انجمن دیابت ایران به مناست نزدیک شدن ماه مبارک رمضان درباره دیابت و روزه داری،اطلاعیه‌ای صادر کرد.

سلامت نیوز : انجمن دیابت ایران در این اطلاعیه درباره روزه داری افراد مبتلا به دیابت اعلام کرد: ایام شعبان المعظم ایام آماده‌سازی برای ماه مبارک رمضان است. ایام برقراری تعادل جسم و روح ایامی که طی آن، تلاش می‌کنیم تا "زیاده‌روی‌ها و سهل‌انگاری‌های" طول سال را، به "توجه و تمرکز بر جسم و روح" تبدیل کنیم که خود، از اهداف مهم روزه‌ داری است.

بدون شک، اگر آماده‌سازی برای روزه‌داری ماه مبارک رمضان، قبل از شروع این ماه آغاز شود، نتایج پایدار‌تری به دنبال خواهد داشت و از همین روست که در کتب ادعیه، به تناوب و در برخی روزها، روزه‌داری در ماه‌های رجب و شعبان توصیه شده است. دیابتی‌های عزیز نیز از این قاعده می‌توانند پیروی کنند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ حدود 6 میلیون نفر از جمعیت کشور به دیابت مبتلا هستند. حفظ مقدار قند خون در حد طبیعی (140-60 میلی‌گرم درصد)، هدف درمان دیابت است زیرا افزایش دراز مدت قند خون،سبب بروز عوارض دیابت می‌شود که در آن صورت، درمان دیابت بسیار پرهزینه و گاه غیرممکن می‌شود.

انجمن دیابت در این اطلاعیه افزود: افراد دیابتی که از آموزش‌های لازم برخوردار شده‌‌اند به خوبی قادرند تشخیص دهند که آیا می‌توانند روزه بگیرند یاخیر. زیرا این افراد طی آموزش‌های خود دریافته‌اند که به کدام گروه از دیابتی‌ها تعلق دارند و در مورد شرایط روزه‌داری در هر گروه حتماً با پزشک خود مشورت می کنند.به عبارت بهتر، دیابتی که روزانه قند خون یا قند ادرار خود را در منزل مورد آزمایش قرار نمی‌دهد، احتمالاً قادر به روزه‌داری نخواهد بود!

این اطلاعیه می افزاید: افراد تحت درمان با انسولین: از آنجا که این افراد پی‌آمد تزریق انسولین، به دفعات نیز باید غذا میل کنند، لذا توصیه نمی‌شود روزه بگیرند. در صورت تمایل شدید به روزه‌داری، با توجه به شرایط زیر، این افراد در موارد خاص و آن هم زیر نظر پزشک معالج خود می‌توانند روزه بگیرند. نداشتن نوسانات شدید قند خون و نیز عوارض پیشرفته دیابت (عوارض چشمی، کلیوی، عصبی و قلبی - عروقی)افراد تحت درمان با داروهای خوراکی (قرص): لازم است این افراد با پزشک معالج خود مشورت کنند. به طوری کلی برای افرادی که توانسته‌اند قند خون خود را به طور دائمی در حد طبیعی حفظ و کنترل نمایند با حفظ شرایط زیر از نظر پزشکی روزه‌داری بلامانع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha