محققان ایرانی آزمایشات موفقیت آمیز برای تولید داروی جدید خوراکی بیماران تالاسمی را به پایان رسانده اند و ابن دارو در دو ماه آینده وارد بازار دارویی کشور می شود.

دکتر عباس کبریایی زاده - رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با مهر افزود: یکی از شرکت های مستقر در مرکز رشد تولید ماده اولیه در داروی مورد مصرف در بیماری تالاسمی را سنتز کرده و مراحل سنتز را پایان سال گذشته به موفقیت به پایان رساند.

کبریایی زاده خاطرنشان کرد: سنتز این ماده از سوی شرکت پژوهش دارو آریا انجام گرفت. در واقع ماده موثر دارویی ILC 670 با نام ژنریک Deferasirox  و نام تجاری Exjade ساخت شرکت Novartis  سنتز شده است. این دارو "دفروکسامین" با نام تجاری دسفرال Desferal در بازار شناسایی می شود.

وی صرفه جویی ارزی تولید این داروی خوراکی را در داخل کشور معادل 22 میلیون دلار در سال برشمرد و گفت: شرکت پژوهش دارو آریا هم اکنون پایلوت صنعتی پروژه تولید این داروی خوراکی را راه اندازی کرده است.

رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: یک واحد فناور دارویی با سنتز مواد اولیه خاصی که امکان تولید آنها توسط صنایع نباشد می تواند فرآورده های بیوتکنولوژیک را تولید کند و برای اینکار از روش های خالص سازی استفاده می کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha