پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5120

پیشرفت درمان‌های ناباروری باعث افزایش آمار تولد نوزادان دوقلو و چندقلو شده است.

برای زوج‌هایی كه تلاش زیادی برای بچه‌دار شدن می‌كنند، درمان بیماری نازایی و داشتن نوزادان چند قلو، خبر بسیار جذاب و خوشحال‌كننده‌ای است. دكتر رابرت استیل من، متخصص زنان و رئیس بخش پزشكی مركز باروری در واشنگتن دی‌سی و استاد دانشگاه پزشكی شهر جورجی تان واقع در آمریكا می‌گوید، من بارها از زوج‌های جوان می‌شنوم كه دوست دارند فرزند دوقلو داشته باشند.

 آنها می‌گویند ما قصد داریم با یك تیر دو نشان بزنیم و نمی‌خواهیم برای بار دوم هم هزینه كنیم. زوج‌های جوان با دیدن دوقلوها در یك كالسكه با خود می‌گویند، چرا نباید ما هم دو فرزند را هم زمان و یك باره به دنیا آوریم؟

حقیقت این است كه داشتن فرزند چند قلو یا حتی دوقلو خطرات زیادی را با خود به همراه دارد كه ممكن است به سلامت مادر و فرزند لطمه بزند. جبران این ضررها هم نیاز به هزینه‌های هنگفتی دارد.

 استیل‌من توضیح می‌دهد: برای مادری كه دوست دارد فرزند چندقلو داشته باشد، خطر بیماری دیابت در هنگام بارداری افزایش پیدا می‌كند. موارد دیگری نیز مثل فشار خون، سكته مغزی و مسمومیت‌های ناشی از بارداری، مادر را تهدید می‌كند. خطرات دیگری نیز وجود دارد كه رشد جنین را تهدید می‌كند.

 استیل‌من می‌گوید از مهمترین این خطرات به دنیا آمدن نوزاد نارس است. علاوه بر مورد ذكر شده، مشكلات متعدد دیگری نیز وجود دارد كه برای جنین خطر ساز است. این مشكلات شامل فلج‌مغزی، كوری، بیماری‌های روده، معده و ناتوانی‌های ذهنی مثل ضعف در یادگیری است. حتی مواردی مثل سوء تغذیه كه در اثر تقسیم مواد غذایی موجود در رحم مادر حاصل می‌شود به جنین صدمه می‌زند.

 تمام این خطرات هنگامی كه مادر قصد دارد نوزاد سه قلو یا بیشتر داشته باشد افزایش پیدا می‌كند. میزان تولد نوزاد نارس در دوقلوها 50 درصد و در سه قلوها 90 درصد است و بیشتر نوزادانی كه با مشكلات زیادی روبه رو می‌شوند، در بخش NICU كه بخش مراقبت‌های وی‍ژه از نوزادان نارس است بستری می‌شوند. بعضی از این نوزادان ممكن است زنده نمانند و پس از مدتی بمیرند. تعداد مرگ‌هایی كه در دوقلوها اتفاق می‌افتد 7 برابر و در سه قلوها 20برابر است.

 گزارش‌های اخیر از شش قلوها در ایالت آریزونا و مینه‌سوتای آمریكا نشان می‌دهد كه چه خطراتی می‌تواند مادر و نوزاد را تهدید كند. خانم جنی مچی، كه شش قلو- 3 فرزند دختر و 3 فرزند پسر- به دنیا آورد، درست چند لحظه پس از زایمان دچار نارسایی قلبی شد. خانم بریانا موریسون، پس از 22 هفته بارداری،‌ 4 پسر و 2 دختر به دنیا آورد كه 3 تا از پسرهای او مردند و تنها 3 تا از بچه‌های او با شرایط خطرناك و بحرانی زنده ماندند.

 دردسر آی‌وی اف

 كارشناسان باروری و درمان نازایی با ابراز نگرانی در خصوص بیماری‌ها و خطراتی كه مادر را بر اثر زایمان نوزادان چند قلو تهدید می‌كند، در حال انجام‌دادن اقداماتی برای كاهش این گونه خطرات هستند. بخصوص برای زوج‌هایی كه تصمیم به بارداری به روش آی‌وی‌اف گرفتند.

 آی‌وی اف تكنیكی است برای لقاح در بیرون از بدن مادر. در این روش چندین تخمك از بدن مادر برداشته می‌شود و در آزمایشگاه به آن تعدادی اسپرم مرد، برای عمل لقاح اضافه می‌شود. این تكنیك اولین بار در اواخر سال 1978 توسط دكتر ادوارد، متخصص جنین شناسی و دكتر استپتو،‌ متخصص زنان در انگلیس انجام شد.

 در اواسط دهه1990،پزشكان 3 تا 4 جنین را از آزمایشگاه وارد رحم یك خانم كردند با این امید كه یكی از آنها بارور شود و منجر به یك حاملگی موفق گردد. اما از آنجایی كه تكنولوژی‌های كمك به باروری پیشرفت كرده است، تعداد جنین‌هایی كه در داخل رحم مادر قرار می‌دهند افزایش پیدا كرده است و این امر باعث افزایش تولد نوزادان چند قلو شده است.

 افزایش تعداد تولد نوزادان دوقلو،‌ سه قلو و حتی بیشتر، باعث شده است كه انجمن آمریكایی طب باروری به پزشكان توصیه كند، تعداد جنین‌هایی كه در رحم مادر قرار می‌دهند را محدود سازند. یعنی برای مادرانی كه سن شان زیر 35 سال است، 1 تا 2 جنین، برای مادرانی كه بین 35 تا 37 سال سن دارند، 2 تا 3 جنین، برای مادرانی كه بین 38 تا 40 سال سن دارند، 2 تا 4 جنین و برای مادرانی كه بالای 40 سال سن دارند، 3 تا 5 جنین را در داخل رحم قرار دهند.

 با این حال تعجبی ندارد كه در این شیوه اختلاف نظرهای زیادی وجود داشته باشد. در آمریكا، هزینه‌های پزشكی برای بچه‌هایی كه با عقب‌ماندگی ذهنی متولد می‌شوند و دائماً باید در تمام طول عمرشان پرداخت شود بالغ بر یك میلیون دلار است.

 هزینه‌های پزشكی برای بچه‌هایی كه با ضایعه مغزی به دنیا می‌آیند بیشتر از 920 هزار دلاراست. این هزینه‌ها با تولد نوزادان دو قلو، ‌سه قلو و حتی بیشتر از آن افزایش پیدا می‌كند.

 با این وجود،‌ هنوز بعضی از زوج‌های جوان مایل هستند كه ریسك كنند و با استفاده از روش آی‌وی‌اف ‌ نوزادان چند قلو به دنیا آورند. خانم ویكی، 37 ساله از شهر پنسیلوانیا واقع در آمریكا تصمیم گرفت پس از گذشت یك دوره از بارداری به روش آی‌وی‌اف كه با موفقیت انجام نشد،‌ مجدداً این روش را تكرار كند و 3 جنین را در داخل رحمش قرار دهد.

 او در دور قبلی كه از روش آی‌وی اف ‌برای بارداری استفاده كرده بود، برای اینكه رحم او به اندازه كافی تخمك تولید نكرده بود، نتوانست حاملگی موفقی داشته باشد. او و همسرش از اینكه صاحب فرزند دوقلو شوند هیچ گونه ابراز نگرانی نكردند. پزشك به او گفته بود تنها 1 درصد احتمال دارد كه نوزادان 3 قلو به دنیا آورد.

ویكی می‌گوید: من هرگز با داشتن فرزند دوقلو مخالف نیستم، اما در اولین تلاشم برای بارداری با استفاده از روش آی‌وی اف ‌متوجه شدم علم پزشكی همیشه نمی‌تواند ضمانت كند كه آیا به اندازه كافی تخمك برای به اتمام رساندن یك دوره از آی‌وی‌اف ‌ در رحم مادر وجود دارد یا خیر. به همین دلیل برای بار دوم من و همسرم خواستیم بیشترین امتیاز را برای بارداری كسب كنیم. او می گوید: پزشك من، برای اینكه شانس موفقیتم را در بارداری بیشتر سازد، مایل بود جنین‌های بیشتری را در داخل رحم من قرار دهد. او اكنون با كمك این روش صاحب یك فرزند شده است.

هر دو راه خطرناك است

 بعضی از زوجها مایل هستند كه به روشی برای بچه دار شدن اقدام كنند كه در آن تنها یك جنین را در داخل رحم مادر قرار می‌دهند. مشكل این روش این است كه احتمال موفقیت در آن به حداقل می‌رسد.

 خانم جسیكا كوزوسكی كه 32سال سن دارد و همسرش، باید تصمیم می گرفتند از هفت جنینی كه به روش آی‌وی‌اف در دور اول حاصل شده است چه تعداد از آنها را در داخل رحم قرار دهند؛ آیا تنها یكی از آن جنین ها را به داخل رحم منتقل كنند یا تعداد بیشتری را‌‌. كوزوسكی می‌گوید: ‌در تحقیقاتی كه شخصاً بر روی آی‌وی‌اف انجام دادم،‌ به این نتیجه رسیدم كه چون میزان تولد نوزادان چند قلو در این روش افزایش پیدا می‌كند،‌ بیشترین مشكلات را به همراه دارد. او اكنون اولین بچه‌اش را حامله است

 زوج‌هایی كه روش SET را جهت بارداری انتخاب می‌كنند،‌ شاید می‌خواهند از چیزی كه استیل‌من آن را انتخاب غلطی می‌نامد دوری كنند. به دلیل آن كه با انتخاب روش غلط،‌ والدین ممكن است در صورت داشتن نوزادان چند قلو در داخل رحم،‌ تصمیم به سقط یك یا چند تا از آنها بگیرند.

دكتر استیل‌من می‌گوید انتخاب روش غلط،‌ زوج ها را در موقعیت خطرناكی قرار می‌دهد. این زوج‌ها افرادی هستند كه با مسئله بارداری مشكل دارند و مرتب در تشویش و اضطراب هستند. لذا در نهایت مجبورند روشی را انتخاب كنند كه منجر به سقط چندین نوزاد می‌گردد و با پیروی از چنین روشهای اشتباهی، سقط جنین را به حداكثرمی‌رسانند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha