پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5114

گروهی از دانشمندان آمریکایی فضایی از مغز را کشف کرده اند که مسئول انتخابهای اخلاقی افراد در مواجهه با واکنش های اجتماعی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، آنتونیو دامازیو استاد نوروبیولوژی و رئیس و موسس "موسسه مغز و خلاقیت" در دانشگاه کالیفرنیا در جنوب لس آنجلس با اصلیت پرتغالی در هفته های گذشته تازه ترین یافته های خود را در مجله علمی "نیچر" منتشر کرد که شگفتی بسیاری از دانشمندان را برانگیخت. این یافته ها روی پایه های مغز در انتخاب های اخلاقی متمرکز شده است.

دامازیو و همکارانش نشان دادند که بیمارانی که از آسیب های مغزی در فضای حفره میانی کورتکس جلوپیشانی رنج می برند ، توانایی انتخاب های اخلاقی را ندارند و برای مثال در برخورد با مشکلات از خود رفتارهای جنون آمیز بروز می دهند.

این مقاله از این ایده حمایت می کند که احساسات نقش مهمی در انتخاب های اخلاقی ایفا می کنند. با آگاهی از فرایند مغز که از احساسات مرتبط با موقعیت های اجتماعی حمایت می کند به این نکته پی می بریم که قضاوت هایی که درخصوص وضعیت های دشوار اخلاقی انجام می دهیم، بیشتر در محاسبات عقلانی و کمتر در بررسی های انسانی ما ریشه دارند.

این نتایج دقیقا پیشنهاد نمی کنند که این قضاوت های خشک، غیرطبیعی هستند. بلکه نشان می دهند که بیشتر افراد این قضاوت ها را نمی پذیرند.

در این خصوص دامازیو اظهار داشت: "نورو اخلاق، عرصه بسیارعجیبی است. از یکطرف بررسی مغز محدودیت های بسیاری در علم، پزشکی و عقاید عمومی اجتماع دارد و از طرف دیگر درک بهتر پایه های نورونی رفتارهای اخلاقی  نیازمند قوانین سازگارتر است. بررسی اخیر ما روی این جنبه اخلاقی متمرکز شده است. درحقیقت این تحقیق به بررسی پایه های مغزی می پردازد که در فرایندهای تصمیم گیری های اخلاقی شرکت می کنند. "

براین اساس ، حفره میانی کورتکس جلوپیشانی مغز مسئول کنترل انتخاب های اخلاقی است و درصورتی که فرد از این ناحیه دچار آسیب شود، قدرت بروز رفتارهای اخلاقی را از دست می دهد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha