بنا به گفته محققان کلینیک Mayo، استروژن در زنانیکه یائسگی زودرس داشته اند از بروز سکته مغزی جلوگیری میکند. یافته های آنها دانش متداولی که استروژن عامل خطری در بروز سکته در تمام سنین است را به چالش می طلبد.

استروژن مانع سکته مغزی در زنان جوان یائسه مشود
سلامت نیوز :بنا به گفته محققان کلینیک Mayo، استروژن در زنانیکه یائسگی زودرس داشته اند از بروز سکته مغزی جلوگیری میکند. یافته های آنها دانش متداولی که استروژن عامل خطری در بروز سکته در تمام سنین است را به چالش می طلبد. براساس این مطالعه كه در مجله Menopause منتشر شد ، محققان نتیجه بدست آمده از این تحقیق را با شش تحقیق دیگری از کل دنیا ادغام کرده مورد مطالعه قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که استروژن به عنوان یک عامل محافظتی در برابر بروز سکته مغزی در زنان کمتر از 50 سال عمل میکند. سن 50 تقریبا متوسط سنی است که زنان یائسه میشوند.
به گزارش سلامت نیوز بانی این تحقیق ، والتر روکا، پزشک اپیدمیولوژیست و نورولوژیست در کلینیک Mayo میگوید: ما خیلی شگفت زده شدیم زیرا این نتایج غیر منتظره بودند. این عقیده قدیمی که استروژن همیشه برای مغز مشکل ایجاد میکند باید تصحیح شود. او توضیح میدهد: استروژن در زنان مسن ترمی تواند مشکل ساز باشد ولی در زنان جوانتر میتواند عامل مهمی در محافظت از مغز در برابر سکته باشد.
بنا به گفته دکتر روکا، زنانی که یائسگی زودرس(قبل از 40 سالگی) و یا یائسگی پیش از موقع  (قبل از 45 سالگی)، را بنا به دلایل طبیعی و یا بدلیل برداشتن تخمدان تجربه میکنند بهتر است دریافت استروژن را تقریبا تا سن 50 سالگی مورد ملاحظه قرار دهند تا از بروز سکته مغزی جلوگیری شود.
سکته ایسکمی در نتیجه مسدود شدن رگ خونی تامین کننده خون مورد نیاز مغز و عدم خون رسانی به مغز رخ میدهد . طبق انجمن سکته مغزی آمریکا، این گونه از سکته های مغزی 87 در صد کل موارد سکته مغزی را تشکیل میدهند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha