عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: با نام "پزشک خانواده" نقش سایر اجزای تیم سلامت نادیده گرفته شده است.

نقش سایر اعضای تیم سلامت با نام "پزشک خانواده" نادیده گرفته می شود
سلامت نیوز : سیاوش آرین اظهارداشت: در برنامه پزشک خانواده پرستاران می توانند نقش و رکن اساسی داشته باشند اما با این نام حالت تک محوری، پزشک و بیمار محوری و درمان محوری به ذهن متبادر می شود.

وی ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت در نظر دارد که در برنامه پزشک خانواده همه اجزای تیم سلامت اعم از ماما، پرستار، مددکار اجتماعی، روانشناس، متخصص تغذیه و... فعال باشند از این رو نام تیم سلامت یا سلامت خانواده گزینه مناسبتری است.عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: در دیگر کشورها و حتی در برنامه 02 وزارت بهداشت هدف آن است که ارجاع به بیمارستان و مراکز درمانی و متخصصان به حداقل حد ممکن برسد و این محقق نمی شود جز با دید پیشگیرانه و بهداشتی. حال آنکه با برنامه پزشک خانواده مددجو تصور می کند که فقط در موارد بیماری برای دریافت نسخه و درمان باید به پزشک مراجعه کند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ آرین گفت: در برنامه پزشک خانواده خدمات مشاوره، واکسیناسیون، مراقبت دوران بارداری، بهداشت خانواده و... ارائه می شود و هدف اصلی پیشگیری است تا ارجاع به سطوح بالاتر کاهش یابد.وی با بیان اینکه برنامه پزشک خانواده کلی نگر نیست، ادامه داد: جامعه از این برنامه توقع دارد که با مراجعه به پزشک نسخه درمانی دریافت کند اما این در حالی است که ارجاع فقط با برنامه های بهداشتی و پیشگیرانه نظیر غربالگری و... کاهش می یابد.عضو هیئت مدیره نظام پرستاری اندیمشک با اعتقاد به اینکه پزشک به تنهایی نمی تواند پاسخگوی پرسشهای 2500 جمعیت تحت پوشش باشد، افزود: بر اساس این برنامه پزشک تیم سلامت علاوه بر مطب باید 12 تا 18 ساعت در اختیار جمعیت تحت پوشش باشد که این امکانپذیر نیست.
 
آرین یادآور شد: در کشورهای دیگر دنیا پرستاران علاوه بر سرویس درمانی و خدمات مراقبتی، در بهداشت جامعه و خانواده نیز نقش دارند و پرستاران می توانند از ارکان اساسی و اصلی در بهداشت و سلامت خانواده و جامعه باشند.وی افزود: هدف از سلامت و بهداشت جامعه توانمندسازی افراد، کاهش میزان مرگ و میر، مرگ و میر مادر و کودک و ارتقاء سلامت و بهداشت جامعه است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha