سلامت نیوز : ما به دلیل خوشمزه بودن و پرخاصیت بودن و البته قدرت محافظت از قلب، دوستدار گوجه‌فرنگی هستیم. اما بررسی‌های جدید روی این هدیه سلامت كه كمتر شناخته شده، نشان می‌دهد كه باید بیشتر آن را در وعده‌های غذایی خود بگنجانیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازشرق؛ ما در مورد خواصی مانند محافظت در برابر شكنندگی استخوان‌ها، سرطان و حتی اشعه ماورای بنفش صحبت می‌كنیم. پس مهم نیست چطور گوجه‌فرنگی را ورقه‌ورقه می‌كنید، تنها باید مقدار بیشتری از آن را در ساندویچ‌ها، سالادها و نیز پیتزای خود بگذارید.
    گوجه‌فرنگی لذیذ
    بله، گوجه‌فرنگی برای تمام این بیماری‌ها مفید است و شاید باید از خاصیت تغذیه‌ای آن سپاسگزار باشیم. گوجه‌فرنگی منبع غنی‌ای از لیكوپن، بتاكاروتن، لوتیین، پتاسیم و ویتامین‌های A , C است. متخصصان تغذیه آن را ماده‌ای برای مبارزه با التهاب دانسته و این فواید درخشان از گوجه‌فرنگی را ارایه كرده‌اند:
    محافظت فراوان برای پوست: بررسی‌های اخیر نشان داده است كه وقتی لیكوپن دریافتی بدن از طریق مصرف گوجه‌فرنگی تازه یا رب گوجه‌فرنگی افزایش یابد، پوست در برابر آسیب‌های اشعه UV حساسیت كمتری پیدا می‌كند و در واقع محافظت می‌شود. شما می‌توانید موادغذایی دیگری را نیز بیابید كه شما را در برابر نورخوشید محافظت می‌كنند.
    تقویت بیشتر استخوان‌ها: در بررسی‌های انجام‌شده كه توسط دانشگاه بركلی منتشر شده، آمده است كه بهتر شدن توده استخوانی به میزان لیكوپن دریافتی مرتبط است و كمبود آن شاید به معنای ضعف استخوانی باشد. خانم‌هایی كه دچار پوكی استخوان هستند، اغلب میزان لیكوپن در خون آنها پایین است. البته بهتر است برای سلامت بیشتر استخوان‌هایتان نشاسته را نیز به وعده‌های غذایی خود اضافه كنید.
    قدرت محافظت بیشتر در برابر سرطان: اگرچه خاصیت ضد سرطانی گوجه‌فرنگی هنوز در دست بررسی است، اما پژوهش‌ها حاكی از این است كه لیكوپن موجود در گوجه‌فرنگی ممكن است رشد تومورهای پروستات را كند كند.
    آیا رب گوجه و كنسرو آن نیز مفید است؟
    گوجه‌فرنگی‌های تازه و رسیده در تمام طول سال قابل دسترس نیستند اما رب گوجه و گوجه‌فرنگی كنسروشده هم برای شما مفید و گاهی حتی بهتر از تازه آن است. روند پخت و كنسرو كردن می‌تواند به وجود آمدن لیكوپن را افزایش دهد، بنابراین بدن شما مقادیر بیشتری از آنها را دریافت خواهد كرد. مقداری روغن زیتون نیز به آن بیفزایید تا میزان بیشتری از آن جذب بدن‌تان شود. حتی ما پیشنهاد می‌كنیم سس و رب گوجه‌فرنگی را خودتان درست كنید.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha