رییس انجمن آلزایمر ایران ضمن تاكید بر مورد حمایت قرار گرفتن افراد مبتلا به دمانس و خانواده‌هایشان اظهار كرد: عوامل متعددی نظیر سن، پیشینه ژنتیكی و روش زندگی می‌توانند در شروع بیماری آلزایمر دخالت داشته باشنـد.

سلامت نیوز : معصومه صالحی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان این‌ كه با افزایش سن، تغییراتی در حافظه ایجاد می‌شود که طبیعی است، عنوان كرد: اما نشانه‌های بیماری آلزایمر چیزی بیش از فراموشی‌های موقتی و ساده است.

وی افزود: افرادی که به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند، در برقراری ارتباط، وضعیت یادگیری و آموزش، تفکر و استدلال مشكلاتی را تجربه می‌کنند، این مشکلات به حدی شدید است که بر وضعیت شغلی، فعالیت‌های اجتماعی و زندگی خانوادگی فرد تاثیرات بسزایی می گذارد.صالحی در توضیح علائم هشدار دهنده بیماری آلزایمر گفت: معمولا میان تغییرات معمول حافظه وعلائم بیماری مرز مشخصی وجود ندارد. اما اگر فردی دچار تغییراتی در عملکرد و حافظه خود بشود، بهتر است به پزشک مراجعه کند.وی ضمن تاكید بر مورد حمایت قرار گرفتن افراد مبتلا به دمانس و خانواده‌هایشان اظهار كرد: كسب اطلاعات در مورد این بیماری می‌تواند در این راستا موثر واقع شود.

رییس انجمن آلزایمر ایران با بیان این‌كه از دست دادن حافظه از جمله علائم هشدار دهنده این بیماری است، گفت: فراموش کردن مطالب و وقایعی که به تازگی به حافظه سپرده شده‌اند (حافظه کوتاه مدت) از اولین علائم معمول زوال عقل است. در این صورت شخص در اکثر اوقات دچار فراموشی شده و قادر به یادآوری اطلاعاتی که به تازگی کسب کرده، نیست، البته باید در نظر داشت كه فراموش کردن گاه و بی گاه اسامی یا قرارهای ملاقات، طبیعی است.

به گفته صالحی، اختلال در انجام فعالیت‌های روزانه، اختلال در زبان یا گویش، سردرگمی در زمان و مکان(اشکال در جهت‌یابی و گم کردن زمان و مکان)، ضعف یا کاهش قضاوت، اختلال در جدا سازی و دسته‌بندی افکار(تفکر انتزاعی)، جابه‌جا گذاشتن اشیا، تغییرات درخلق وخو یا رفتار، تغییرات در شخصیت و از دست دادن انگیزه از جمله دیگر علائم هشدار دهنده بیماری آلزایمر هستند.

رییس انجمن آلزایمر ایران با بیان این‌ كه محققان معتقدند كه عوامل زیادی مانند سن، پیشینه ژنتیكی و روش زندگی می‌توانند در شروع بیماری دخالت داشته باشنـد، اظهار كرد: آمار دمـانس در افرادی كه مشكل فراگیری دارند در مقایسه با عامه مردم بیشتر است. همچنین افرادی كه به سندرم داون مبتلا هستند بیشتر در معرض ابتلا به دمانس قرار می گیرند.صالحی با اشاره به این‌ كه هر فرد دمانس مختص خود را تجربه می‌كند، گفت: اگر فردی احساس سردرگمی می‌كند، مضطرب است و یا فراموشكار شده لازم است به پزشك مراجعه كند، همچنین اگر شخصی در میان نزدیكانش این علائم را مشاهده كرد باید او را به پزشك متخصص معرفی كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha