دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۳
کد خبر: 51257

تصور اینكه یك پستانك یا یك اردك پلاستیكی می‌تواند موجب چاق شدن كودك شما شود كار دشواری است اما متخصصان وجود این ارتباط را تایید می‌كنند.

سلامت نیوز : در یك آزمایش جدید معلوم شده است كه مواد شیمیایی موسوم به فتالات‌ها كه در تولید كالای پلاستیكی یعنی حتی در پستانك‌ها و اسباب‌بازی‌های كودكان مورد استفاده قرار می‌گیرند ممكن است در افزایش نرخ چاقی در كودكان تاثیر داشته باشند.

آزمایشات نشان می‌دهد این ماده شیمیایی با نام كامل دی اتیل هگزیل فتالات (DEHP) ظاهرا می‌تواند عملكردهای بیولوژیكی را كه در سوخت و ساز چربی در بدن نقش دارند، دستخوش تغییر كند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛متخصصان غددشناسی اطفال در كالج دانشگاهی طب در شهر سئول كره جنوبی با انجام مجموعه‌ای از آزمایشات جدید دریافته‌اند كودكانی كه سطح ماده شیمیایی DEHP در بدنشان بالا است در مقایسه با سایر همسالانشان كه سطح كمتری از این ماده در بدنشان موجود است، پنج برابر بیشتر در معرض چاقی و اضافه وزن هستند.دكتر می _ جونگ پارك استاد كالج دانشگاهی طب سئول در این باره می‌گوید: احتمالا این ماده مصنوعی فعالیت یك فاكتور اصلی و تنظیم‌ كننده فرآیند ساخت چربی و سوخت و ساز لیپیدها (مولكول‌های چربی) را تحت تاثیر قرار می‌دهد.دكتر پارك معتقد است كه این ماده شیمیایی از دو طریق دیگر نیز می‌تواند موجب افزایش وزن و چاقی شود. نخست اینكه تاثیر هورمون آندروژن را كاهش می‌دهد، این هورمون جنسی در واقع در كاهش شاخص توده بدنی (BMI) نقش دارد. از سوی دیگر فتالات همچنین قادر است عملكرد تیروئید را دچار اختلال كند درحالی‌ كه این غده نیز به نوبه خود در تنظیم وزن بدن نقش بسزایی دارد.به این ترتیب تداخل فتالات‌ها با این دو فاكتور مهم روی اشتهای فرد و سوخت و ساز غذا در بدن تاثیر می‌گذارد و موجب بروز مشكلات وزنی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha