یک متخصص طب اورژانس با بیان این که کودکان، سالمندان، بیماران قلبی ریوی و زنان باردارمقاومت کمتری به گرمای محیط دارند، گفت: بهترین راه برای درمان، خنک کردن همراه با رطوبت و نوشیدن آب خنک به همراه کمی نمک یا سرم خوراکی است.

سلامت نیوز : دکتر امیر نجاتی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان این که در حالت عادی درجه حرارت بدن بین 36 تا 38 درجه است، اظهار داشت: گرمازدگی به حالتی گفته می‌شود که دمای بدن به مدت طولانی و به دلایل محیطی و استعداد فردی به بیش از 40 درجه افزایش یابد.

وی افزایش دمای بدن بر اثر علائم بیرونی مانند قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم را متفاوت از تب و برخی بیماری‌های جسمی عنوان کرد و گفت: در صورت افزایش دمای بدن بر اثر عوامل محیطی، مکانیسم دفاعی بدن شکست خورده و علائم ناشی از این عارضه را بروز می دهد.دکتر نجاتی تصریح کرد: برخی افراد مانند کودکان و سالمندان به طور ذاتی مقاومت کمتری نسبت به گرمازدگی دارند همچنین افراد با وضعیت خاص چون زنان باردار، بیماران قلبی ریوی، افراد دچار تب و بیماری‌های عفونی مقاومت کمتری نسبت به گرما دارند.این متخصص طب اورژانس یادآور شد: اگر افرادی بنا بر دلایلی چون اسهال و یا استفراغ آب طبیعی بدن خود را از دست داده باشند در صورت مواجهه با گرمای بیش از حد سریعتر دچار گرمازدگی می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: بیماری‌های قلبی ریوی سردسته بیماری‌ها در واكنش به گرمازدگی هستند، همچنین مقاومت بدن بر اثر مصرف برخی داروهای مغز و اعصاب، داروهای مدر، کنترل کننده فشارخون و آنتی هیستامین‌ها نسبت به قرار گرفتن در معرض گرمای بیش از حد، سریعتر کاهش می‌یابد و سیستم مکانیسم دفاعی بدن سریعتر مختل می‌شود.

وی در تشریح عوارض گرمازدگی گفت: فرد به تدریج پس از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرمای محیطی دچار تعریق زیاد، بی حالی، سرگیجه و افزایش ضربان قلب می شود.این متخصص طب اورژانس افزود: در مراحل ابتدایی گرمازدگی بدن شروع به واکنش کرده و بدین منظور خون رسانی به پوست و مخاط بدن را بیشتر كرده و ریه‌ها سعی می کنند گرمای بیشتری را از طریق تنفس خارج کنند، در این حالت دفع ادرار نیز برای مقابله با کم آبی در بدن کمتر صورت می‌گیرد.دکتر نجاتی ادامه داد: در مراحل شدیدتر گرمازدگی علائمی چون تورم، خارش، گرفتگی عضلانی موسوم به کرامپ عضلانی بیشتر در ساق پا رخ می‌دهد که در صورت شدیدتر شدن این عارضه فرد دچار افت فشارخون، خستگی، ضعف و کاهش سطح هوشیاری خواهد شد که سکته گرمازدگی نامیده می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در تشریح روش‌های درمانی در مقابله با گرمازدگی افزود: بسته به درجه و علائم این عارضه روش مداوا به کار گرفته می‌شود که اولین راه انتقال فرد به جای خنک است. بهتر است خنک کردن فرد گرمازده همراه با رطوبت باشد.وی افزود: خوراندن آب خنک در مرحله خفیف‌تر گرمازدگی توصیه می شود اما در صورت شدت عارضه بهتر است سرم خوراکی فیزیولوژیک یا 4 تا 9 گرم نمک در 1لیتر آب به فرد گرما زده شده داده شود. همچنین استفاده از کمپرس یخ در محل گردش رگ‌های بزرگ چون زیر بغل و کشاله‌ی ران نیز مفید است اما باید دقت کرد که کمپرس یخ در داخل حوله و برای مدت کوتاه استفاده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در صورت شدید بودن علائم گرمازدگی و کاهش سطح هوشیاری باید بیمار را به بیمارستان منتقل کرد که در آنجا از لوله گذاری در برخی اندام‌ها چون مثانه برای خنک کردن بدن استفاده می شود.وی با ارائه توصیه‌هایی برای پیشگیری از گرمازدگی اظهار داشت: بهتر است افراد آب خنک حاوی یخ در قالب بطری با خود داشته باشند تا در صورت تشنگی و یا موجهه با گرما از آن استفاده کنند و اگر برای مدت مدیدی قرار است در گرما باشند مقداری نمک یا آب لیمو در آب نوشیدنی خود بریزند.

این متخصص طب اورژانس از افراد مستعد به گرمازدگی خواست تا حد امکان از مواجهه طولانی مدت با گرمای محیط خودداری کنند و یا در صورت قرار گرفتن در این محیط از کلاه، لباس‌های نخی با رنگ روشن و متناسب برای گردش جریان هوا و قسمت‌های سایه استفاده کنند و زیاد در معرض نور مسقیم نباشند.دکتر نجاتی تصریح کرد: نوشیدن آب خنک تنها در گرمازدگی‌های خفیف توصیه می‌شود و در درجات شدیدتر خود عاملی برای افزایش دفع آب و مایعات بدن خواهد بود. وجود قند در مایعات هم عاملی برای دفع آب بدن است چرا که هضم قند نیاز به آب دارد بنابراین مصرف نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه و شربت در این موارد توصیه نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha