یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۹
کد خبر: 51181

خیلی از خال‌ها مادرزادی هستند و خیلی‌های‌شان هم بدون آن‌كه متوجه شویم روی پوست ما می‌آیند؛ از كدام‌شان بترسیم و كدام‌شان را به حال خود رها كنیم؟

سلامت نیوز: خیلی از خال‌ها مادرزادی هستند و خیلی‌های‌شان هم بدون آن‌كه متوجه شویم روی پوست ما می‌آیند؛ از كدام‌شان بترسیم و كدام‌شان را به حال خود رها كنیم؟

تا همین چند دهه پیش خال یكی از نشانه‌های زیبایی بود و وجود یكی،‌دو‌تایش در چهره یك ایراد ظاهری به‌نظر نمی‌رسید. اما امروزه افراد ترجیح می‌دهند تمام لكه‌های پوستی‌شان را چه خال باشد و چه نباشد از بین ببرند و با داشتن یك پوست صاف و بی‌عیب‌ونقص اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا كنند. برداشتن خال‌ها، فكری است كه اغلب افراد در سر دارند اما بسیاری از این افراد به‌دلیل ترس از ابتلا به مشكلات پوستی بعد از برداشتن این خال‌ها، از این موضوع صرف‌نظر می‌كنند. به همین بهانه در ادامه به چند سوال رایج بیماران در این زمینه پاسخ می‌دهیم.


چه خال‌هایی را لیزر و چه ‌خال‌هایی را جراحی كنیم؟

نوع لكه‌های پوستی و دلایل به‌وجودآمدن‌شان می‌تواند شیوه برداشتن آن‌ها را مشخص كند. پزشكان معمولا سعی می‌كنند خال‌های مادرزادی را به كمك جراحی بردارند.

زیرا عمق این خال‌ها زیاد است و لیزر نمی‌تواند كمكی به حذف شدن‌شان بكند اما خال‌های ریز و سطحی نیازی به جراحی ندارند و لیزر یا كوتر (سوزاندن) خال، می‌تواند راه مناسبی برای از بین بردن‌شان باشد. البته این لكه‌های سطحی تنها شبیه خال هستند و بسیاری از پزشكان عقیده دارند كه از جنس خال‌ها نیستند.

به همین دلیل آن‌ها توصیه می‌كنند كه خال‌ها ریشه‌دار و برجسته را هرگز با لیزر حذف نكنید و از این شیوه تنها برای از بین‌بردن لكه‌های سطحی پوست استفاده كنید.


هر لكه‌ای خال است؟

لكه‌های پوستی انواع بی‌شماری دارند كه خال تنها یك نوع از آن‌هاست. لكه‌های قهوه‌ای كه روی مچ دست‌ها، پشت دست‌ها، ساعد و صورت ظاهر می‌شوند اغلب نتیجه بالارفتن سن هستند و برخی ضایعات زگیلی كه روی صورت و تن دیده می‌شوند را هم نمی‌توان به‌عنوان خال معرفی كرد. لكه‌های سنی اغلب خطرناك نیستند اما بهتر است افراد برای تشخیص نوع این لكه‌ها یك پزشك را در جریان بگذارند تا نسبت به سلامت خود اطمینان بیشتری كسب كنند.


خال سرطانی هم وجود دارد؟

خیلی از افراد نگران این هستند كه با برداشتن خال‌های‌شان به سرطان‌های پوستی مبتلا شوند اما این موضوع اساسا نادرست است اما اگر پزشكی كه این‌كار را انجام می‌دهد، یك ضایعه بدخیم پوستی را به اشتباه خال تشخیص دهد، فرد بعد از برداشتن این ضایعه دچار مشكل می‌شود. در واقع این ضایعه یك خال نبوده كه با برداشتنش فرد به سرطان پوست مبتلا شود بلكه یك تومور عمیق بوده كه با برداشتنش، به سرعت عود كرده و با رشد بیشتر فرد را متوجه خود می‌كند. به همین دلیل، پزشكان باید قبل از هر اقدامی در مورد ماهیت آن خال مطمئن شوند و میان خال‌های پوستی و ضایعات بدخیم تفاوت قائل شده و درصورت هر نوع شك، نمونه‌برداری انجام داده و موضوع را بیشتر بررسی كنند.


آیا خال‌ها برمی‌گردند؟

گرچه متخصصان پوست ادعا می‌كنند كه برداشتن خال‌ها برای همیشه ما را از شر آن‌ها راحت می‌كند اما محققان نظر دیگری دارند. آن‌ها می‌گویند اغلب خال‌های پوستی چند سال بعد از درمان‌های لیزری دوباره برمی‌گردند و در پوست ما جایی برای خود باز می‌كنند. البته برگشتن خال‌ها اتفاقی نیست كه درست چند ماه بعد از برداشتن آن‌ها بیفتد اما تنها در برخی موارد با گذشت حدود یك دهه از برداشتن خال‌ها امكان ظاهرشدن دوباره آن‌ها هم وجود دارد. همان‌طور كه گفته‌شد، تنها لكه‌های سطحی كه شبیه خال هستند را می‌توان به كمك لیزر برداشت اما خال‌های عمیق را تنها با جراحی باید از بین برد و اگر این جراحی به‌درستی انجام شود، احتمال برگشت خال هم زیاد نیست‌ اما در مورد حذف لیزری خال‌ها نمی‌توان چنین حكمی را صادر كرد.


تغییر شكل خال‌ها یعنی زنگ خطر؟

با توجه به این‌كه تشخیص یك خال از تشخیص یك تومور سرطانی شبیه به خال برای افراد عادی كار آسانی نیست، بسیاری از افراد به اشتباه گمان می‌كنند كه هر خال می‌تواند نشانه ابتلا به سرطان باشد اما با توجه به برخی نشانه‌های ساده می‌توان این تشخیص را برای افراد عادی هم آسان كرد. البته دیدن این نشانه‌ها به معنای مبتلابودن به سرطان نیست بلكه افراد باید با دیدن این علائم یك متخصص پوست را برای بررسی‌های بیشتر در جریان بگذارند. خال‌هایی كه دچار تغییراتی در رنگ، شكل، حاشیه یا اندازه یا غیرقرینه شوند نیاز به آزمایش دارند. اگر هم خال‌های شما احساس خارش را روی پوست‌تان ایجاد كرده‌اند یا گه‌گاه دچار خونریزی می‌شوند هم باید یك متخصص را برای بررسی بیشتر در جریان بگذارید. داشتن یك حاشیه نامنظم و تغییر در اندازه، رنگ یا ایجاد درد در ناحیه خال هم از فاكتورهایی است كه باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

منبع: برترین ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha