معاون محیط زیست انسانی اداره‌كل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: برنامه جامع كاهش آلاینده‌های هوا در كلان‌شهرهای كشور ابلاغ شده و بر این اساس از یكم تیرماه این مصوبه باید در اهواز و دیگر كلانشهرهای كشور اجرایی شود، ولی در شهر اهواز پس از برگزاری جلسات هماهنگی در خصوص اجرای این مصوبه اقدام می‌شود.

كنترل آلودگی ناشی از صنایع در اولویت است

سلامت نیوز : معاون محیط زیست انسانی اداره‌كل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: برنامه جامع كاهش آلاینده‌های هوا در كلان‌شهرهای كشور ابلاغ شده و بر این اساس از یكم تیرماه این مصوبه باید در اهواز و دیگر كلانشهرهای كشور اجرایی شود، ولی در شهر اهواز پس از برگزاری جلسات هماهنگی در خصوص اجرای این مصوبه اقدام می‌شود.

جمال شاكری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده در كاهش آلودگی هوا در شهر اهواز موثر خواهد بود،‌ ولی با توجه به اینكه اهواز شهری صنعتی است، كنترل آلودگی ناشی از صنایع در اولویت است.وی افزود: تردد خودروهای فرسوده در سطح كلان‌شهر اهواز مشكلاتی را ایجاد می‌كند و این خودروها بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده باید از چرخه حمل و نقل خارج شوند. همچنین با توجه به اینكه بیش از 50 درصد آلودگی هوا در شهر اهواز ناشی از صنایع است تلاش شده با ایجاد تعامل با دستگاه‌ها و صنایع مرتبط، استانداردهای زیست‌محیطی در این خصوص اعمال شوند.

شاكری گفت: مصوبه كاهش آلاینده‌های هوا تنها خودروهای فرسوده را در بر نمی‌گیرد، بلكه همه موارد آلاینده را شامل می‌شود. این مصوبه امنیت عمومی شهروندان را مدنظر دارد و با برگزاری جلساتی مستمر و یافتن راه‌كارهای مناسب، این مصوبه به طور كامل اجرایی می‌شود.طرح جامع کاهش آلودگی هشت کلان‌شهر کشور شامل تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، اهواز، تبریز، اراك و كرج پایان سال ۹۰ ابلاغ شده است. در تدوین طرح جامع کاهش آلودگی هوا علاوه بر سازمان حفاظت محیط زیست، وزارتخانه‌های نیرو، نفت، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت، سازمان هواشناسی، استانداری‌ها و شهرداری‌های کشور نیز نقش داشته‌اند و بر اساس آن، سن فرسودگی خودروهای شخصی و کامیون‌‌ها و کشنده‌‌ها از ۲۵ به ۲۰، وانت‌بارها از ۲۰ به ۱۵، مینی‌‌بوس از ۱۵ به ۱۰، میدل‌باس و اتوبوس‌های برون‌شهری از ۱۵ به ۱۲ و اتوبوس‌های شهری و موتورسیکلت‌ها از ۱۰ به ۸ سال کاهش یافته است.همچنین ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در كلانشهرهای كشور از ابتدای تیرماه لازم‌الاجرا شده است و اگرچه در شهر اهواز كنترل آلودگی ناشی از صنایع در اولویت است، ولی بخشی از آلودگی هوا نیز ناشی از خودروهای فرسوده است و در نتیجه بهتر است هرچه زودتر در زمینه جلوگیری از تردد این خودروها اقدام لازم انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha