معاون درمان وزیر بهداشت گفت: دهه آینده، خطر گرایش بیشتر به مواد روان‌گردان است و باید در این زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد.

سلامت نیوز :دكتر سید حسن امامی رضوی در مراسم هفته مبارزه با مواد مخدر، گفت: بحث اعتیاد یكی از آسیب‌های اجتماعی در دنیا و از جمله كشور ما است و جمعیت قابل توجهی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اعتیاد نیروهای كار و مولد جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود جمعیت قابل توجهی از جوانان در دام اعتیاد گرفتار شده و مشكلات زیادی را برای خود، خانواده و جامعه ایجاد كنند.

وی با اشاره به فعالیت نهادهای مختلف برای مبارزه با اعتیاد به عنوان یك بلای خانمان‌سوز، افزود: پس از تشكیل ستاد مبارزه با مواد مخدر، همكاری‌های بین‌ بخشی در حوزه مبارزه با اعتیاد شكل بهتری به خود گرفت و قوانین بسیار خوبی در این زمینه نیز تصویب شد. اخیرا نیز با همت مجمع تشخیص مصلحت نظام قانون مربوط به مبارزه با مواد مخدر بازنگری شده و آیین‌نامه‌های آن نیز ابلاغ شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ امامی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در حوزه بهداشت و درمان اعتیاد، گفت: دانشگاه‌های علوم پزشكی تلاش‌های ویژه‌ای را در جهت پیشگیری از اعتیاد انجام می‌دهند. علی‌رغم آنكه اعتبارات كافی برای مبارزه با اعتیاد در اختیار وزارت بهداشت نیست اما دانشگاه‌ها تلاش كرده‌اند تا از اعتبارات معمول خود در این زمینه هزینه كنند.

معاون درمان وزیر بهداشت از ادغام برنامه درمان نگه‌دارنده در برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع، خبر داد و گفت: ایجاد مراكز درمان نگه‌دارنده یكی از برنامه‌های درمان موفق در حوزه اعتیاد است و در حال حاضر حدود سه هزار مركز، حدود 400 هزار نفر را تحت پوشش قرار دارند. با اجرای برنامه پزشك خانواده هر كدام از این مراكز در یكی از گروه‌های 10 هزار نفری پزشك خانواده همكار خواهند شد.

وی با اشاره به عمده‌ترین برنامه‌های حوزه درمان اعتیاد در سطح وزارت بهداشت، افزود: 10 نوع مركز در حوزه درمان و پیشگیری اعتیاد فعالند كه متولی‌گری هر بخشی با یك حوزه خاص است. برنامه‌ها در كمیته درمان ستاد، ساماندهی می‌شود كه این كمیته در وزارت بهداشت مستقر است. در حوزه كاهش آسیب نیز كمیته كشوری از سال 81 در وزارت بهداشت ایجاد شده‌اند و اقدامات بسیار خوبی به معتادان پرخطر به خصوص در مراكز گذری، ساماندهی معتادان خیابانی و ... انجام می‌شود.

معاون درمان وزیر بهداشت با ابراز نگرانی از تغییر الگوی مصرف مواد به خصوص در جوانان از مواد مخدر افیونی به روان‌گردان‌ها افزود: باید در بحث پیشگیری، درمان و مبارزه با این موضوع به صورت جدی فكر شود. متاسفانه هنوز نسبت به این مواد، عوارض و عواقب آنها، شناخت كافی در سطح جامعه حتی در گروه‌های تخصصی ایجاد نشده است. افراد آگاهی كافی نسبت به عوارض روان‌گردان‌ها ندارند و تصور می‌كنند كه این مواد بی‌خطرند، این در حالی است كه خطر مواد افیونی بیشتر از خطر مواد سنتی است. درصد زیادی از بیماران روان‌پزشكی در بیمارستان‌ها را افرادی تشكیل می‌دهند كه با استفاده از مواد روان‌گردان دچار مشكلات روحی و روانی شده‌اند. در مجموع این حوزه نیازمند توجه و همكاری بیشتر است.

امامی رضوی در پایان گفت: خطر دهه آینده، خطر گرایش بیشتر به مواد روان‌گردان است، لازم است در این زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد. وزارت بهداشت نیز برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایجاد مراكز روان‌ درمانی در دانشگاه‌ها را انجام داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha