دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۳

دوره جوانی و نوجوانی را می‌توان از حساس‌ترین دوران زندگی دانست، دوره‌ای كه نوجوان به سن بلوغ می‌رسد و به دنبال استقلال و خودنمایی است.

سلامت نیوز : دوره جوانی و نوجوانی را می‌توان از حساس‌ترین دوران زندگی دانست، دوره‌ای كه نوجوان به سن بلوغ می‌رسد و به دنبال استقلال و خودنمایی است.
در این دوره ممكن است فرد بسته به شرایط خانوادگی ـ اجتماعی پا در مسیری بگذارد كه بیراهه است. باتوجه به این كه نوجوان در سن بحران قرار دارد خطرات بیشتری نیز وی را تهدید می‌كند.یكی از معضلاتی كه در این سن نوجوانان را بشدت تهدید می‌كند اعتیاد به سیگار و مواد مخدر است. بلای خانمانسوزی كه جز نابودی عاید دیگری برای نوجوانان ندارد و متأسفانه روزانه تعداد بسیار زیادی را هم در دام خود می‌اندازد و به راحتی نابود می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ در این میان، اما نقش خانواده بسیار حائز اهمیت است، آمارها نشان می‌دهد بسیاری از نوجوانان و جوانانی كه به مواد مخدر اعتیاد پیدا كرده‌اند در خانواده‌هایی بزرگ شده‌اند كه فاقد هرگونه ثبات و آرامش بوده‌اند، در حقیقت اختلافات و درگیری‌های خانوادگی و بویژه طلاق از جمله مشكلاتی است كه به شكل مستقیم در نوجوانان تأثیر منفی می‌گذارد، به طوری كه موجب می‌شود نوجوان از محیط سرد و پرتنش خانواده جدا شده و به دنبال جایی برودكه در آن آرامش از دست رفته خود را پیدا كند.متأسفانه اغلب این نوجوانان در این شرایط وارد حلقه دوستان ناباب و گاه باندهای كوچك و بزرگ مواد مخدر می‌شوند كه با وسوسه كسب آرامش و یك جای راحت، خودشان را به راحتی در دام اعتیاد گرفتار می‌كنند.

مسلماً نوجوانانی كه از كانون خانواده طرد می‌شوند و به مشكلات روحی و افسردگی شدید دچار شده و به دنبال آرامش از دست رفته خود هستند به دنبال جایگزینی التیام بخش می‌گردند كه سیگار و سپس مواد مخدر اولین گزینه‌های پیش روی آنها هستند.بنابراین، با مصرف موادمخدر، آرامش كوتاهی به دست آورده و همین موجب می‌شود تا برای ابد اسیر دود و اعتیاد شود.دودی كه كمترین خاصیتش مشكلات مالی، بیكاری، افسردگی و ترك تحصیل است.بدون شك اعتیاد به مواد مخدر، علاوه بر این كه نیروی انسانی یك جامعه را تباه می‌كند، پایه‌های خانواده را نیز بشدت سست و شكننده می‌كند.بسیاری از آمارهای مرتبط با طلاق، سرقت، قتل و تجاوز را می‌توان از شمار معضلاتی دانست كه به دنبال مصرف مواد مخدر به وجود می‌آیند.

با این توصیف نقش خانواده و در پس آن مسئولان برای جلوگیری از این معضل خانمانسوز بسیار تأثیرگذار خواهد بود، اگر پایه‌های خانواده محكم باشد و نوجوانان بتوانند در درون خانواده مشكلات خود را برطرف كرده و به نوعی بار گرفتاری‌هایشان را سبك كنند و به آرامش برسند، كمتر درصدد امتحان راهی برای به دست آوردن این آرامش خواهند بود.البته نباید فراموش كرد كه از دیگر عوامل تأثیرگذار برای جلوگیری از اعتیاد جوانان داشتن جامعه‌ای سالم است.در این راستا یكی از طرح‌هایی كه نقش بسیار مهمی در ایجاد امنیت و جلوگیری از گسترش باندهای مواد مخدر دارد اجرای طرح امنیت محله محور است این طرح با حضور مأموران گشت در پارك‌ها و مناطق جرم‌خیز و با هدف برخورد با معتادان پرخطر، شناسایی فروشندگان و توزیع‌كنندگان انجام می‌شود. قطعاً اجرای این طرح می‌تواند نقش بسیار مهمی در كاهش توزیع مواد مخدر هر چند خیلی نامحسوس داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha