بیمارستان 21 میلیارد تومانی فوق تخصصی سوختگی نور افشار با همكاری هلال احمر و افراد خیر سال آینده در شمال تهران راه‌اندازی می‌شود.

داود كریمی صالح،‌ رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران سوختگی در حاشیه همایش خیرین بیمارستان موقوفه نور افشار در نیاوران در گفت‌و‌گو با فارس‌ افزود: برای ساخت بیمارستان سوختگی و ترمیمی نور افشار تاكنون 7 میلیارد تومان از سوی جمعیت هلال احمر هزینه شده است و برآورد می‌شود برای اتمام ساختمان آن به 4 میلیارد تومان دیگر نیاز داریم كه هلال احمر بخشی از آن را می‌تواند تأمین كند به همین علت كمك افراد خیر را برای اتمام این پروژه طلب می‌كنیم.
وی گفت: پس از اتمام ساختمان این مركز برای تجهیز فاز اول این بیمارستان سوختگی به دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن روز دنیا به 10 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز داریم تا خدمات علمی و استاندارد مورد نیاز بیماران سوختگی را در این مجموعه ارائه كنیم و اگر به كمك افراد خیر كشور این اعتبار تأمین شود پیش‌بینی ما این است كه بین 12 تا 18 ماه آینده این مركز به بهره‌برداری برسد.
وی اضافه كرد: این بیمارستان بین 60 تا 80 تخت بستری خواهد داشت،‌ علاوه بر آن هشت ICU ویژه سوختگی یا burnicu برای این بیمارستان پیش‌بینی شده است، یك بخش توانبخشی و فیزیوتراپی مجهز نیز در این مركز ایجاد می‌شود و البته درمانگاه‌های تخصصی و بخش‌های مشاوره‌ای نیز در این بیمارستان دایر می‌شود.
كریمی صالح گفت:‌ قرار است با همكاری مؤسسه رویان یك بخش كشت پوست نیز در این بیمارستان دایر شود تا از این شیوه نوین پزشكی در درمان بیماران سوختگی استفاده كنیم.
وی افزود: بیمارستان فوق تخصصی موقوفه نور افشار تنها مركز ارائه خدمت به بیماران سوختگی در این سطح در كشور خواهد بود البته اكنون مراكزی نظیر بیمارستان مطهری را در تهران داریم كه مسئولان و پرسنل دلسوز و با تجربه‌ای دارد اما به علت كمبود اعتبار نمی توانند خدمات مناسب را آن طور كه می‌خواهند به بیماران سوختگی ارائه كنند.
رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی گفت: برآوردها نشان می‌دهد، سالانه حدود 26 هزار نفر در كشور دچار سوختگی می‌شوند كه درصدی از آن‌ها نیازمند بستری هستند ولی حدود 2 هزار و 600 نفر از این تعداد دچار عوارض وخیم سوختگی می‌شوند كه نیازمند مراقبت‌های خاص هستند.
وی افزود: سوختگی در منزل و محیط كار با گاز و مواد سوختنی و گاه با آب جوش و اسید مهم‌ترین انواع سوختگی در كشور هستند،‌ اكثر كسانی كه دچار سوختگی می‌شوند یا در گروه اطفال هستند یا در دهه دوم و سوم زندگی یعنی زمان فعالیت و تولید هستند و كم‌تر در افراد مسن دچار سوختگی می‌شوند.
وی ادامه داد:‌ متأسفانه به علت كمبود امكانات درمان سوختگی در كشور حتی افراد با سوختگی پائین در حد 30 درصد نیز در كشور ما جان خود را از دست می‌دهند در حالی كه در كشورهای پیشرفته افراد دچار سوختگی 70 تا 80 درصد نیز نه تنها درمان می‌شوند بلكه كاملا به زندگی عادی روزمره بر می‌‌شوند.
به گفته وی این بیمارستان، موقوفه مرحوم ابوالحسن نور افشار است كه در سال 1339به جمعیت شیر و خورشید آن زمان وقف شد و در اختیار خدمت رسانی به كودكان فلج و ناقص‌الخلقه قرار گرفت و طی سال‌های بعد استفاده‌های متعددی از این مركز از سوی وزارت بهداشت و بنیاد امور جانبازان شد تا این‌كه اخیرا این مركز دوباره به جمعیت هلال احمر تحویل شد و با مجوز وزارت بهداشت قرار شد، بیمارستان سوختگی نور افشار در این مكان بنا شود كه بر اساس تفاهمنامه بین هلال احمر و انجمن خیریه حمایت از بیماران سوختگی اداره این مركز به صورت هیئت امنایی به این انجمن واگذار شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha