با سیاست گذاری‌های فعلی دولت، رهنمود مقام معظم رهبری مبنی براینکه باید به جایی برسیم که بیمار جز درد بیماری درد دیگری نداشته باشد، تحقق پیدا نمی‌کند.

دولت به وظایف خود درحوزه سلامت عمل نکرده است
سلامت نیوز : عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی گفت: به رغم اینکه برنامه ۵ ساله پنجم توسعه، قانون جامعی در حوزه نظام سلامت است اما متاسفانه دولت وظیفه‌اش را نسبت به آن انجام نداده است.

سید تقی نوربخش درگفت‌و‌گو با ایلنا در مورد تعیین نرخ تعرفه‌ها ی خدمات پزشکی، گفت: طبق بند ب ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم توسعه دولت موظف است که قبل از پایان سال تعرفه خدمات پزشکی درمانی را بر اساس نرخ تورم و مواد هشت قانون بیمه همگانی پس از تصویب شورای بیمه سلامت اعلام کند، اما متاسفانه ۳ ماه از سال گذشته و هنوز تعرفه‌ها اعلام نشده است. وی ایجاد مشکل در این زمینه را به دلیل عدم تشکیل شورای عالی بیمه سلامت عنوان کرد و افزود: با توجه به عدم تشکیل شورای عالی بیمه سلامت، شورای عالی بیمه با‌‌ همان ترکیب قبلی باید این تعرفه‌ها را تعیین کند اما متاسفانه جلسه‌ای که به این منظور قرار بود تشکیل شود، لغو شد.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: با توجه به نرخ تورم و همچنین افزایش هزینه‌هایی که به موجب قانون هدفمندی یارانه‌ها در مراکز درمانی خصوصی و حتی دولتی به وجودآمده است به طورحتم این مراکز نمی‌توانند برابر با نرخ‌های سال گذشته فعالیت کنند. وی با تاکید براینکه عدم تعیین تعرفه‌های خدمات پزشکی موجب بی‌انضباطی و افزایش فشار مالی برمردم می‌شود، افزود: براساس قانون برنامه پنجم هزینه‌ای که از جیب مردم باید پرداخت شود ۳۰ درصد است، اما براساس گزارش وزیر بهداشت هم اکنون این رقم به ۵۴ درصد رسیده است. نوربخش خاطرنشان کرد: با این سیاست گذاری‌ها، رهنمود مقام معظم رهبری مبنی براینکه باید به جایی برسیم که بیمار جز درد بیماری درد دیگری نداشته باشد تحقق پیدا نمی‌کند.

وی با اشاره به پیشنهاد کار‌شناسی سازمان نظام پزشکی مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی تعرفه‌های خدمات پزشکی در سال ۹۱، گفت: اختیار سازمان نظام پزشکی برای تعیین نرخ تعرفه خدمات پزشکی بخش خصوصی در برنامه پنجم توسعه لغو شد، اما به عنوان یکی از اعضای شورای عالی بیمه نظرکار‌شناسی خود را در این زمینه اعلام کرد. عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: این درحالی است که متاسفانه شورای عالی بیمه که باید نرخ تعرفه‌های خدمات پزشکی را تصویب کنند به وظیفه قانونی خود عمل نکرده است. وی خاطرنشان کرد: به رغم اینکه برنامه ۵ساله پنجم، قانون جامعی در حوزه نظام سلامت دارد و باید به مرحله اجرا درآید، اما متاسفانه دولت وظیفه‌اش را نسبت به آن انجام نداده است.

نوربخش در مورد اظهارات اخیر معاون بهداشت درمان وزارت بهداشت مبنی براینکه بیمه‌ها درباره رشد ۱۰ تا ۱۲ درصدی نرخ تعرفه‌های پزشکی صحبت می‌کنند، گفت: از آنجایی که بخش دولتی بزرگ‌ترین تولید کننده خدمات درمانی در کشور است عدم اعلام تعرفه‌های واقعی بیشترین ضرر را به خود دولت وارد می‌کند چون بیشترین خدمات درمانی که حدود ۷۰ درصد بخش بستری، ۳۰ درصد بخش سرپایی و حدود ۶۰ درصد حجم عملیاتی مالی را بخش دولتی انجام می‌دهد. وی با تاکید براینکه امیدوارم تعرفه‌ها به نوعی تعیین شود که فشار مالی بر روی مردم کمتر شود، افزود: اگر تعرفه خدمات بخش خصوصی نرخ واقعی نباشد به طور حتم پرداخت هزینه ازجیب مردم افزایش پیدا می‌کند که این خواسته هیچ یک از اعضای سازمان نظام پزشکی نیست. نوربخش تاکید کرد: به طورحتم اگر تعرفه ۱۰ تا ۱۲ درصدی اعلام شود بیشترین فشار بر مردم وارد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha