دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۶
کد خبر: 51364
سلامت نیوز : نامه رد و بدل شده بین مدیركل انتقال‌خون استان‌فارس و یك بیمارستان در شیراز، از قیمت‌گذاری فرآورده‌های خونی برای نخستین در كشور خبر می‌دهد كه به نگرانی‌های بسیاری درمیان بیماران خاص از جمله بیماران هموفیلی و... منجر شده‌است. قیمت‌گذاری‌هایی كه باعث افزایش هزینه درمان بیماران خاص(تالاسمی،هموفیلی)، پیوندی، سرطان، تصادفات و... خواهد شد. براساس این نامه درآمد ناشی از فروش این فرآورده‌ها به خزانه واریز می‌شود! البته«محسن منشدی» كارشناس روابط عمومی سازمان انتقال خون در گفت‌وگو با «تهران امروز» اجرایی شدن این مصوبه را تكذیب می‌كند و آن را در حد یك مصوبه كه معلوم نیست اجرا بشود یا خیر می‌داند. او از نامه نگاری بین «علیرضا توسلی» مدیركل انتقال خون فارس به یك بیمارستان در شیراز به اتفاقی كه نباید می‌افتاد، یاد می‌كند. نامه‌‌ای كه رو نوشت آن برای «دكترپایدار» معاون توسعه و مدیریت منابع و دكتر امینی معاون فنی و كنترل كیفی سازمان سازمان انتقال خون ایران و همچنین «خاكسار» ذی‌حساب اداره كل انتقال خون استان فارس ارسال شده ‌است. از آنجایی كه ایرانیان مقام اول اهدای خون رایگان‌را در جهان ‌دارند، این مسئله به واكنش‌های منفی منجر شده است! اما منشدی می‌گوید: «این قیمت‌گذاری روی فرآورده‌های خونی است نه خونی كه مستقیم از اهدا كننده گرفته شده است! این پول برای فعالیت‌های انجام شده و نتیجه فعالیت‌ها دریافت می‌شود!» اما انجمن‌ها و فعالان حوزه بیماران خاص می‌گویند: «سازمان انتقال خون قبل از ارسال مصوبه به بیمارستان باید با مجلس و بیمه‌ها وارد گفت‌وگو شود تا این هزینه از جیب بیمار پرداخت نشود.» «محمدرضا مشهدی» عضو انجمن تالاسمی ایران هم در گفت‌وگو با تهران‌امروز اجرای مصوبه جدید سازمان بدون حضور بیمه‌ها را یك فاجعه بزرگ برای بیماران خاص می‌داند!

قانون سال 63

مشهدی می‌گوید: «شورای عالی سازمان انتقال خون با توجه به اختیاراتی كه مجلس به این سازمان داده، روی یكسری از محصولات و فرآورده‌های خاص خود قیمت گذاشته است، محصولاتی كه تاكنون به صورت رایگان در اختیار بیمار قرار داده می‌شد.» اما او تاكید می‌كند كه هنوز این مصوبه اجرایی نشده است. البته منشدی زمانی هم برای اجرایی شدن آن مشخص نمی‌كند و نامه نگاری در شیراز را حاصل یك اشتباه می‌داند. این درحالی است كه اداره کل انتقال خون استان فارس در ذیل نامه خود به بیمارستانها، اعلام آمادگی نموده است که با سازمانهای بیمه‌گر برای تقبل بخشی از هزینه توسط ایشان جلسه مشترک برگزار می‌نماید! همچنین«علیرضا توسلی» مدیركل این اداره در نامه خود به این بیمارستان نوشته است: در صورت هرگونه مشكل برای پرداخت توسط همراهان بیمار، این سازمان آمادگی عقد قرارداد با بیمارستان را دارد. لیكن به‌دلیل الزام در پرداخت پایان هرماه به خزانه- درآمد عمومی دولت-تسویه حساب ماهانه ضرورت دارد. اما معترضان می‌گویند: «تمام تعهدات سازمانهای بیمه گر در سطح کلان مدیریتی تعیین می‌شود و ادارات کل استانها به هیچ وجه در این خصوص تصمیم گیرنده نیستند؛ حتی اگر این کار در دستور بررسی توسط بیمه گران قرار بگیرد، مدت زمان مدیدی لازم است تا در این خصوص نتیجه گیری و اقدام شود و لذا این سوال مهم باقی می ماند که بیماران نیازمند به خون، این هزینه گزاف را چگونه تأمین کنند؟»

آغاز نگرانی‌ها!

از جمله نكات این مصوبه، تعیین مبلغ «یك واحد خون با كاهش لكوسیت» به قیمت 20 هزار تومان برای مبتلایان به بیماری تالاسمی است.. این قیمت گذاری‌ها به نگرانی انجمن‌های تالاسمی در‌ ایران منجر شده ‌است. «مجید آراسته» رئیس هیات مدیره انجمن تالاسمی در گفت‌وگوبا تهران‌امروز می‌گوید: «هر بیمار تالاسمی به طور متوسط در هر بار مراجعه به بیمارستان دو تا سه واحدخون با كاهش لكوسیت را دریافت می‌كند.» براساس گفته‌های مشهدی‌از كارشناسان روابط عمومی این انجمن هر بیمار تالاسمی بین دو هفته تا چهار هفته یكبار برای دریافت این خون به بیمارستان‌ها مراجعه می‌كنند. هم او و هم مجید آراسته قیمت گذاری برای واحد خون با كاهش لكوسیت به‌20 هزار تومان را یك فاجعه برای بیماران تالاسمی می‌دانند. البته هنوز خبر‌ رسمی اجرای چنین مصوبه‌ای به گوش آنها نرسیده است. اما آراسته می‌گوید:‌«سازمان انتقال خون تعهداتی را درقبال بیماران خاص از جمله تالاسمی‌ها پذیرفته است. بنابراین اگر چنین مصوبه‌ای بخواهد اجرایی شود حتما با آنها وارد مذاكره می‌شویم.» در ایران 18 هزار و 865 بیمار تالاسمی وجود دارد. اما قیمت گذاری‌ها تنها برای بیماران تالاسمی نیست. برای مثال بیماران سرطانی باید برای دریافت «پلاكت فرزیس» از بیمارستان‌ها مبلغ200 هزارتومان بپردازند. البته در صورتی اجرایی شدن این مصوبه،‌همین پلاكت را می‌توانند از سازمان انتقال خون به مبلغ 175 هزار تومان تهیه كنند! به گفته آراسته این خدمات برای بیماران سرطانی وخاص تاكنون رایگان انجام می‌گرفت. هرچند با وجود رایگان بودن این خدمات، هزینه درمان بیماری‌های خاص و بیماران سرطانی یكی از مشكلات بزرگ نظام پزشكی و جامعه بیمار كشور است! همچنین در صورت اجرای این مصوبه بیماران پیوندی و آنهایی که دچار نقص ایمنی برای تهیه فرآورده خون اشعه‌دیده (مانند پک‌سل و پلاکت)‌باید 17 هزار تومان در هر مراجعه پرداخت كنند!همچنین قیمت«یك واحد پولد پلاكتی كم لكوسیتیLR-PCC» 536 و‌71 تومان می‌شود و برای دریافت یك واحد«پلاكت فرز»210 هزار تومان باید پرداخت شود! آراسته می‌گوید: «سازمان انتقال قبل از اجرای آن با گروه‌ها وانجمن‌ها به گفت‌وگو بنشیند تا فشار بیشتری به این قشر آسیب پذیروارد نیاید.»

فروش خون!

نامه جنجالی شیراز باعث شده تا بسیاری این سوال را از سازمان انتقال خون كشور بپرسند كه آیا سازمان انتقال خون دربرابر خون‌های اهدایی مبلغی را به شهروندان‌پرداخت می‌كند؟ پاسخ قطعا منفی است. شهروندان ایرانی در صدر كشورهایی قرار دارند كه خون را اهدا می‌كند. همین مسئله باعث شده تا اعلام فروش فرآورده‌های خونی به واكنش‌های تند از سوی شهروندان منجر شود. البته گفته‌های «عبدالمجید چراغعلی» مشاور مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران نشان می‌دهد كه سه سالی است فروش خون در ایران قانونی شده و برای گرفتن پلاسما در هر مرتبه بین 5 تا 12 هزار تومان به فروشنده پرداخت می‌شود. براساس آمارهای او البته تعداد كمی به شركت‌های خصوصی برای فروش پلاسمای خود مراجعه می‌كنند! اتفاقی كه در برخی كشورها از جمله عراق به شغلی برای برخی از شهروندانش تبدیل شده و فروشنده هر بار 40 دلار بابت پلاسما دریافت می‌كند! اتفاقی كه چراغعلی از آن به قانونی كه مغایر با فرهنگ ایرانی است یاد می‌كند. به گفته او در ایران دو نهاد بر این مقوله نظارت دارند،یکی سازمان انتقال خون که با دریافت رایگان پلاسما و اهدای‌خون بدون حرف و حدیث به کار خود ادامه می‌دهد‌و‌دیگری وزارت‌بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی که قرار است نظارت دقیق بر عملکرد شرکت‌های خصوصی تجارت پلاسما را عهده‌دار باشد.

قیمت واقعی خدمات خونی!

البته منشدی، كارشناس روابط عمومی سازمان انتقال خون می‌گوید: «این مصوبه در واقع قصد مشخص كردن قیمت واقعی هزینه تهیه این فرآورده‌ها را دارد.» او برای مثال قبض‌های برق، گاز و آب مشتركین را مثال می‌زند و می‌گوید: «امروز در قبض هر شهروند قیمت واقعی نوشته می‌شود ‌ اما هزینه كمتری دریافت می‌شود.» او البته پاسخ این سوال را نمی‌دهد كه این مصوبه قرار است، تنها هزینه‌ها را گوشزد كند یا هزینه را از بیمار بگیرد؟ اما واقعیت ماجرا این است كه واقعی كردن قیمت‌ها تا به امروز تنها باعث بالا رفتن هزینه زندگی شده است. آراسته می‌گوید: «امیدوارم تعیین چنین هزینه‌هایی خدشه‌ای به رسالت سازمان انتقال خون وارد نكند. چون در حال حاضر بسیاری از شهروندان ایرانی با نیت خیر به اهدای خون خود می‌پردازند اما اگر مسئولان بخواهد این مصوبه را اجرا كنند به بدبینی بسیاری در جامعه منجر خواهد شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha