پژوهشگر دانشكده مهندسی پزشكی دانشگاه صنعتی امیركبیر مدل بدون شبكه‌ی میكرومكانیك شكست استخوان متراكم انسان را ارایه كردند . دراین مدل تاثیر میكرو ساختار و خواص مكانیكی استخوان بر پدیده‌ی شكست آن مورد مطالعه قرار گرفته است .

سلامت نیوز :  مهندس' هانیه همتیان' مجری این طرح در این مورد گفت : در سیستم اسكلتی بدن انسان كاهش وزن، تغییر در ریزساختار و خصوصیات مكانیكی استخوان در اثر افزایش سن منجربه افزایش خطر شكستگی می‌شود.

وی خاطرنشان كرد : در برخی از مطالعات، كاهش وزن استخوان به عنوان مهمترین عامل شكست معرفی شده است. این در حالی است كه تأثیر عوامل دیگر بر شكست به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته و درك كافی از آنها موجود نیست؛ از این رو در مطالعات جدید تاثیر ریزساختار استخوان و همچنین میكروتخریب به خصوص به شكل میكروترك بر پدیده شكست مورد توجه زیادی قرار گرفته است.این محقق گفت : نتایج این گونه تحقیقات می‌تواند گامی موثر در كشف و تولید داروهای جدید با هدف تغییر خواص ریزساختار استخوان به منظور جلوگیری از رشد میكروترك‌ها در صنعت پزشكی باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ وی افزود : با توجه به اهمیت استفاده از روش‌های عددی بدون شبكه در تحلیل مسایل رشد ترك، یكی از ویژگی‌های پژوهش حاضر را می‌توان استفاده از روش بدون المان گالركین در تحلیل شكستگی استخوان متراكم انسان دانست.این پژوهش در قالب رساله كارشناسی ارشد مهندسی پزشكی گرایش بیومكانیك با راهنمایی دكتر' حمید رضا كاتوزیان' در دانشكده مهندسی پزشكی دانشگاه صنعتی امیركبیر ارایه و به ثبت رسیده است.همچنین نتایج حاصل از این پژوهش به صورت یك مقاله‌ی علمی در دهمین كنفرانس بین المللی روش‌های كامپیوتری در مهندسی پزشكی و بیومكانیك در كشور آلمان به صورت شفاهی ارایه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha