استفاده از داروهای غیر مجاز از سوی ورزشکاران بسیار خطر آفرین و پرعارضه است.

استفاده از داروهای غیر مجاز در ورزش خطر آفرین و پرعارضه است
سلامت نیوز : مریم پورآدینه مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: شیوع بالای مصرف داروهای استروئیدی (تستسترون، ناندرولون، اکسی متولون، استانوز و لون، داروهای محرک (آمفتامین، افدرین و کوکائین) ،هورمون رشد (سوماتوتروپین) و داروهای ادرار آور (فوروسمایدو تیازید) در ورزشکاران عوارض جانبی فراوانی به دنبال دارد. 

پورآدینه افزود: در کشور ما معضل سوء مصرف داروهای غیر مجاز در ورزش به دلیل مشاوره نکردن ورزشکاران با افراد مطلع، اخذ اطلاعات غلط از افراد ناآگاه و سودجو، ناآگاهی ورزشکاران آماتور و استاندارد نبودن بسیاری از مکمل های ورزشی موجود در بازار رو به افزایش است. وی خاطر نشان کرد: استروئیدهای آنابولیک که از مشتقات هورمون مردانه تستسترون هستند و در ورزشکاران مرد با هدف افزایش وزن، حجم و قدرت عضلات مورد سوء مصرف قرار می گیرند، عوارض مخاطره آمیز فراوانی برای سلامتی به دنبال دارند. به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ پور آدینه ادامه داد: عوارض قلبی و عروقی این داروها شامل افزایش فشار خون، تجمع آب در بدن، افزایش خطر تشکیل لخته در رگ های خونی، افزایش چربی و غلظت خون، اختلال در کار عضله و به هم خوردن ریتم طبیعی قلب، افزایش خطر سکته قلبی و خطر مرگ ناگهانی است.

به گفته وی عوارض جنسی این داروها نیز اختلال در تعداد و شکل اسپرم ها، کوچک شدن بیضه ها، بزرگ شدن پستان ها، ناتوانی جنسی، سرطان پروستات وعقیمی رادربرمی‌گیرد. وی افزود: یرقان و سرطان‌های خوش خیم وبدخیم از عوارض کبدی، تغییرات خلقی و افسردگی، پرخاشگری، خشونت و رفتارهای ضد اجتماعی، ظهور افکار خودکشی،‌ وابستگی و اعتیاد از عوارض روانی و بسته شدن زودرس صفحات رشد استخوانی کودکان و نوجوانان، کوتاهی قد و افزایش خطر آسیب تاندون یا عضله از عوارض عضلانی و استخوانی استروئیدهای آنابولیک است. وی به بروز جوش‌های پوستی شدید، چربی مو و پوست، ریزش مو و طاسی، زبری پوست و ترمیم کندزخم ها را از عوارض پوستی و افزایش خطر دیابت قندی، اختلال در عملکرد تیروئید و بلوغ زودرس را از عوارض مربوط به اختلالات غدد داخلی در اثر سوء مصرف این دارو‌ها عنوان کرد.

این مقام بهداشتی خاطر نشان کرد: داروهای محرک سیستم اعصاب مرکزی نیز که با هدف کاهش خستگی و افزایش هوشیاری، حالت تهاجمی و کارآیی ورزشی مورد سوء مصرف قرار می گیرد عوارض چون آشفتگی ذهنی، تعریق، تپش قلب، بزرگ شدن مردمک ها، تنفس سریع، افزایش فشار خون و ضربان قلب، لرزش دست ها و دردهای عضلانی و مفصلی به دنبال دارند. به گفته وی کاربرد طولانی مدت آمفتامین می تواند به آسیب عضله قلب و وقفه در رشد نوجوانان منتهی شود و ایجاد مقاومت به دارو وابستگی و اعتیاد را به همراه داشته باشد.

پورآدینه با اشاره به این که هورمون رشد در تکامل و رشد بدن نقش مهمی دارد و باعث افزایش بافت های عضلانی و رشد طولی استخوان ها در سنین رشد می شود، گفت: در ورزشکارانی که به منظور دستیابی به توده و قدرت عضلانی بیشتر و بهبود ظاهر عضلانی و تقلیل میزان چربی بدن از این دارو استفاده می کنند، شواهدی به نفع فواید آن وجود ندارد و عوارضی چون آکرومگالی (تورم دست ها و پاها، نمای خشن صورت، مشکلات دندانی، درد مفصلی و تعریق بیش از حد) افزایش خطر ابتلا به دیابت قندی، فشار خون و تجمع آب در بدن، درد عضلات، پوکی استخوان، کاهش چربی های خوب بدن و ناتوانی جنسی دیده می‌شود.

وی با تاکید بر این که داروهای ادرار آور نیز که به منظور کم کردن وزن و رسیدن به وزن مورد نظر در رشته های ورزشی دارای رده وزنی و رای دفع مایعات جمع شدن در اثر مصرف دیگر داروهای غیر مجاز مورد سوء مصرف قرار می گیرد، بیان کرد: این داروها باعث از دست دادن آب و املاح بدن، ضعف و از حال رفتن، گرفتگی عضلانی، سردرد، تهوع و آسیب به کلیه ها و قلب می‌شود. پورآدینه تصریح کرد: با توجه به عوارض جانبی متعدد و خطرناک داروهای غیر مجاز و دست نیافتن ورزشکاران به فواید مورد انتظار، ورزشکاران باید به طور جدی از مصرف این داروهای پرعارضه خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha