دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 51310

بازار داروی ناصرخسرو؛جایی که قرار نیست تعطیل شود! دلالان دارو با خرید بروشور و جعبه های داروهای دیگر بیماران، داروهای غیرمجاز، کمیاب و تاریخ مصرف گذشته خود را در آن جای داده و با قیمت های سر به فلک کشیده ای به افرادی که برای رسیدن به نوشدارویی برای زنده ماندن عزیزان‌شان پا به آنجا نهاده اند، می فروشند. این روزها تنوع داروهایی که دلالان در خفا می فروشند بیشتر شده است، داروهایی همچون زوبیون، فیفول و کلسیم برای خانم‌های باردار، میزوپرستول و پروستادین برای سقط جنین و پلاویکس برای عمل قلب باز، ترامادول، انواع واکسن های تقلبی، هورمون های جنسی و ...

تجارت مرگ در پایتخت

سلامت نیوز : بازار داروی ناصرخسرو؛جایی که قرار نیست تعطیل شود! دلالان دارو با خرید بروشور و جعبه های داروهای دیگر بیماران، داروهای غیرمجاز، کمیاب و تاریخ مصرف گذشته خود را در آن جای داده و با قیمت های سر به فلک کشیده ای به افرادی که برای رسیدن به نوشدارویی برای زنده ماندن عزیزان‌شان پا به آنجا نهاده اند، می فروشند. این روزها تنوع داروهایی که دلالان در خفا می فروشند بیشتر شده است، داروهایی همچون زوبیون، فیفول و کلسیم برای خانم‌های باردار، میزوپرستول و پروستادین برای سقط جنین و پلاویکس برای عمل قلب باز، ترامادول، انواع واکسن های تقلبی، هورمون های جنسی و ...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ از میدان توپخانه تا خیابان 15 خرداد، خیابانی که برای تهیه هر نوع داروی نایابی می توانی به آنجا مراجعه کنی، البته با جیبی پر پول و سری نترس از استفاده داروهای تاریخ گذشته و فاسد.شاید گوش کمتر کسی به خیابان ناصر خسرو نا آشنا باشد، یکی از خیابان های قدیمی تهران که از سال ها پیش به پاتوق فروشندگان داروهای نایاب تبدیل شده است، خیابانی با کوچه پس کوچه های تنگ که هر گوشه آن فروشندگانی با پوشش جوراب فروش، آدامس فروش و... بازیگر بازار سیاه دارو شده اند.

داروها از کجا می آید؟

رئیس انجمن داروسازان ایران درباره علل وجود بازار سیاه دارو در خیابان ناصرخسرو و فروش داروهای کمیاب و قاچاق می گوید که برخی بیماران و خانواده نیازمند از روی ناچاری سهمیه دارویشان را به دلالال ناصرخسرو می فروشند.رهبر مژدهی آذر خبر می دهد: سرپرست خانواده‌ای که فرزند هموفیلی دارد پس از دریافت دارو مثلاً از داروخانه 13 آبان به جای اینکه این دارو را برای فرزندش استفاده کند، برای سیر کردن شکم خانواده به دلالانی که در کنار این داروخانه‌ها نیز به وفور وجود دارند، می‌فروشد.وی در پاسخ به این پرسش که چرا در این زمینه همیشه خریدار دارو وجود دارد و آنها چگونه این داروها را در بازار سیاه می‌فروشند، گفت: به هر حال دلالان این داروها نیز همیشه مشتریانی در بیمارستان‌ها، شهرستان‌ها و کسانی که نتوانسته‌اند سهمیه دارویی خود را دریافت کنند وجود دارد و باید به مسئله کمبود برخی داروها که بر اثر مشکلات مختلف از جمله تحریم‌ها به وجود می آیند نیز اشاره کرد.

یکی بیمار در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه های اجتماعی نوشته بود: "زمانی که با سختی ومشقت فراوان موفق شدم دارو های شیمی درمانی خودم را از داروخانه 13 آبان تهیه کنم وبه خاطر داروها 3 میلیون تومان به این داروخانه دولتی پرداخت کنم مردی که ظاهرش به دلال ها نمی خورد دم در داروخانه بهم گفت: فقط بورشور وجعبه خالی داروها شما را 500 هزار تومان می خرم .میشه دارو های خودت را خالی کنی. باعصبانیت بهش گفتم 500 میلون اگر بدی بهت نمیدم".بدین ترتیب دلالان دارو با خرید بروشور و جعبه های داروهای دیگر بیماران، داروهای غیرمجاز، کمیاب و تاریخ مصرف گذشته خود را در آن جای داده و با قیمت های سر به فلک کشیده ای به افرادی که برای رسیدن به نوشدارویی برای زنده ماندن عزیزان‌شان پا به آنجا نهاده اند، می فروشند.

داروهایی با طعم مرگ

این روزها تنوع داروهایی که دلالان در خفا می فروشند بیشتر شده است، داروهایی همچون زوبیون، فیفول و کلسیم برای خانم‌های باردار، میزوپرستول و پروستادین برای سقط جنین و پلاویکس برای عمل قلب باز، ترامادول، انواع واکسن های تقلبی، هورمون های جنسی، زیبایی اندام، دوپینگ، داروهای مخدر و... به اشکال مختلف درمعرض فروش قرار گرفته است.اما بیش از 80 درصد فرآورده هایی که در این بازار عرضه می شود یا داروی تقلبی است یا به دلیل شرایط نگهداری بسیاری از آنها فاسد شده اند که با این حال به مشتریان فروخته می شود. ضمن اینکه استفاده بسیاری از داروها همچون آمپول های سقط جنین غیرقانونی و غیرشرعی است.

نظارت وظیفه کدام نهاد است؟

حدود دو سال پیش علی مژدهی پور رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفته بود: همین که داروهای موجود در خیابان ناصر خسرو مورد تایید وزارت بهداشت و موسسه استاندارد نیست، دلیلی برتقلبی و تاریخ مصرف گذشته بودن آنهاست و این سازمان با همت ماموران بهداشت و گزارش آنان با متخلفان این حوزه برخورد قاطع می کند.سال گذشته نیز محمدرضا شانه ساز معاون داروی سازمان غذا و دارو، ضمن اشاره به این که بر این بخش با همکاری نیروی انتظامی و قوه قضاییه نظارت می‌کنیم، عنوان کرد: این که نظارت وجود داشته باشد یا آنجا به طور کامل پاکسازی شود به عهده ما نیست، در بحث مبارزه با قاچاق کاملا خودمان را درگیر می‌دانیم با نیروی انتظامی و ضابطان قضایی و دستگاه‌های اطلاعاتی مرتب همکاری داریم؛ با این وجود و با همه مبارزه‌ای که صورت می‌پذیرد عده‌ای این تجارت را انجام می‌دهند و نمی‌توان گفت صد درصد می‌توانیم آن را جمع‌آوری ‌کنیم.گویا انتظار برای اقدام مقتضی سازمان یا نهادی برای جمع آوری دلالان در خیابان ناصر خسرو بی فایده است، نه مسئولی در وزارت بهداشت این مهم را می پذیرد و نه نیروی انتظامی ضرب الاجلی مهیا می کند، در کنار اینها مردم نیز برای رهایی از درد فقدان دارو در داروخانه های دولتی، قدم به این خیابان می گذارند. کسی نمی داند شاید سال ها بعد گذر آن مسئول هم به دالان های تاریک آن خیابان افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha