رئیس مركز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت گفت: احتمال انتقال برخی بیماریهای ویروسی مانند هاری و هپاتیت B از طریق پیوند عضو وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران،  رئیس مركز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت امروز در چهارمین همایش بیماریهای مشترك بین انسان و حیوان افزود: این بیماریها به علت ویژگی‌های خاص خود ممكن است هنوز در بدن فرد اهدا كننده چه زنده و چه فرد دچار مرگ مغزی بروز نكرده باشد اما ویروس آن در عضو پیوند باشد و موجب انتقال بیماری شود.
وی گفت: تشخیص این نوع بیماریها بسیار مشكل است و فقط از طریق شرح حال كامل بیمار قابل شناسایی است.
محمد مهدی گویا از روند رو به گسترش بیماریهای مشترك بین انسان و حیوان ابراز نگرانی كرد و گفت: اكنون 191 كشور دنیا درگیر این بیماریها هستند و هیچ كشوری از این بیماریها مصون نیست و از بین 800 بیماری مشترك بین انسان و حیوان 15 مورد نیز در كشور ما وجود دارد.
وی گفت: تبعات این بیماریها حتی بعد از درمان آنها نیز باقی می‌ماند و گاه فرد تا آخر عمر با ناتوانی و عوارض این بیماریها درگیر است.
وی افزود: سالك، تب مالت، تب خونریزی دهنده كنگو و هاری مهمترین بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان است كه البته خطر بیماریهای نوپدید از جمله آنفلوانزای پرندگان نیز به علت مخاطرات جهانی آن وجود دارد.
رئیس مركز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت تاكید كرد: نگهداری حیوانات در منزل كه اخیرا مد شده است و حتی به جوندگان نیز تسری پیدا كرده است یكی از مهمترین عوامل انتقال بیماریهای مشترك بین انسان و حیوان است،‌ علاوه بر آن صادرات و جابه جایی حیوانات، تولید محصولات غذایی ناشی از دام، گرم شدن زمین و پیوند عضو نیز در كنار تماس مستقیم با حیوانات اهلی و وحشی از جمله عوامل انتقال این بیماریها محسوب می‌شود.
گویا گفت: كنترل این بیماریها بسیار پیچیده است و هزینه‌های بسیار سنگینی را طلب می‌كند، فقط درمان هر یك مورد سالك 200 هزار تومان برای وزارت بهداشت هزینه دارد با وجودی كه برخی از عوارض آن ممكن است برای همیشه باقی بماند.
وی افزود: سال گذشته 117 مورد حیوان زدگی داشتیم كه همگی با درمان به موقع و دریافت واكسن درمان شدند و فقط 10 مورد هاری داشتیم كه به علت مراجعه نكردن به پزشك جان خود را از دست دادند.
وی ادامه داد: با وجودی كه كشور ما نظام نسبتا قوی مراقبت از این بیماریها را دارد اما ما در كنار كشورهایی مانند افغانستان قرار داریم كه نظام مراقبت مناسبی ندارند از طرفی تخریب روز افزون ساختمانهای قدیمی و ساخت و سازهای مداوم موجب افزایش این بیماریها شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha