پزشكان در یك مطالعه جدید اعلام كردند مصرف نوعی داروی فشار خون موسوم به اولمسارتان (بنیكار) می‌تواند موجب بروز علائم شبه بیماری سلیاك شود.

سلامت نیوز : این پزشكان تاكید كردند آگاهی از این مطلب می‌تواند از تشخیص اشتباه و درمان‌های غیرضروری در مصرف داروی فوق پیشگیری كند.

دكتر پیتر گرین، رییس مركز بیماری سلیاك در دانشكده پزشكی دانشگاه كلمبیا در این باره اظهار داشت: هنوز به درستی معلوم نیست كه مصرف‌كننده‌های این داروی كاهش‌ دهنده فشار خون هر چند وقت یكبار با مشكلات گوارشی و روده‌ای مواجه می‌شوند كه شبیه به علائم بیماری سلیاك هستند اما در حال حاضر عوارض جانبی این دارو غیرمعمول است و باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد.دكتر گرین هم‌چنین خاطرنشان كرد: در مركز پزشكی كه وی مشغول به كار است بیمارانی را مشاهده كرده كه در حین مصرف اولمسارتان دچار علائم شبه سلیاك شدند و برخی از آنها نیز كاملا بیمار شدند. همچنین یكی از بیماران دچار نارسایی كلیوی شد و به دیالیز احتیاج پیدا كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ بر اساس مطالعه جدید كه در كلینیك تخصصی مایو در روچستر روی 22 بیمار 47 تا 81 ساله انجام گرفت معلوم شد این بیماران علائمی از بیماری سلیاك شامل اسهال مزمن و كاهش وزن داشته‌اند. همچنین 14 بیمار نیز به دلیل شدت علائم احتیاج پیدا كردند در بیمارستان بستری شوند.نتایج آزمایشات بیشتر روی بیماران نشان داد كه هیچ یك از این افراد به بیماری سلیاك مبتلا نیستند اما تمام آنها از داروی فشار خون اولمسارتان استفاده می‌كردند.بیماری سلیاك نوعی اختلال گوارشی است كه موجب بروز مشكلات و ناراحتی‌های روده‌ای می‌شود. این مشكلات روده‌ای در اثر حساسیت به ماده‌ای موسوم به گلوتن بروز می‌كنند كه در برخی از مواد غذایی مثل گندم یافت می‌شود.در ادامه مطالعات روی این بیماران معلوم شد وقتی تمام آنها مصرف داروی فوق را متوقف كردند، علائم و مشكلات گوارشی در آنها بهبود پیدا كرد.جزئیات این مطالعه در نشریه "دستاوردهای مایوكلینیك" ارائه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha