سلامت نیوز: تربیت فرزندان والدینی كه از یكدیگر جدا شده اند كار بسیار دشواری است. این افراد برای شكل دهی به رفتار فرزندشان و كمك به آنها در گرفتن تصمیمات درست خود را تحت فشار می بینند. چنین والدینی مسئولیت بیشتری بر روی دوش خود احساس می كنند و در تصمیم گیری ها دچار مشكل می شوند، با به كار بستن توصیه های زیر می توانید رفتار فرزند خود را به درستی كنترل كنید:

1- تدوین مجموعه ای از قوانین
تلاش برای نادیده گرفتن محدودیت ها بخشی طبیعی از روند رشد كودكان است ولی شما باید در این زمینه برنامه ریزی داشته باشید.
شما چه انتظاراتی از فرزندتان دارید؟ سه تا پنج قانون كلی وضع كنید كه حتی در غیاب شما نیز باید اجرا شوند. در ضمن اگر به همراه فرزندتان هر از گاهی به مرور این قوانین بپردازید او نسبت به رفتار خود آگاهی بیشتری پیدا خواهد كرد.

2- استفاده از ابزار تشویق
تشویق به موقع تأثیر مثبتی بر روی رفتار فرزندتان می گذارد و در ضمن اعتماد به نفس او را تقویت می كند كودكان در واقع به دنبال جلب رضایت شما هستند و برای گرفتن تأییدتان تلاش می كنند.
بنابراین به فرزند خود اطمینان دهید كه رفتارش را تحت نظر دارید و از هر فرصتی برای تشویق او استفاده كنید.

3- به كار بردن لحن مناسب
والدین باید بدانند فریاد كشیدن بر سر كودك نتایج منفی به بار می آورد. توصیه می شود برای مقابله با رفتار ناپسند او لحن جدی به كار ببرید ولی بر سرش فریاد نكشید. هر زمان كه قصد دارید به فرزند خود هشدار دهید حتما از این لحن استفاده كنید.

4- تعیین مرزبندی ها
گاهی كودكان رفتار ناپسندی به نمایش می گذارند زیرا می خواهند والدین شان مرزبندی ها را به آنها یادآوری كنند. كودكان با مشاهده مرزبندی ها به این نتیجه می رسند كه به عقیده شما می توانند در چارچوب خاصی عمل كنند.
به عنوان مثال شما می توانید بگویید: «تو می توانی بیرون از اتاق بازی كنی ولی از حیاط خلوت بیرون نرو.»
با تعیین مرزبندی ها كودك این پیام را دریافت می كند كه می تواند به درخواست های ما جامه عمل بپوشاند.

5- جلب توجه كودك به مسائل دیگر
گاهی بهترین راه این است كه توجه فرزند خود را به سوی مسائل دیگری معطوف كنید. این كار به ویژه در مورد كودكان كم سن و سال مفید است كه علی رغم كنجكاوی مستقیما با درخواست های شما مخالفت نمی كنند. به عنوان مثال اگر نمی خواهید فرزند خردسال تان به صفحه كلید كامپیوتر دست بزند توجه او را به یك مسئله دیگر جلب كنید.

6- نادیده گرفتن برخی از رفتارها
گاهی تنها كافی است كه رفتار ناپسند كودك تان را نادیده بگیرید تا او به اصلاح آن بپردازد. به عنوان نمونه اگر فرزند شما هنگام خرید به اصطلاح «نق» می زند به وی بگویید: «تا زمانی كه ناله می كنی نمی توانم حرف های تو را بشنوم» و تا زمانی كه دست از ناله كردن بر نداشته وی را نادیده بگیرید. مدت زیادی طول نمی كشد كه فرزندتان به این مسئله پی می برد كه برای جلب توجه شما- كه هدف اصلی اوست- باید دست از «نق» زدن بردارد.

7- تنبیهات كوتاه مدت
تنبیهات كوتاه مدت می تواند راه بسیار موثری برای تربیت كودكان باشد.
البته مدت تنبیه كودكان باید با توجه به سن آنها تعیین شود. به عنوان مثال برای یك كودك سه ساله، سه دقیقه كافی است، یك صندلی انتخاب كنید و فرزندتان را روی آن بنشانید. یادتان باشد در این مدت از حرف زدن با او خودداری كنید.

8- محرومیت از امتیازات
محروم كردن كودك از امتیازات یكی دیگر از راه های موثر برای آموختن نظم به اوست. شما می توانید برای تنبیه كودك تان برای مدتی اسباب بازی مورد علاقه اش را از او بگیرید. در مورد كودكان بزرگ تر می توانید آنها را از انجام بازی های ویدیوئی و یا پوشیدن لباس خاصی محروم كنید.
مطمئن باشید از اثرات مثبت این كار شگفت زده خواهید شد! هنگام به كار بردن این روش حتما میان «امتیاز» و «حق» تمایز قائل شوید.

9- رویارویی با عواقب طبیعی
گاهی بهتر است اجازه دهید فرزندتان عواقب طبیعی اقدامات خود را بپذیرد. به عنوان مثال اگر فرزندتان به علت برهم زدن نظم كلاس تنبیه شده دخالت نكنید و به دنبال تخفیف مجازات او نباشید. به جای این كار بگذارید فرزندتان عواقب طبیعی عمل خود را بپذیرد، گاهی این كار بهترین «درس» را به او می آموزد.

10- آگاهی از نتایج رفتار
فرزند شما باید از نتایج رفتار خود كاملا آگاه باشد. فرض كنید شما می خواهید فرزندتان به مسواك زدن توجه بیشتری نشان دهد. یك نمودار در حمام نصب كنید و از كودك تان بخواهید هر بار كه مسواك می زند بر روی آن یك علامت بگذارد. پس از اینكه تعداد علامات مزبور به 10 رسید می توانید پاداشی برای او در نظر بگیرید، مثل رفتن به پارك.
این روش نتایج مثبت زیادی به همراه دارد.
در تربیت هر چه بهتر كودكان آینده ساز موفق باشید.

منبع: روزنامه کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha