شنبه ۳ تیر ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۹
کد خبر: 51163
سلامت نیوز :خیار گیاهی است علفی و یک ساله که ساقهای زمینی با خارهای نازک و خشن دارد.برگهای آن بزرگ، دندانهدار و دارای گلهای زرد رنگ است.  خیار از جمله سیفی جات قابل دسترس در تمامی فصول سال است و به شكلهای مختلفی به مصرف میرسد.خیار دارای خواص بسیاری ازجمله ویتامینهای آ ، ب و ث و املاحی همچون گوگرد، منگنز، آهک و موسیالژ است. مصرف خیار به خصوص در فصل تابستان و روزهای گرم به دلیل آنكه خاصیت خنک کنندگی و رفع عطش دارد بسیار توصیه میشود. خیار همچنین خواص درمانی بسیار زیادی دارد.
به گزارش سلامت نیوز خوردن خیار به افراد دیابتی توصیه میشود زیرا هیچ گونه قندی ندارد .خوردن، بوییدن و مالیدن آن بر پیشانی برای رفع سردرد و قطره قطره ریختن آب خیار در بینی و
بوییدن آن برای رفع گرفتگی بینی مفید است.
آشامیدن آب خیار خاصیت تب بری و پاک کنندگی کبد دارد و آب خیار و پوست آن سرشار از ویتامین ث است.خیار حل کننده اورات و اسید اوریک است و به کسانی که دارای سنگ کلیه و سوزش ادرار هستند توصیه میشود.

خیار خون را تصفیه و صفرا را از معده به خوبی خارج میکند. ملین بسیار خوبی است و درهضم غذا تاثیر دارد.هضم خیار برای یک عده سنگین است. بهتر است چنین اشخاصی خیار خام را در ساالد با روغن زیتون، سرکه و نمک مصرف کنند .

کسانیکه دچار تحریكات رودهای هستند برای دریافت خواص خیار، بهتر است خیار را به صورت پخته شده میل کنند.خیار عالوه بر مصرف خوراکی به عنوان لوسیون
و دارویی برای زیبایی و شفاف سازی پوست نیز استفاده میشود. افرادی که پوست صورتشان چرب است میتوانند با آب خیار صورت خود را شستوشو دهند که همین امر سبب کاهش چربی پوست میشود. برای جلوگیری از چین و چروک صورت برشهای گرد خیار را روی صورت خود بگذارید و مدتی آن را به همان حال نگه دارید تا مواد حیاتی خیار جذب پوست شود و از بروز چین و چروک جلوگیری کند.

قرار دادن خیار روی دست و پا از ترک خوردن آنها جلوگیری می کند و خارش و اگزما را نیز تسكین میدهد. همچنین در روزهای گرم سال برای تسكین و آرامش و نیز پایین آوردن حرارت صورتتان میتوانید خیار را روی پوست و روی پلک تان  بگذارید تا اعصابتان آرامش پیدا کند.

کسانی که منافذ پوست صورتشان باز است خیار رنده شده را روی پوستشان قرار دهند و پس از چند دقیقه صورت خود را با آب ولرم شست وشو دهند. تكرار این عمل سبب بسته شدن منافذ پوست میشود.
به آنهایی که ناراحتی معده دارند، توصیه میشود در مصرف خیار زیاده روی نكنند زیرا ممكن است باعث اختالل در دستگاه گوارش شود.خیار به دلیل نفاخ بودن به سرعت در معده فاسد میشود. به همین علت کسانی که زیاد به نفخ معده دچار میشوند بهتر است از خیار کمتر استفاده کنند و در صورت مصرف؛ بعد از خوردن خیار مقداری عرق نعنا یا کمی نبات میل کنند.
منبع:روزنامه هفت صبح

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha