پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5116

تحقیقات تازه حاكی است كه خوردن روزانه مقداری شكلات تیره می‌تواند باعث كاهش فشار خون شود و در نتیجه از خطر سكته مغزی بكاهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازشبكه خبری بی‌بی‌سی، دراین مطالعه ‪ ۴۴‬داوطلب مبتلا به فشار خون بالا به دو گروه تقسیم شدند. یك گروه روزانه شش گرم شكلات تیره مصرف كردند و گروه دیگر همین مقدار شكلات سفید.

محققان در نشریه "امریكن مدیسین" (‪ (JAMA‬نوشتند كه فشار خون اعضای گروه اول كمی افت كرد، اما گروه دیگر شاهد هیچگونه تغییری نبود.

با این حال بنیاد قلب انگلیس هشدار داد كه شكلات "جزو تنقلات است ، نه داروها".

این موضوع كه كاكائو دارای خواص بهداشتی است تازگی ندارد و پژوهش‌های قبلی نیز حاكی بر این موضوع بود.

این خاصیت به مواد شیمیایی موجود در این گیاه به نام "فلاوانول"ها نسبت داده می‌شود.

بااین حال تصور می‌شد كه برای كاهش فشار خون لازم است مقدار زیادی شكلات تیره مصرف شود و به علاوه فواید آن به خاطر بالا بودن مقدار چربی و قند در شكلات خنثی می‌شود.

اما محققان در بیمارستان دانشگاه كلن گفتند كه آنها نشان داده‌اند كه با مصرف تنها مقداراندكی شكلات، به اندازه روزانه ‪ ۳۰‬كالری، می‌توان به این نتیجه رسید.

آنها ‪ ۴۴‬نفر در فاصله سنی ‪ ۵۶‬تا ‪ ۷۳‬ساله را كه از نظر فشار خون به دو گروه تقسیم می‌شدند مورد مطالعه قرار دادند. فشار خون یك گروه بین ‪۱۳۰/۸۵‬ تا ‪ ۱۳۹/۸۹‬بود كه به "پیش فشارخون بالا" (‪ (prehypertension‬موسوم است.

فشار گروه دیگر ‪ ۱۴۰/۹۰‬تا ‪ ۱۶۰/۱۰۰‬بود كه به فشار خون بالای مرحله یك موسوم است.

میزان وزن، گلوكوز و چربی بدن هیچ یك از كسانی كه شكلات تیره مصرف كردند در دوره مطالعه تغییری نكرد. اما فشار "سیستولیك" (رقم بالایی) آنها به انداز ‪ ۲/۹‬میلی متر جیوه و فشار "دایاستولیك" (رقم پایینی) ‪ ۱/۹‬افت كرد.

محققان اشاره كردند كه هرچند این افت اندك، اما از لحاظ تاثیر كلینیكی قابل توجه است. آنها نوشتند كه كاهشی به اندازه سه میلیمتر جیوه می‌تواند "خطر نسبی مرگ دراثر سكته مغزی را هشت درصد، در اثر بیماری قلبی را به اندازه پنج درصد و در اثر سایر علل را به اندازه چهار درصد كاهش دهد." آنها همچنین تاكید كردند كه مصرف چند تكه شكلات تیره در روز خیلی آسانتر از "تغییرات مشكل در عادات" برای كاهش فشار است.

با این حال مهم است به یاد داشته باشیم كه شكلات همچنین پر از چربی و كالری است و بنابراین زیاده‌روی در خوردن آن برای قلب خوب نیست.

میوه‌ها و سبزیجات طیفی از پلی فلاوانول‌ها را علاوه بر ویتامین‌ها و مواد معدنی به بدن می‌رسانند و بنابراین مصرف روزانه پنج وعده میوه و سبزیجات در روز بهترین راه حفاظت از قلب است و در ضمن لازم نیست نگران زیاد خوردن آن باشید.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha