دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۹
کد خبر: 51348

این روزها اهمیت مراقبت از پوست و مو دوچندان است. مشكلات رایج پوست و مو مثل انواع جوش‌ها، خال‌ها و شوره سر می‌توانند این روزها را حسابی ناراحت‌كننده كنند. با در نظر گرفتن این چند نكته، پوست و موی خود را مراقبت كنید.

سلامت نیوز: این روزها اهمیت مراقبت از پوست و مو دوچندان است. مشكلات رایج پوست و مو مثل انواع جوش‌ها، خال‌ها و شوره سر می‌توانند این روزها را حسابی ناراحت‌كننده كنند. با در نظر گرفتن این چند نكته، پوست و موی خود را مراقبت كنید.

فصل گرما و آلرژی‌های پوستی
همانند آلرژی‌های تنفسی، برخی از آلرژی‌های پوستی نیز ممكن است مرتبط با فصل باشند. تماس با گیاهان یا گرده آنها و افزایش برخی از مواد معلق در هوا در برخی از فصل‌ها می‌تواند باعث ایجاد اگزما، كهیر و دیگر حساسیت‌های پوستی شوند. همچنین تابش آفتاب به‌خصوص در فصل‌های بهار و تابستان می‌تواند این حساسیت‌ها را تشدید كند. با شروع فصل بهار ایجاد واكنش‌ها و آلرژی‌های پوستی بیشتر می‌شود. توصیه می‌شود اگر قبلا آلرژی‌های پوستی را تجربه كرده‌اید، تماس خود را با موادی كه به آن حساست دارید به حداقل برسانید. اگر می‌دانید كه مصرف میوه یا ماده غذایی به‌خصوصی در این فصل باعث ایجاد كهیر در پوست‌تان می‌شود، آن میوه و ماده غذایی را كمتر مصرف كنید و اگر در محیط‌هایی مانند باغ یا جنگل بر اثر تماس با برگ درختان دچار حساسیت پوستی می‌شوید، تماس خود را با آنها به حداقل برسانید و در نهایت برای جلوگیری از ضایعات آفتابی حتما از كرم ضد آفتاب مناسب استفاده كنید.
برای اینكه بتوان علایم آلرژی‌های پوستی را به حداقل رساند، در ابتدا لازم است كه نوع آلرژی و علت آن را تشخیص دهیم. پیدا كردن علت آلرژی كار بسیار دشواری است و روش‌های مختلفی برای آن وجود دارد، از جمله پچ تست‌ها یا تست‌های قطعه‌ای. با تشخیص نوع آلرژی و رفع علت آن می‌توان علایم آن را كاهش داد.

تاثیر آفتاب بر جوش‌ها
برخی تصور می‌كنند با استفاده از نور آفتاب می‌توان به خشك شدن و از بین رفتن جوش‌ها كمك كرد. اما باید بدانید آفتاب گرفتن باعث خشك شدن و آسیب دیدن پوست می‌شود و در درمان جوش‌ها تاثیر چندانی ندارد و ممكن است آنها را تشدید كند. در گذشته، پزشكان برای درمان مقطعی جوش‌ها از نوعی لامپ استفاده می‌كردند كه نور آن با اشعه آفتاب و دستگاه‌های سولاریوم امروزی متفاوت است. بنابراین درمان جوش‌ها با استفاده از آفتاب خیلی معقول نیست.
اگر به ورزش كردن در محیط‌های باز علاقه‌مند باشید یا اینكه شرایط كاری‌تان ایجاب می‌كند كه روزانه ساعات زیادی را زیر نور آفتاب باشید، حتما با خال‌های ریز قرمزرنگی كه پس از تابش طولانی مدت آفتاب زیر پوست‌تان ایجاد می‌شود آشنایی دارید. اما لازم نیست كه در مورد آنها نگران باشید. این نوع خال‌ها جزو خال‌های عروقی و خوش‌خیم به حساب می‌آیند و نیاز به درمان قطعی ندارند اما ممكن است بر اثر تابش آفتاب تشدید شوند. برای درمان آنها دارویی وجود ندارد. در صورت تمایل می‌توان آنها را سوزاند.

آفتاب، دشمن مو هم هست
تحقیقات نشان می‌دهند همان‌طور كه آفتاب در طولانی‌مدت روی پوست، تغییراتی ایجاد می‌كند، می‌تواند باعث خشك شدن و شكننده شدن مو نیز بشود. در حال حاضر در دنیا محصولاتی برای موها تولید شده است كه حاوی ضد آفتاب هستند. این محصولات موها را مرطوب نگه می‌دارند و آنها را در مقابل آب و آفتاب مقاوم‌‌تر می‌كنند.
برخی اوقات آفتاب می‌تواند باعث تغییر رنگ مو شود. این اتفاق بیشتر برای كسانی رخ می‌دهد كه روزی حداقل بین هشت تا 10 ساعت زیر نور مستقیم آفتاب قرار می‌گیرند. علاوه بر این، قرار گرفتن در آفتاب همزمان با مصرف برخی از داروها می‌تواند باعث تغییر رنگ مو شود.

خال‌های عجیب
اگر خالی به تازگی بعد از سن 40سالگی ایجاد شود، بزرگ، نامتقارن و چندرنگی باشد و حاشیه‌هایش منظم نباشد یا اگر خالی از قبل وجود داشته باشد و این تغییرات را بكند، حتما باید بررسی شود. پزشك متخصص به احتمال زیاد از آن تكه‌برداری خواهد كرد و در صورت بدخیم بودن آن را جراحی می‌كند.
پس از استحمام، هنگامی كه پوست‌تان هنوز خیس است خال‌هایتان را بررسی كنید. ملانوما برای آقایان بیشتر در پشت و برای خانم‌ها روی قسمت‌های پایین پایشان ظاهر می‌شود اما شما تمام قسمت‌های بدنتان را به خوبی معاینه كنید؛ لای انگشتان پا و دست، كشاله‌های ران، پشت زانو‌ها، سر و گردنتان را با دقت‌تر ببینید. می‌توانید از آینه یا یكی از اعضای خانواده‌تان كمك بگیرید. اگر لك یا نقاط مشكوكی یا تغییراتی در خال‌های قدیمی دیدید، مشكوك شوید و از آن عكس بگیرید و تاریخ مشاهده آن را یادداشت كنید و بلافاصله به پزشك مراجعه كنید. اگر نوجوان، باردار، در دوران پیش از یائسگی و یائسگی هستید به خال‌هایتان توجه بیشتری كنید.

زگیل چرا به وجود می‌آید
زگیل علت ویروسی دارد و می‌تواند به راحتی از فردی به فرد دیگر سرایت كند. اما سرایت ویروس زگیل حتمی نیست، برخلاف ویروس‌های دیگر مانند ویروس سرماخوردگی كه فرد در صورت تماس با آن به احتمال زیاد بیمار خواهد شد ممكن است ویروس زگیل وارد بدن شود و بدن ویروس را سركوب و از رشد و تكثیر آن جلوگیری كند. پس سعی كنید با داشتن رژیم غذایی مناسب و مراقبت از خود، سیستم دفاعی بدنتان را تقویت كنید. اما اگر مبتلا به زگیل شدید، نگران نباشید. زگیل‌ها قابل درمان هستند. اما باید صبور باشید زیرا درمان آنها كمی طولانی است. برای از بین بردن آنها می‌توان از روش‌های تخریبی از جمله سوزاندن و فریز كردن، استفاده كرد. برخی از لیزرها هم می‌توانند در درمان زگیل موثر باشند. اما ویروس زگیل را نمی‌توان كاملا از بین برد و ممكن است با تخریب زگیل، پس از مدتی دوباره رشد كند.

باز بودن منافذ پوست یعنی چه؟
علت اصلی به وجود آمدن منافذ باز این است كه گرد و غبار موجود در هوا با چربی روی پوست تركیب شده و مجرای خروجی سبوم یا چربی را مسدود می‌كند و چربی تولیدشده كه زیادتر از حد معمول است برای خارج شدن به تدریج روزنه خروجی خود را گشاد كرده و منافذ باز كاملا مشخصی را روی پوست پدید می‌آورد. این وضعیت بیشتر در پوست‌های خیلی چرب ایجاد می‌شود و از لحاظ زیبایی مشكلاتی را ایجاد می‌كند. ممكن است صورت فرد مبتلا، حالت پوست پرتغالی بگیرد و ظاهر ناخوشایندی داشته باشد.
باز بودن منافذ پوست یك مشكل جدی به حساب نمی‌آید و می‌توان با استفاده از برخی داروها و كرم‌ها یا روش‌های فیزیكی مانند میكرودرم، پیلینگ، لایه‌برداری و لیزر، منافذ پوست را تعدیل كرد. اما هیچ‌وقت نمی‌توان منافذ پوست را كامل بست. علاوه بر این، پس از درمان با این روش‌ها به‌خصوص لیزر و میكرودرم باید از درمان‌های نگه‌دارنده نیز استفاده كرد تا منافذ پوست دوباره باز نشوند. استفاده از كرم‌های لایه‌بردار، كرم‌های اسید میوه و ضدآفتاب مناسب می‌تواند در جلوگیری از افزایش آن تاثیر‌گذار باشد.

پوست چرب و احساس خشكی!

یكی از انواع پوست‌ها، پوست مختلط است. این پوست‌ها برخی قسمت‌هایشان خیلی چرب و برخی قسمت‌هایشان خشك است. دلیل آن این است كه در برخی از افراد غدد چربی زیر پوستشان در برخی از قسمت‌ها فعال‌تر از دیگر قسمت‌ها است. راه‌های مراقبت از پوست در این افراد كمی دشوارتر از كسانی است كه دارای پوست خشك یا چرب هستند. آنها باید از كرم‌های مرطوب‌كننده مخصوص پوست‌های مختلط استفاده كنند. كرم‌هایی كه نه خیلی چرب باشند كه قسمت‌های چرب پوستشان بدتر شود و نه خیلی كم‌چرب باشند كه قسمت‌های خشك پوستشان خشك‌تر شود.

این پوسته‌ریزی‌های ناخوشایند
شوره سر معمولی را می‌توان با استفاده از شامپوهای ضدشوره برطرف كرد. اما اگر شوره به همراه خارش، التهاب و قرمزی پوست سر باشد دیگر شوره عادی محسوب نمی‌شود. این بیماری درماتیك یا اگزمای سبورییك نامیده می‌شود، درمان قطعی ندارد و به طور دوره‌ای تكرار می‌شود. برای جلوگیری از شدت آن می‌توان تحت نظر پزشك از داروهای ضدقارچ و ضدحساسیت استفاده كرد. كلر استخر تا حدودی می‌تواند باعث تشدید شوره و پوسته‌ریزی شود اما تاثیر آن خیلی قابل توجه نیست. با این حال توصیه می‌شود كه در هنگام شنا از كلاه شنا استفاده كنید.

واریس چیست؟
بسیاری از خانم‌ها با عروق عنكبوتی و واریس در ناحیه پا و سینه آشنایی دارند. این عروق معمولا بر اثر افزایش سن، افزایش وزن، زمینه‌های ارثی و حاملگی ایجاد می‌شوند. افرادی كه زمینه ارثی واریس دارند، بیشتر از بقیه دچار این مشكل می‌شوند. همچنین مصرف برخی از دارو‌ها مانند قرص‌های
ضد بارداری این مشكل را تشدید می‌كند. استفاده از جوراب واریس و خودداری از ایستادن‌های طولانی‌مدت می‌تواند در درمان آن بسیار كمك‌كننده باشد. همچنین بالا قرار دادن پاها و گذاشتن آنها در آب گرم از درد آن می‌كاهد و از تشدید واریس جلوگیری می‌كند. اما این روش‌های فیزیكی در واقع جزو درمان‌های اولیه هستند و تنها در مراحل اولیه واریس تاثیرگذارند. در برخی موارد نیز با استفاده از لیزر می‌توان به نتایج مطلوبی رسید.

واریس می‌تواند باعث ایجاد اگزمای پوستی شود و در صورتی كه اگزمای پوستی حاصل از آن درمان نشود، زخم واریسی ایجاد می‌شود. زخم‌های واریسی بسیار دردناك‌اند، به‌خصوص اگر همراه با تورم پا باشند و در نهایت می‌توانند باعث ایجاد سرطان پوست شوند و زندگی روزمره فرد را مختل كنند. در صورتی كه واریس به مرحله زخم و اگزما نرسیده باشد می‌توان با استفاده از درمان‌های غیرجراحی مانند لیزر از ایجاد مشكلات بیشتر جلوگیری كرد. اما اگر زخم واریسی ایجاد شود، می‌توان با استفاده از جراحی پیوند رگ آن را درمان كرد. استفاده از روش‌های پیشگیری در جلوگیری از پیشرفت واریس بسیار موثر است.

نوع تغذیه نقش مهمی در ایجاد و درمان واریس ندارد، مگر اینكه فرد به طور جدی دچار كمبود تغذیه باشد. كمبود تغذیه باعث اختلال در ثبات رگ‌ها، شكننده‌شدن آنها و تشدید واریس می‌شود. اما افرادی كه دارای رژیم غذایی خوبی هستند و محدودیت غذایی ندارند، دچار این مشكل نخواهند شد.

ورزش، محافظ پا

ورزش‌های سبك مانند پیاده‌روی، شنا، دوچرخه‌سواری و ایروبیك نه تنها باعث ایجاد واریس نمی‌شوند بلكه عضلات ساق پا و عضلات دور عروق را تقویت می‌كنند. بنابراین با انجام این ورزش‌ها می‌توان از ایجاد واریس و عروق عنكبوتی جلوگیری كرد. تنها ورزش‌های سنگین و دویدن‌های طولانی ممكن است باعث ایجاد واریس شوند. توجه داشته باشید ورزش‌هایی كه برای مبتلایان به واریس در نظر گرفته می‌شود طبق وضعیت هر فرد توصیه می‌شود.

طرز صحیح نشستن
اگر فرد روزانه چندین ساعت پاهایش را روی هم بیندازد، این عمل در درازمدت باعث ایجاد و تشدید واریس خواهد شد. اما نشستن در این حالت برای مدت‌های كوتاه مشكلی ایجاد نخواهد كرد. وقتی روی صندلی نشسته‌اید پاهایتان كمی بلندتر از سطح زمین باشد، یعنی از یك تخته چوب برای این كار استفاده كنید تا پاها كمی ارتفاع بگیرند. وقتی به منزل برگشتید روی زمین دراز بكشید و پاهایتان را روی یك سطح بلند قرار دهید. توجه داشته باشید كه ارتفاع بلندی، باید از سطح قلب بالاتر باشد. وقتی روی زمین نشسته‌اید تا حد ممكن چهارزانو ننشینید. بهترین روش نشستن روی زمین برای مبتلایان به واریس حالتی است كه پاها روی زمین دراز شده باشد. وقتی قرار است برای مدت‌زمان طولانی بنشینید، به طور منظم عضلات پاهایتان را منقبض و منبسط كنید تا جریان خون وریدی برقرار شود. اگر حین كار مجبورید بایستید برای چند دقیقه بنشینید و این كار را به طور منظم تكرار كنید. اگر شغل شما به گونه‌ای است كه باید نشسته كار كنید هرچند وقت یك‌بار بلند شوید و كمی راه‌ بروید. در صورتی كه با ماشین مسافرت می‌كنید، هر 30 تا 45 دقیقه ماشین را متوقف كنید و راه بروید.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha