمان آن بخصوص در نوزادان و كودكان در درمان موثر است.»

كم‌كاری تیروئید، رشد كودك را عقب می‌اندازد


وی با اشاره به این‌كه ترشح‌‌نشدن هورمون‌های تیروئید در دوران نوزادی سبب می‌شود تا بدن به اندازه كافی هورمون تیروكسین در اختیار نداشته باشد، می‌گوید: «این امر مراحل رشد و تكامل كودك را عقب می‌اندازد. والدین باید تك‌تك مراحل رشد كودك را مد نظر قرار دهند، چرا كه نبود ترشحات غدد تیروئید گام به گام رشد كودكان را به تعویق می‌اندازد. به طور مثال اغلب نوزادان در روزهای اول تولد زردی كوتاه‌مدت دارند، حال آنكه در كودكان مبتلا به كم‌كاری تیروئید، این دوران طولانی می‌شود. در برخی كودكان با علائمی از قبیل دندان درنیاوردن كودك یا تاخیر در ایستادن و راه رفتن روبه‌رو می‌شویم. به نوعی می‌توان گفت تمام پله‌های رشد كودك دچار عقبگرد می‌شود.»

به گفته دكتر ولیئی، این هورمون افزون بر تاثیر در مراحل رشد جسمی كودك، در رشد و تكامل ذهنی و مغزی كودكان موثر است. تعویق در درمان این بیماری عواقبی چون ضعف یادگیری در بزرگسالی را نشان می‌دهد.

عوارض برگشت‌ناپذیر در كودكان


به دلیل ناتوانی نوزاد در بیان مشكلات و بی‌توجهی والدین به تاخیر مراحل رشد كودك، درمان بیماری با مشكل روبه‌رو می‌شود و به نوعی با عدم پیگیری، به مشكلی حاد و جدی در آینده تبدیل خواهد شد.

دكتر ولیئی با اشاره به این موضوع می‌گوید: «در حال حاضر در كشور وضع تیروئید نوزادان پس از تولد بررسی می‌شود. این غربالگری، آمار ابتلا به این بیماری و عوارض ناشی از آن را در بزرگسالی كاهش داده است. به نوعی كه با این روش، والدین بموقع از ابتلای كودكان به این بیماری آگاه می‌شوند و پیگیری لازم را انجام می‌دهند. نكته حائز اهمیت این است كه كم‌كاری تیروئید در نوزادان در صورتی كه بموقع درمان نشود، عوارض پایدار و برگشت‌ناپذیری دارد. در واقع بی‌توجهی والدین در روزهای اول تولد، كودك را با یك عمر معلولیت جسمی و فكری مواجه خواهد كرد.»

بیماری درمان قطعی دارد؟


این متخصص در پاسخ به این سوال كه این بیماری درمان قطعی دارد یا خیر؟ می‌گوید: «كم‌كاری تیروئید بیماری پایدار، مداوم و مادام‌العمر است. زمانی كه تشخیص داده و درمان برای فرد شروع شود، تا زمانی كه درمان قطع نشود، فرد در سلامت كامل به حیات ادامه می‌دهد. والدین باید توجه داشته باشند با شروع درمان و بهبود وضع، بیماری پایان نیافته است و باید یادمان باشد دارو همیشه و مادام‌العمر است.»

وی می‌گوید: «زمینه خانوادگی و ارثی در كم‌كاری تیروئید نقش دارد. در این بیماری فعالیت سیستم ایمنی بر ضد تیروئید، آنتی‌بادی‌هایی را ترشح می‌كند كه این آنتی‌بادی‌ها می‌تواند مانع فعالیت طبیعی تیروئید ‌شود.»

والدین، زمان را از دست ندهند

كشور ایران در منطقه‌ای است كه به صورت اقلیمی با كمبود ید مواجه است. ارتفاع بیشتر مناطق كشور از سطح دریا بالاتر است و به طور طبیعی هرچه از سطح دریا بالاتر برویم، میزان ید در رژیم غذایی كمتر می‌شود. سال‌هاست كه به دلیل افزودن ید به نمك‌ها با كم‌كاری تیروئید ناشی از تغدیه مقابله می‌شود.

دكتر ولیئی با تاكید بر این‌كه پدر و مادرها به وضع رشد و تكامل كودكان توجه داشته باشند، می‌گوید: «والدین باید به خاطر داشته باشند كه قدم‌های رشد كودكشان را پله‌پله و در زمان خاص با جدیت پیگیری كنند. هریك از مراحل رشد اگر با تاخیری مواجه شد، مراجعه به پزشك كودكان ضرورت دارد. نكته حائز اهمیت این است كه نباید زمان را از دست داد و با مشورت در این خصوص و انجام بررسی‌های لازم زمان برای درمان نوزاد از بین نخواهد رفت.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha