معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برنامه پزشک خانواده تا اواسط شهریور در اکثر شهرهای کشور به جز تهران اجرایی می‌شود و با اجرای آن مراجعه مستقیم مردم به پزشک متخصص محدود می‌شود و بیمه ها فقط با ارجاع پزشک خانواده هزینه خدمات تخصصی را پرداخت می‌کنند.

سلامت نیوز : حسن امامی رضوی در گفت و گو با فارس، افزود:‌ تمرکز اصلی وزارت بهداشت بر اجرای برنامه پزشک خانواده است و گر چه در ظاهر معاونت بهداشتی وزارت بهداشت برای اجرای سطح یک این برنامه و استقرار تیم پزشک خانواده درگیر است اما در عمل بیشترین بار کار در حوزه درمان وزارت بهداشت متمرکز است.

 معاون درمان وزارت بهداشت گفت: با اجرای برنامه پزشک خانواده خدمات درمانی کشور مدیریت می‌شود و مراجعات مستقیم مردم به پزشکان متخصص و فوق تخصص( سطح دو و سه خدمات درمانی) فقط با ارجاع پزشک خانواده میسر است به همین علت با محدود شدن مراجعات مردم به متخصصان جلوی هزینه های بی‌مورد گرفته می‌شود.وی گفت:‌ در واقع با احرای برنامه ملی پزشک خانواده مراجعات بی‌مورد مردم به پزشکان، مصرف بی مورد دارو، تجویز و مصرف نابجای دارو، آزمایش، رادیولوژی و خدمات پاراکلینیکی بی مورد به حداقل ممکن می‌رسد. 

امامی رضوی افزود: البته انتظار نداریم با شروع اجرای این برنامه به همه اهداف آن برسیم بلکه هدفگذاری این است که ابتدا این برنامه در سطح گسترده کشور پیاده شود و بعد به تدریج به آن عمق دهیم و اجرای آن را کامل کنیم به همین علت ابزارهای محدود کننده مردم و پزشکان در همان ابتدا به صورت کامل اجرا نمی‌شود، بلکه ابتدا محدودیتهای نسبی را اعمال می‌کنیم و به تدریج بر اساس اصول برنامه به آن عمق می‌دهیم. وی در پا‌سخ به پرسش فارس که این برنامه از کی عملیاتی می شود و از چه زمانی مراجعه مستقیم مردم به پزشک متخصص و فوق تخصص ممنوع می‌شود، گفت:‌ تا اواسط شهریور در اکثر شهرهای کشور برنامه پزشک خانواده و تیم های آن مستقر می‌شوند البته در تهران به علت جمعیت بالا و پیچیدگی‌های آن ممکن است با حدود 2 ماه تأخیر این برنامه اجرا شود و از زمان اجرای این برنامه مراجعه مستقیم مردم به پزشک متخصص محدود می‌شود. 

معاون وزیر بهداشت گفت: اگر مردم از طریق پزشک خانواده به پزشک متخصص مراجعه کنند بیمه‌ها همه هزینه‌های آنان را پرداخت می‌کنند اما اگر فردی بخواهد خارج از نظام ارجاع و پزشک خانواده به پزشک متخصص مراجعه کنند همه هزینه ها را باید خودش پرداخت کند و بیمه هیچ پوششی برای آن ندارد. امامی رضوی افزود: در برخی استانها اکنون ثبت نام از پزشکان خانواده و حتی مردم شروع شده است و این به معنای شروع اجرای این برنامه است و حتی در تهران نیز اقدامات اولیه برای اجرای این برنامه در حال انجام است. وی در پاسخ به این پرسش فارس که گفته می شود بکارگیری پزشکان عمومی در مطبها با روح سلامت محوری برنامه پزشک خانواده منافات دارد و در واقع فقط ساماندهی ویزیت پزشکان است،‌توضیح داد: هر 3 پزشک خانواده به یک مرکز بهداشتی و درمانی که خدمات سلامت به مردم ارائه می‌کند مرتبط می‌شود و هر پزشک خانواده و تیم آن باید کل پکیچ و بسته خدمات را به افراد تحت پوشش خود ارائه کند و گر نه با توجه به اینکه پرداخت ثابتی متناسب با جمعیت تحت پوشش به هر پزشک پرداخت می‌شود، دریافتی پزشک کم می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha