یک متخصص رادیوتراپی گفت: قبلاً در رادیو‌تراپی از دستگاه‌های «کبالت» استفاده می‌کردیم که با تحریم و وارد نشدن این دستگاه موفق به استفاده از دستگاه به‌روزتر با عنوان شتاب دهنده خطی شدیم که عوارض کمتری برای بیمار دارد.

سلامت نیوز : حمیدرضا دهقان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: وقتی بیماری‌های مرتبط با سرطان رحم تشخیص داده می‌شود بیمار به درمان همزمان با رادیوتراپی و شیمی درمانی نیاز پیدا می‌کند.

وی افزود: در تومورهای دهانه رحم از مرحله 2 به بعد نیاز مبرم به درمان رادیوتراپی وجود دارد. جراحی کاربرد ندارد و فقط در مرحله یک جراحی به تنهایی جواب می‌دهد.عضو هیئت علمی علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: از 10 سال پیش عمده دستگاه‌هایی که برای پرتودرمانی استفاده می‌شد دستگاه «کبالت» بود که این دستگاه‌ها انرژی گاما دارد و حداکثر یک تا 1.5سانتی‌متر در بافت نفوذ می‌کنند و اگر ناحیه درمان بزرگ باشد دوز بالایی باید به سطح و بافت‌های طبیعی می‌رساندیم تا بتوانیم تومورها را درمان کنیم که عوارض زیادی به جا می‌گذاشت.

وی به عوارض دستگاه‌های قدیمی رادیوتراپی اشاره کرد و گفت: التهابات رگی، سوزش و تکرر ادرار، اختلال دفع مدفوع در دراز مدت، اختلالات جنسی و تنگی واژینال از عوارض این روش درمانی بود.دهقان تصریح کرد: دستگاه‌های رادیوتراپی کبالت را از کانادا وارد می‌کردیم که با تحریم‌ها دیگر امکان واردات آن میسر نشد و جالب اینکه تحریم برای ما مفید واقع شد و ناخودآگاه سبب شد به سمت تکنولوژی جدید برویم.

به گفته این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی دستگاه‌های شتاب دهنده خطی جایگزین دستگاه‌های قبلی شد که عمق نفوذ بالاتری حدود 4 تا 8 سانت در بافت دارند و دقیقاً روی تومور متمرکز شده و عوارض کمتری هم دارند.عضو انجمن سرطان زنان ایران تاکید کرد: با استفاده از این روش عوارض پوستی، بافت روده‌ای و التهاب مقعد و مثانه کاهش پیدا کرد.

وی تاثیر استفاده مستقیم از اشعه در محل‌هایی که تومور در عمق بافت قرار دارد را بسیار کم عارضه‌تر و مفید خواند و گفت: براکی تراپی (brachy traphy) یعنی درمان تومور از نزدیک است، در این روش  دستگاهی به نام اپلیکاتورها را وارد رحم کرده و منطقه درگیر را رادیوتراپی می‌کنیم که نتایج درمانی بهتری نسبت به روش های قدیمی دارد البته این روش به تنهایی جواب نمی‌دهد و باید با شیمی‌درمانی همزمان باشد.

اسدالله سلیمی، متخصص رادیوتراپی نیز در مورد تکنولوژی مورد استفاده در درمان سرطان‌ها به ویژه سرطان زنان گفت: اکنون از دستگاه‌های شتاب دهنده خطی به جای دستگاه‌های کبالت استفاده می‌کنند و همراه آن برای آنکه به نواحی حساس مانند مقعد و مجاری ادرار اشعه زیادی نرسد از روش براکی تراپی استفاده می‌کنیم که از نزدیک به توده اشعه برسانیم.وی افزود: با تحریم‌ها امکان خرید دستگاه کبالت فراهم نیست ولی از طریق همان کشورها دستگاه‌های پیشرفته با تکنولوژی شتاب دهنده خطی وارد کردیم که تکنولوژی روز دنیاست و تقریباً در تمام دنیا از این دستگاه استفاده می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha