سلامت نیوز: یك متخصص بیماری‌های كلیوی گفت: مصرف دخانیات به طور مستقیم تاثیری در ابتلا به این بیماری ندارد البته باعث ابتلا به سرطان مثانه می‌شود و مبتلا شدن به این سرطان ممكن است زمینه‌ساز ابتلا به عفونت‌های ادراری شود، بنابراین به طور غیرمستقیم در این زمینه موثر است.

دكتر منصور گتمیری در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: برخی عفونت‌های دستگاه ادراری به ندرت ممكن است در ادرار نمود پیدا نكند مانند آبسه‌های تشكیل شده در اطراف كلیه.

وی با بیان اینكه عفونت‌های ادراری بیماری بسیار شایعی است، گفت: این بیماری در همه سنین و در هر دو جنس ممكن است به وجود آید البته افراد در برخی از سنین بیشتر احتمال دارد كه به این بیماری مبتلا شوند. در سنین نوزادی به علت شیوع ناهنجاری‌های مادرزادی ممكن است پسران به عفونت‌های ادراری بیشتر مبتلا ‌شوند اما با افزایش سن این بیماری‌ در دختران به ویژه در سنین فعالیت جنسی شیوع بیشتری پیدا می‌كند.

معاون آموزش مركز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: در كهنسالی شیوع عفونت‌های ادراری در زنان و مردان یكسان می‌شود ولی در همه سنین جزو بیماری‌های شایع است.

گتمیری درباره راه‌های پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های ادراری گفت: در نوزادی كشف ناهنجاری‌های آناتومیك مادرزادی و اصلاح آنها می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت ادراری را كاهش دهد، علاوه بر آن زنان در سن فعالیت جنسی باید نكات بهداشتی را رعایت كنند و اگر به عفونت دستگاه زنانه مبتلا شده باشند با مراجعه به پزشك زنان و درمان عفونت از ابتلا به عفونت ادراری پیشگیری كنند.

این متخصص بیماری‌های كلیوی افزود: در سنین بالا عواملی مانند بزرگ شدن پروستات و انسداد مجاری ادراری، دیابت، كاركرد مثانه را دچار اختلال می‌كند اما شناسایی این بیماری‌ها و درمان آن‌ها احتمال ابتلا به عفونت ادراری را كاهش می‌دهد.

گتمیری در پایان در زمینه علایم عفونت ادراری اظهاركرد: اگر نوزاد به طور مطلوب شیر نخورد و وزن او به طور طبیعی افزوده نشود، ممكن است به این بیماری دچار شده باشد. تكرر و سوزش ادرار، درد زیر ناف از علایم ابتلا به این بیماری است. اگر عفونت به مناطق بالاتر بدن سرایت كرده باشد بیمار دچار درد پهلوها و تب می‌شود البته گاهی اوقات بیمار علایمی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha