یك فوق تخصص سرطان زنان گفت: 7 تا 14 درصد از سرطان تخمدان در زنان با سرطان حفره شكم مرتبط است و در ابتلای آنان به این بیماری عامل ژنتیك موثر است.

سلامت نیوز : دكتر فاطمه قائم‌مقامی در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: اگر زنان تخمدان خود را برداشته باشند و استعداد ژنتیك ابتلا به سرطان حفره شكم داشته باشند ممكن است به این بیماری مبتلا شوند.

وی درباره علت مرتبط بودن سرطان حفره شكم با تخمدان، گفت: سلول‌های تشكیل‌ دهنده پوشش تخمدان و صفاق (پرده‌هایی كه در شكم روی احشا مانند معده و روده قرار می‌گیرند) از نظر جنین‌شناسی با یكدیگر شباهت دارند و ممكن است حالت سرطانی پیدا كند.یك فوق تخصص سرطان زنان با بیان اینكه سرطان حفره شكم به دو گروه اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود، اظهار كرد: بر اساس نتایج برخی پژوهش‌ها یك نفر در 100هزار نفر ممكن است به سرطان اولیه حفره شكم مبتلا ‌شود. نوعی از این سرطان در مردان با آلودگی هوا به آزبست ارتباط دارد و نوعی از این بیماری با سرطان تخمدان در زنان مربوط است.

وی با اشاره به تاثیر آزبست در ابتلا به سرطان حفره شكم در مردان، اظهار كرد: این سرطان در مردان بیشتر دیده می‌شود چرا كه مردان بیشتر در محیط‌های آلوده به آزبست فعالیت می‌كنند.وی تاكید كرد: آزبست در ابتلا به سرطان تخمدان و پستان نقش دارد البته عوامل خطرزای دیگری مانند آلودگی هوا در ابتلا به سرطان‌ها موثر است.این فوق تخصص سرطان زنان تاكید كرد: سرطان ثانویه حفره شكم شایع‌تر است و در موارد پیشرفته سرطان‌های دستگاه گوارش مانند سرطان‌های روده، معده، پانكراس، آپاندیس و تخمدان به وجود می‌آید.

وی درباره علائم سرطان حفره شكم اظهار كرد: این سرطان با علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ و تجمع آب داخل شكم همراه است و گاهی اوقات تا 8 لیتر آب داخل شكم جمع می‌شود و بیمار احساس درد می‌كند.قائم‌مقامی در پایان گفت: كم‌تحركی، افزایش وزن، مصرف الكل،‌ استفاده از غذاهای فوری، استرس، افزایش آلودگی و امید به زندگی باعث بیشتر شدن احتمال ابتلا به سرطان‌ها شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha