رئیس مركز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت گفت: خطر موج سوم بیماری ایدز از طریق ارتباط جنسی كم كم خودش را نشان می‌دهد و اگر به موقع مداخله نكنیم با افزایش ناگهانی این بیماری در كشور مواجه می‌شویم.

خطر موج سوم ایدز با افزایش ناگهانی تعداد مبتلایان در راه است
به گزارش سلامت نیوز محمد مهدی گویا، در گفت و گو با فارس،‌ افزود: موج اول بیماری ایدز در ایران از سال 66 با شناسایی بیمارانی كه از طریق فرآورده‌های خونی وارداتی به این بیماری مبتلا شده بودند شروع شد، موج دوم این بیماری از حدود سال 75 و 76 با شناسایی بیمارانی كه عمدتا در زندانها یا خارج آن از طریق اعتیاد تزریقی و تزریق مشترك مبتلا شده بودند ادامه یافت و اكنون نیز در این موج قرار داریم.
وی ادامه داد: از یكی، دو سال پیش علایم ورود به موج سوم این بیماری به چشم می‌خورد و اگر به موقع مداخله نكنیم و آموزش همگانی در این زمینه به خصوص در بین جوانان و همسران افراد آلوده به خوبی انجام نشود از یكی، دو سال آینده وارد موج سوم بیماری ایدز می‌شویم كه از طریق رابطه جنسی افزایش ناگهانی تعداد مبتلایان به این بیماری را باعث می‌شود.
رئیس مركز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت گفت: برنامه‌ریزی برای مداخله و كنترل موج سوم بیماری ایدز در كشور از حدود یكسال پیش شروع شده و تدوین استراتژی دوم برنامه كنترل ایدز در ایران نیز به همین منظور انجام شده است كه با تصویب بودجه های مورد نیاز آن از سال آینده اجرا می‌شود.
گویا افزود:‌ اساس این برنامه بر پیشگیری از بروز بیماری ایدز در بین جوانان و گروههایی كه احتمال رفتار پر خطر جنسی و اعتیاد ترزیقی در آنها وجود دارد استوار است و تلاش می‌شود به آنها آموخته شود كه چگونه خود را در برابر این بیماری مراقبت كنند.
وی گفت: اكنون مراكز دولتی و تعداد زیادی سازمانهای غیر دولتی برای كنترل بیماری ایدز مشغول فعالیت هستند و تلاش می‌شود به مردم آموخته شود كه اولا روابط خارج از حریم خانواده را كنترل كنند و در هر صورت با استفاده از كاندوم در رابطه جنسی و استفاده از سرنگ و سوزن یكبار مصرف از بروز بیماری ایدز جلوگیری كنند.
وی ادامه داد: خوشبختانه سازمانهای دولتی و غیر دولتی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی در اجرای برنامه دوم كنترل ایدز در ایران جدی هستند و هیچ دلیلی وجود ندارد كه این برنامه به طور كامل اجرا نشود.
رئیس مركز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت اضافه كرد: در صورتی كه برنامه های كنترلی و آموزش عمومی در مورد بیماری ایدز به طور كامل اجرا نشود مانند برخی كشورها از جمله روسیه، اوكراین، برخی كشورهای آسیای میانه و برخی كشورهای آفریقایی با افزایش ناگهانی موارد جدید بیماری ایدز كه عمدتا از طریق تماس جنسی به وجود می‌آیند، مواجه می‌شویم.
گویا همچنین گفت: زنان به علت فیزیولوژی زنانه خود در برابر بیماری ایدز بسیار آسیب پذیرتر و حساس تر از مردان هستند و امكان انتقال ویروس این بیماری در رابطه جنسی در زنان بیش از مردان است.
بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تاكنون 14 هزار و 90 نفر بیمار مبتلا به ویروس ایدز در ایران شناسایی شده اند و طی سه ماه گذشته 388 مورد جدید اچ آی وی مثبت در ایران شناسایی شد.
این آمار همچنین نشان می‌دهد كه تاكنون 1760 نفر در ایران بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند و 864 نفر وارد فاز بیماری ایدز شده‌اند.
4/94 درصد مبتلایان به ویروس ایدز مرد و 6/5 درصد كه 782نفر را شامل می‌شود، زن هستند، 9/64 درصد این مبتلایان بر اثر اعتیاد تزریقی، 5/7 درصد رابطه جنسی، 7/1درصد دریافت خون و فرآورده خونی آلوده، 5/0 درصد مادر به كودك به این بیماری مبتلا شده‌اند و راه ابتلای 5/25 درصد مبتلایان نامشخص است كه احتمالا رابطه جنسی یا تزریق با سرنگ آلوده علت ابتلای بخش عمده‌ این گروه است.
همچنین رده سنی 25 تا 35 سال بیشترین تعداد مبتلایان به ویروس HIV را در خود جای داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha