دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۹
کد خبر: 51263

سزارین جراحی بزرگی است که پوست روی شکم، عضلات زیر آن و جدار رحم شكافته می‌شود و میزان خونریزی آن 2 برابر زایمان طبیعی است هم‌چنین به طورمتوسط، ۱۰ درصد زایمان‌ها در جهان به روش سزارین انجام می‌شود.

سلامت نیوز :سزارین جراحی بزرگی است که پوست روی شکم، عضلات زیر آن و جدار رحم شكافته می‌شود و میزان خونریزی آن 2 برابر زایمان طبیعی است هم‌چنین به طورمتوسط، ۱۰ درصد زایمان‌ها در جهان به روش سزارین انجام می‌شود. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ برخی متخصصان علت افزایش گرایش زنان به سزارین را فرار از درد زایمان می‌دانند. اما زایمان به شیوه سزارین با درد فراوان و عواقب منفی متعددی نیز همراه است.

***درد و ناراحتی‌های پس از زایمان طبیعی بسیار کمتر از سزارین

در این خصوص یکی از شهروندان خرم‌آبادی که به شیوه سزارین زایمان کرده است، به ایسنا می‌گوید: در ابتدای بارداریم تمایل به زایمان طبیعی داشتم و در تمام مدت بارداری با پزشکی که تحت مراقبتش بودم مشاوره‌هایی داشتم اما در ماه‌های پایانی بارداری پزشكم با توجه به نتایج سونوگرافی زایمان طبیعی را برایم مناسب ندانست و سزارین شدم.

معصوم- و می‌افزاید: وزن زیاد جنین از علل زایمان به شیوه سزارین است اما بعد متوجه شدم که علت سزارین من عدم حضور پزشک در زمان زایمانم بود و در هر حال از انجام سزارین راضی نیستم.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس اظهارنظر افراد مسن در میان اقوام و افرادی که اقدام به زایمان طبیعی کردند به این نتیجه رسیدم که زایمان طبیعی برای سلامت مادر و جنین مفیدتر است و می‌تواند به برگشت زودتر وزن مادر پس از زایمان طبیعی كمك كند، هم‌چنین درد و ناراحتی‌های پس از زایمان طبیعی بسیار کمتر از سزارین است.

***علت افزایش گرایش زنان به انتخاب سزارین، فرار از درد زایمان

یکی دیگر از بانوان خرم‌آبادی به ایسنا می‌گوید: در زمان بارداری قصد زایمان به شیوه طبیعی را داشتم و حتی خود را به لحاظ روحی آماده کردم اما متاسفانه در هفته سی وسوم بارداری به علت ابتلاء به یک بیماری حساسیتی با علت ناشناخته كه به صورت کهیر و خارش شدید تظاهر کرد و براساس نظر پزشک معالجم تصمیم به ختم بارداری و سزارین گرفتم.

مریم- گ تصریح می‌كند: متاسفانه در جامعه ما سزارین کردن به یک مد تبدیل شده و علت افزایش گرایش زنان به انتخاب سزارین، فرار از درد زایمان است.

وی می‌گوید: به عنوان یک مادر به مادران باردار توصیه می‌کنم که زایمان طبیعی کنند؛ چراکه سزارین عوارض پس از زایمان از جمله پیچیدگی روده را به دنبال دارد و حتی پس از بی‌هوشی عمومی به سرفه‌های خیلی شدید دچار می‌شوند.

***سزارین؛ژست جدید اجتماعی در میان بانوان

یکی از شهروندان لرستانی به ایسنا می‌گوید: یکی از علل افزایش میزان زایمان به شیوه سزارین، خود بیماران هستند. متأسفانه برخی زنان سزارین را مثل یك پدیده مد می‌پندارند و تصور می‌كنند افراد مدرن‌تر و امروزی‌تر سزارین می‌شوند و حتی اصطلاحاتی مانند این‌كه زایمان طبیعی یك نوع "توحش" است را عنوان می‌کنند.

نسرین – م ادامه می‌دهد: برخی‌ها تصور می‌كنند سزارین برای نوزادشان بهتر است؛چون "فشاری" به سر و ریه جنین وارد نمی‌شود، باید به چنین بانوانی تذكر داد كه همین فشار به جنین برای او حتی مفید هم هست؛ چون با حالت مكش ایجاد‌شده ریه‌های جنین از مایع آمنیوتیك پاک می‌شود، به همین علت است كه نوزادان زایمان طبیعی مشكلات تنفسی كمتری نسبت به سزارینی‌ها دارند.

این دانشجوی رشته مامایی تصریح می‌كند: همچنین مادران از بابت فشار بر روی سر جنین نیز نباید نگران باشند چون استخوان‌های سر او به نحوی هستند كه این فشار را به خوبی تحمل می‌كنند و هیچ عارضه‌ای برای نوزاد پیش نمی‌آورد، مگر در مواردی كه سر جنین نسبت به لگن مادر بزرگتر باشد كه دراین مواقع سزارین برای مادر و جنین مفید است.

وی یادآور می‌شود: نتایج تحقیقات حاكی از آن است كه کودکان متولد شده به روش زایمان طبیعی، بهره هوشی بیشتری نسبت به نوزادان متولد شده به روش سزارین دارند.

این شهروند و دانشجوی رشته مامایی ادامه می‌دهد: نتایج تحقیقات انجام شده در دنیا در میان دو گروه از نوزادانی که به روش‌های طبیعی و سزارین متولد شده‌اند ، نشان داده که با افزایش سزارین میزان آسیب‌های ناشی از زایمان کاهش نیافته است.

این شهروند لرستانی متذکر می‌شود: بانوان باید از نظر مد و ژست اجتماعی بدانند که امروزه در کشورهای پیشرفته زایمان طبیعی یک موفقیت بزرگ و سزارین یک شکست برای زنان تلقی می‌شود به‌طوری‌که کلوپ‌های حمایت از سزارینی‌ها تشکیل می‌شود تا آنها را از نظر روحی حمایت کنند؛ چراکه معتقدند قادر به کسب یک موفقیت بزرگ نشده‌اند.

***عفونت‌های رحمی در سزارینی‌ها 10 برابر افرادی با شیوه زایمان طبیعی

دکتر "زهرا طاولی"، جراح و متخصص زنان و زایمان به ایسنا می‌گوید: عفونت‌های رحمی در افرادی که اقدام به سزارین می‌کنند 10 برابر افرادی است که زایمان طبیعی دارند.

وی با بیان این‌كه تفاوت زایمان طبیعی و سزارین از دو دیدگاه است و در میان مردم بیشتر تفاوت‌های جسمی مطرح است، می‌افزاید: اکثر بانوان و مادران جوان به علت فرار از درد زایمان طبیعی به انجام زایمان به شیوه سزارین تمایل دارند حال آن كه بیهوشی،حساسیت به مواد بیهوش‌كننده، عفونت‌های رحمی و ایجاد برش‌های متعدد در لایه‌های مختلف شکمی، چسبندگی جفت در محل سزارین، پارگی مثانه و چسبندگی روده‌ها ازعوارض زایمان به شیوه سزارین است.

این جراح ومتخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه افرادی که سزارین می‌کنند 10 برابر نسبت به افرادی که زایمانشان به شیوه طبیعی است به عفونت‌های رحمی دچار می‌شوند، ادامه می‌دهد: مادری که به لحاظ روحی خود را آماده زایمان طبیعی کرده است به لحاظ فیزیولوژیکی بدن او به یک موفقیت می‌رسد.

طاولی می‌افزاید: در دنیا، موضوعی تحت عنوان سزارین به صورت دلخواه وجود ندارد؛ متاسفانه بسیاری از بانوان به علت عدم تحمل درد زایمان، سزارین می‌کنند حال آن که تحمل درد زایمان به عنوان یک ارزش قلمداد می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت زایمان طبیعی مادر در شرایط زایمان زودرس توضیح می‌دهد: چنانچه ناچار به انجام زایمان زودرس باشیم، اگر بچه به صورت طبیعی و با دردهای زایمان طبیعی متولد شود، شانس زنده‌‌ ماندن او افزایش می‌یابد. در روند زایمان طبیعی، انقباضات رحمی سبب ترشح موادی می‌شوند كه به تكامل ریه جنین منجر می‌شود و شانس حیات او افزایش می‌یابد. از همین‌رو در این شرایط زایمان طبیعی به نفع مادر و جنین است.

این جراح و متخصص زنان و زایمان تصریح می‌كند: فشاری که به هنگام زایمان طبیعی به قفسه سینه نوزاد وارد می‌شود کمک زیادی به تمیز کردن ریه‌های نوزاد از ترشحات و مایعات می‌کند که برقراری یک فعالیت تنفسی عادی را برای نوزاد ایجاد می‌کند؛ البته باز هم باید تأکید کرد در صورتی که ماما یا پزشک تشخیص دهد که عمل سزارین برای شما و نوزادتان مفیدتر است مادر باردار باید سزارین شود و عوارض آن با عوارض مربوط به یک زایمان طبیعی مشکل سنجیده می‌شود.

وی یادآور می‌شود: در خارج از کشور زایمان طبیعی پس از یك‌بار سزارین انجام می‌شود و این مهم از نظر علمی تایید شده است اما در ایران پس از سزارین افراد مجدداً سزارین می‌شوند.

طاولی با بیان اینکه عدم انجام سزارین کاهش هزینه‌‌ها را برای وزارت بهداشت و درمان به دنبال دارد، تصریح می‌كند: هم‌اكنون هزینه‌ای انجام یك سزارین در بیمارستان‌های دولتی 700 تا 800 هزار تومان است.

وی متذکر می‌شود: تعرفه‌های زایمان و سزارین مشابه شده و تنها تفاوت آنها در هزینه پرسنلی اتاق عمل، اتاق عمل و بیهوشی است، حتی در برخی موارد تعرفه‌هایی که برای پزشک تعریف می‌شود تا در سر زایمان حاضر باشد بیش از هزینه‌های سزارین می‌شود.

این جراح و متخصص زنان و زایمان می‌افزاید: زایمان زمان مشخصی ندارد و پروسه‌ای طولانی مدت است و در برخی موارد یک پزشک ممکن است به علت داشتن بیماران فراوان و این‌که پروسه زایمان با خطر مواجه نشود ترجیحاً سزارین را انتخاب کند.

طاولی یادآور می‌شود: در سزارین ممکن است عوارض جسمی برای جنین ایجاد شود و حتی هنگام خروج نوزاد از رحم مادر به علت انقباضات رحمی، رحم پاره شود.

وی می‌گوید: در بسیاری از مواقع در سزارین‌ها، وضعیت بدن جنین برای خروج تعیین نمی‌شود و با زایمان زودرس، نوزادی نارس متولد می‌شود و حتی سندروم تنفسی در نوزاد بروز می‌كند.

طاولی خاطرنشان می‌كند: عبور نکردن جنین از کانال زایمان، سبب باقی ماندن آب اضافه در ریه جنین می‌شود و بسیاری از سزارین‌ها بین هفته‌های 37 تا 39 بارداری انجام می‌شود و سندروم تنفسی در این نوزادان بسیار زیاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha