کم خونی ناشی ازفقر آهن یکی از شایع‌ترین مشکلات زنان است که البته به راحتی با نظر پزشک متخصص قابل درمان است.ولی در این میان برخی افراد خودسرانه اقدام به مصرف دارو جهت درمان خود می‌کنند.

سلامت نیوز :کم خونی ناشی ازفقر آهن یکی از شایع‌ترین مشکلات زنان است که البته به راحتی با نظر پزشک متخصص قابل درمان است.ولی در این میان برخی افراد خودسرانه اقدام به مصرف دارو جهت درمان خود می‌کنند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهنگ آشتی ؛ حال آنکه به درستی نمی‌دانند که آیا دچار این بیماری هستند یا خیر. در این زمینه گفت‌وگویی انجام دادیم با دکتر مریم قاسمی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی که در ادامه می‌خوانید.
آیا کسی می‌تواند بدون نظر پزشک متخصص اقدام به مصرف مکمل‌های دارویی مانند قرص آهن کند؟
خیر،متاسفانه مصرف خودسرانه قرص آهن، مساله‌ای است که امروزه ما با آن روبه‌رو هستیم و هنگامی که از بیمارانمان می‌پرسیم که چرا قرص آهن مصرف می‌کنید در پاسخ می شنویم که مصرف آن براساس توصیه‌های کاملا غیر علمی دوستان و آشنایان فرد و یا به تشخیص خود او بوده است. برخی افراد هم در گذشته کم خونی داشته اند که به دستور پزشک خود دارو مصرف می‌کرده‌اند ولی خودسرانه مصرف دارو را ماه ها و حتی سال‌ها ادامه داده‌اند.
چگونه می‌توان تشخیص داد که کسی کم خونی دارد؟
البته در میان ایرانیان و مخصوصا زنان کم خونی فقر آهن بسیار شایع است که ما آن را براساس علائم بالینی بیمار و آزمایش خون تشخیص می دهیم. بایستی هموگلوبین خون، سطح سرمی آهن و همچنین ذخایر آهن بدن چک شود تا براساس میزان هر کدام از این فاکتورها و براساس شرایط بیمار داروی مناسب تجویز شود و هرگز این گونه نیست که بتوان برای همه افراد کم خون یک نسخه واحد تجویز کرد. به عبارتی حتی اگر براساس تست‌های دقیق تشخیص داده شود که شخصی کم‌خونی دارد نمی توان برای همه یک دارو با یک دوز مشخص تجویز کرد.
دوره‌های درمان کم‌خونی به چه صورت است؟
معمولا طول دوره درمان کم خونی ۶ ماه است که به دو دوره ۳ ماهه تقسیم می‌شود. درمان در ۳ ماهه اول برای اصلاح کم خونی بیمار و در ۴ ماهه دوم جهت اصلاح ذخایر آهن بدن وی است.پس از ۶ ماه بایستی مجددا فاکتورهای خونی او چک شود تا تصمیم گیری شود که آیا نیاز به مصرف دارو هست یا خیر.
مصرف بی‌رویه قرص آهن چه مضراتی دارد؟
متاسفانه قرص آهن دارویی است که به راحتی بدون نسخه قابل تهیه است.به همین دلیل دیده شده که افراد از برخی مکمل‌های آهن استفاده می‌کنند که میزان جذب آهنشان چندین برابر حالت عادی است و از آنجا که علائم دریافت بیش از حد آهن به سرعت بروز نمی کند، افراد متوجه نمی شوند که با این کار چه آسیبی به بدن خود وارد می‌کنند. آهن اضافی در بدن در قسمت‌های مختلف مثل کبد، کلیه‌ها و قلب رسوب می‌کند و بعدها منجر به بیماری در این قسمت‌ها می‌شود.
چه توصیه‌ای برای این بیماران دارید؟
همیشه دلیل کم‌خونی، فقر آهن نیست. گاهی اوقات مشکلاتی مثل اختلال در جذب آهن از راه گوارشی یا کمبود فولیک اسید یا حتی کم کاری مغز استخوان و یا تالاسمی مینور وجود دارد. در این موارد ما بیماران را به فوق تخصص خون ارجاع می‌دهیم. بنابراین مصرف خودسرانه آهن به هیچ وجه کارساز نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha