طرح‌های امنیت اجتماعی در حوزه مواد مخدر هم شامل برخورد و انهدام آشپزخانه‌های تولید شیشه می‌شود و هم شامل كسانی كه در تولید مواد مخدر سنتی فعالیت می‌كنند

سلامت نیوز : رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی اقدام جهت انهدام آشپزخانه‌های تولید شیشه را ضروری دانست و گفت: برخورد با آشپزخانه‌های تولید شیشه همزمان با آغاز طرح امنیت اجتماعی در كشور در دستور كار قرار گرفته است.

سردار علی مویدی در پاسخ به سوال «اعتماد» مبنی بر اینكه آیا پلیس طرح‌هایی نظیر آنچه در رابطه با برخورد با اراذل و اوباش به اجرا می‌گذارد، در رابطه با آشپزخانه‌های تولید شیشه نیز دارد، گفت: در راستای تحقق برنامه امنیت اجتماعی در حوزه مواد مخدر طرح‌هایی داریم تا با كسانی كه در این زمینه فعالیت می‌كنند و امنیت اجتماعی را به خطر می‌اندازند، تحت عنوان خرده‌فروشان، معتادان و توزیع‌كنندگان مواد مخدر، برخورد ‌شود و در راستای تحقق این طرح كلان، پلیس مبارزه با مواد مخدر به صورت هفتگی، ماهانه و فصلی اجرای آن را در دستور كار خود دارد.

وی در ادامه افزود: طرح‌های امنیت اجتماعی در حوزه مواد مخدر هم شامل برخورد و انهدام آشپزخانه‌های تولید شیشه می‌شود و هم شامل كسانی كه در تولید مواد مخدر سنتی فعالیت می‌كنند.رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر كشور همچنین تصریح كرد: ‌این طرح همزمان با طرح امنیت اجتماعی در كشور آغاز به كار كرده است كه در عرصه‌های مختلفی از جمله برخورد با اراذل و اوباش، سرقت و... وجود دارد و یك ركن آن پلیس مبارزه با مواد مخدر است یعنی هر كاری كه از طریق پلیس امنیت اجتماعی به اجرا درمی‌آید، یك ركن آن مربوط به مواد مخدر است.

مویدی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اینكه كدام‌یك از شهرهای كشور بیشترین میزان تولید ماده مخدر شیشه را دارند و كدام‌یك از شهرها بیشتر درمعرض خطر این ماده مخدر هستند، به خبرنگار ما گفت: بیشترین میزان تولید ماده مخدر شیشه به ترتیب در شهر‌های تهران و كرج و بعد از آن در كلانشهرها مشاهده شده است و بیشترین نگرانی پلیس مبارزه با مواد مخدر در رابطه با مخدر صنعتی شیشه و شیوع آن در كلانشهر‌هاست كه در راس آن دو شهر بزرگ تهران و كرج قرار دارد.

80 تن تریاك كشف شد

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته مبارزه با مواد مخدر از كشف حدود صد تن انواع موادمخدر در بهار امسال خبر داد و گفت این میزان كشف نسبت به مدت مشابه سال پیش 11 درصد افزایش داشته است.سردار مویدی در ادامه با بیان این مطلب كه حدود80درصد از كشفیات موادمخدر متعلق به مناطق مرزی و جدار مرزی بوده است، تاكید كرد: 80 تن از این كشفیات از نوع تریاك بوده است. همچنین 533 كیلوگرم از انواع مواد مخدر كشف‌شده از نوع شیشه بوده كه در این راستا 43 كارگاه تولید این مواد شناسایی و منهدم شده است.


دستگیری 70 هزار نفر سوداگر مرگ

سردار مویدی در این نشست گفت: استان هرمزگان با 20 درصد كشف از كل كشفیات مواد مخدر، ركورد‌دار استان‌ها در حوزه كشف موادمخدر است و همچنین افزود: پس از هرمزگان سیستان و بلوچستان و كرمان بیشترین كشفیات موادمخدر را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینكه تمركز بر مرزهای شرقی، جنوب شرقی و سواحل جنوب شرقی كشور از سیاست‌ها و اولویت‌های پلیس مبارزه با موادمخدر در سال جاری است، گفت: تمركز بر ساحل جنوب شرقی نیز در دستور كار پلیس مبارزه با موادمخدر قرار دارد چراكه مسیر ترانزیت به این منطقه تغییر كرده و درصدد آن هستیم كه با برنامه‌ریزی‌ها و راهكارهای اجرایی در این منطقه توفیقات زیادی در زمینه كشف موادمخدر داشته باشیم.

سردار مویدی همچنین از دستگیری 70 هزار نفر در سه ماهه سال جاری در رابطه با تولید، توزیع و مصرف مواد مخدر خبر داد و گفت: عمده این افراد به صورت باندی و شبكه‌یی فعالیت می‌كردند و تا به حال 57 هزار پرونده نیز برای افراد دستگیرشده تشكیل شده است.

گلایه از پنهان‌كاری‌های دولت عربستان درباره اتباع متخلف ایرانی


سردار مویدی درباره اعدام چند ایرانی توسط دولت عربستان سعودی به بهانه قاچاقچی بودن آنان گفت: لازم است عنوان كنم ما از بزهكاری و جرمی كه اتباع ما در سایر كشورها مرتكب شده‌اند، دفاع نمی‌كنیم چراكه هر فردی در هر سرزمینی كه دارای حاكمیت باشد، اگر مرتكب عمل خلاف شود برابر قانون و مقررات آن سرزمین با آن فرد برخورد می‌شود و ما از عمل خلاف یك تبعه ایرانی دفاع نمی‌كنیم اما از نوع و شیوه برخورد دولت عربستان با این اتباع گلایه داریم.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر كشور در ادامه افزود: دولت عربستان بدون آنكه اطلاعاتی در اختیار ایران قرار دهد، مبادرت به این عمل كرد و تا به امروز اطلاعات كاملی در اختیار مراجع رسمی و پلیس مبارزه با موادمخدر ایران قرار نداده‌اند. بنابراین پنهان‌كاری، كتمان و عدم‌ارائه گزارش از چگونگی تخلفات این افراد قابل توجه و مورد اعتراض است.

وی همچنین تاكید كرد‌: متاسفانه تا امروز كمترین اطلاعاتی، در اختیار ما قرار نداده‌اند اما ما برابر مقررات بین‌المللی و وظایف كشورها در قبال پاسخگویی به خواسته‌های یكدیگر، همچنان پیگیر این موضوع هستیم.

ما متولی ارائه آمار گرایش به مخدرهای صنعتی نیستیم


سردار مویدی درباره اظهارات یكی از مسوولان وزارت بهداشت درباره گرایش بی‌سابقه جوانان به مواد روانگردان گفت: مطمئنا مرجعی كه صحبت‌هایی را در این مورد داشته بر اساس بررسی و آمار و ارقامی این سخنان را ارائه كرده است اما درباره مواد صنعتی و روانگردان باید بگویم این مواد پدیده جدیدی است كه جاذبه خاصی در اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان ایجاد كرده است.

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی افزود: اینكه من به عنوان رییس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی صراحتا عنوان كنم كه مصرف موادمخدر صنعتی در میان جوانان افزایش یافته است، باید بگویم كه پاسخ من به این سوال منفی است چراكه بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، بخش زیادی از جوانان به دلیل شرایط خاص به مواد روانگردان صنعتی گرایش پیدا كرده‌اند كه البته ما متولی ارائه این آمار نیستیم و ستاد مبارزه با موادمخدر می‌تواند آماری را كه در اختیار دارد، منتشر كند.

ایران در زمینه حشیش كمترین مصرف را دارد

سردار مویدی همچنین درباره برخی خبرهای منتشرشده مبنی بر گرایش ایرانیان به مصرف حشیش گفت: حشیش در افغانستان تولید می‌شود و عمدتا از طریق مرزهای جنوبی افغانستان، دریای عمان و پاكستان به سمت كشورهای حوزه خلیج‌فارس از جمله عربستان ترانزیت می‌شود.

وی با بیان اینكه در رایزنی‌ها با افسر رابط عربستان مشخص شد كه بیش از 80 درصد حشیش كشف‌شده در ایران به سمت كشورهای حوزه خلیج‌فارس ترانزیت می‌شود، گفت: ایران در زمینه حشیش كمترین مصرف را دارد.

كشف 3/5 تن مواد روانگردان در سال 90

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی درباره میزان كشفیات موادمخدر روانگردان در كشور گفت: در سال گذشته 3/5 تن مواد روانگردان در كشور كشف شد.

مویدی با بیان اینكه منشأ تولید مواد روانگردان صنعتی كشورهای غربی هستند، گفت: اخیرا بیش از یك تن پیش‌ساز موادصنعتی و روانگردان كه از سمت یكی از كشورهای غربی قصد ورود به ایران را داشت، توسط همكاران ما در یكی از استان‌های غربی كشف شد. این مقام ارشد انتظامی با اشاره به نقش موثر وزارت بهداشت و درمان در جلوگیری از مصرف مواد مخدر در كشور گفت: ما قبل از اینكه در خیابان‌ها به دنبال جمع كردن مواد مخدر باشیم، باید با همكاری تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها مبادی ورودی و مصرفی مواد مخدر را ببندیم كه در این رابطه وزارت بهداشت می‌تواند نقش بسیار موثری در همكاری متقابل با پلیس برعهده داشته باشد.

امیدواریم هیچ‌گاه كروكودیل وارد ایران نشود

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر درباره برخی شایعات مبنی بر ورود ماده مخدر كروكودیل، كه یك روانگردان روسی است، گفت: به عنوان رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی به صراحت عرض می‌كنم كه هیچ مورد و نمونه‌یی مبنی بر ورود ماده مخدر كروكودیل به ایران به دست نیامده است. وی افزود: تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی موظف هستند یك نمونه از كشفیات خود را برای آنالیز و آزمایش به آزمایشگاه پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا تحویل دهند و بر این اساس عنوان می‌كنم تا به امروز چنین موردی داخل ایران توسط هیچ رده، مرجع و ماموری كشف نشده و حتی گزارشی در این مورد نداشته‌ایم. رییس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی افزود: این مواد در اروپا، آسیای مركزی و روسیه مصرف می‌شود و بسیار خطرناك‌تر و بدتر از كراك و شیشه است و امیدواریم هیچ‌گاه وارد ایران نشود.

تریاك در ایران بیشتر مصرف می‌شود


سردار مویدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه سن دقیق اعتیاد چه سالی است، گفت: پلیس مبارزه با موادمخدر مرجع تعیین سن، طیف و گروه مصرفی مواد مخدر نیست اما بررسی‌ها نشان داده است كه تریاك بیشترین نوع مواد مخدر مصرفی در كشور است. وی افزود: در گذشته عوامل تهیه، تولید و توزیع كمتر به اشد مجازات می‌رسیدند اما در سال جاری شاهد برخورد جدی‌تر با این افراد هستیم به گونه‌یی كه نزدیك به 10 نفر در تهران اعدام شده‌اند و خوشبختانه تاثیر مثبتی داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha