دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 51395
سلامت نیوز :  شیر و محصولات لبنی همیشه در طول تاریخ جزو خوراكی‌های لازم و ضروری برای حفظ سلامتی به شمار آمده‌اند. شیر تنها یك نوشیدنی نیست بلكه قدمت آن به‌هزاران سال پیش برمی‌گردد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ با این حال برخی اوقات از گوشه و كنار شایعاتی می‌شنویم كه ما را در مصرف این نوشیدنی گوارا و فوق‌العاده دچار تردید می‌كند. بیشتر این شایعات قرن‌ها است كه در میان مردم رواج پیدا كرده‌اند اما اكثر آنها ریشه علمی ندارند. در اینجا به 10مورد از آنها اشاره می‌كنیم.
افراد حساس به لاكتوز نگران نباشند
افسانه شماره 1: اگر به لاكتوز حساسیت دارید، نباید لبنیات مصرف كنید
عدم تحمل لاكتوز در واقع به معنای ناتوانایی بدن در سوخت و ساز و هضم لاكتوز یا قند شیر است. اما این دلیل نمی‌شود كه افراد حساس به لاكتوز از هیچ محصول لبنی استفاده نكنند! پنیر موزارلا، چدار و پنیر سوییسی تقریبا بدون لاكتوز هستند. علاوه بر این می‌توان از ماست نیز استفاده كرد. چراكه ماست دارای باكتری‌های زنده‌ای است كه به سوخت و ساز لاكتوز كمك می‌كنند. اگر بدن‌تان به هیچ‌وجه قابلیت تحمل لاكتوز را ندارد، می‌توانید از شیر بدون لاكتوز استفاده كنید یا قبل از مصرف شیر چند قطره آنزیم لاكتاز به آن اضافه كنید.
نوشیدن شیر قبل از خواب، خوب یا بد؟
افسانه شماره 2: خوردن شیر قبل از خواب به رفع كم‌خوابی كمك می‌كند
شیر دارای اسیدآمینه تریپتوفان است. تریپتوفان در بدن تبدیل به سروتونین می‌شود. سروتونین یك ناقل عصبی است كه باعث ایجاد خواب می‌شود. با این حال هنوز تحقیقات كافی درمورد تاثیر واقعی شیر بر خواب شبانه انجام نشده است. مسلم است كه نوشیدن یك لیوان شیر گرم قبل از خواب راه مناسبی برای تامین یك وعده از نیاز روزانه بدن به لبنیات است و از طرف دیگر طعم و گرمای آن به آرامش ذهن و بدن كمك می‌كند.
اگر می‌خواهید چاق نشوید
افسانه شماره 3: لبنیات چاق‌كننده است
تحقیقات نشان داده‌اند مصرف محصولات لبنی به عنوان بخشی از یك رژیم غذایی سالم می‌تواند از چاقی و اضافه‌وزن جلوگیری كند. محققان معتقدند كه این خاصیت به دلیل وجود كلسیم در شیر ایجاد می‌شود. علاوه بر این، پروتئین موجود در شیر اشتها را كاهش می‌دهد. بنابراین هرچه فرد بیشتر احساس سیری كند كمتر غذا می‌خورد. در نتیجه دچار اضافه‌وزن نخواهد شد.
شیر، فقط از نوع پاستوریزه
افسانه شماره 4: پاستوریزه كردن شیر باعث از بین رفتن ویتامین‌ها و مواد معدنی آن می‌شود
شیر پاستوریزه سرشار از 16 نوع ماده مغذی از جمله كلسیم و ویتامین دی است. پاستوریزه كردن تاثیر چشمگیری بر مواد مغذی شیر نمی‌گذارد بلكه تنها با استفاده از گرما باكتری‌های مضر موجود در شیر را از بین می‌برد. این عمل در واقع شیر را به یك نوشیدنی بی‌خطر تبدیل می‌كند.
دشمن سنگ‌كلیه
افسانه شماره 5: نوشیدن شیر باعث ایجاد سنگ‌كلیه می‌شود
مصرف مایعات و كلسیم به اندازه كافی در طول روز می‌تواند از ایجاد سنگ‌كلیه جلوگیری كند. در واقع مصرف حداقل دو وعده شیر و خوراكی‌های سرشار از كلسیم در روز خطر ایجاد سنگ‌كلیه را تا حد زیادی كاهش می‌دهد. باید توجه كرد با اینكه دریافت كلسیم از طریق موادغذایی می‌تواند از ایجاد سنگ‌كلیه جلوگیری كند، مصرف مكمل‌های كلسیم و ویتامین دی می‌تواند خطر ایجاد سنگ‌كلیه را افزایش دهد. بنابراین بهتر است كه كلسیم مورد نیاز خود را از موادغذایی مانند شیر دریافت كنید.
شیر بی‌چربی هم مفید است؟
افسانه شماره 6: شیر بدون چربی نسبت به شیر پرچرب، كلسیم كمتری دارد
تمام انواع شیر از جمله بدون چربی، یك‌درصد چرب، دو‌درصد چرب و پرچرب همگی دارای یك میزان ویتامین و مواد معدنی از جمله كلسیم هستند. تنها فرق میان این شیرها در میزان چربی و كالری‌شان است. جداسازی چربی از شیر تاثیری روی مواد مغذی آن نمی‌گذارد. یادتان باشد كه استفاده از شیر بدون چربی و شیر كم‌چرب برای كودكان زیر دو سال توصیه نمی‌شود.
شیر را از رژیم نوجوانان حذف نكنید
افسانه شماره 7: نوشیدن شیر باعث بلوغ زودرس می‌شود
تاكنون هیچ مدركی به دست نیامده است كه ثابت كند نوشیدن شیر سن بلوغ را به جلو می‌اندازد. امروزه دختران نسبت به نسل‌های قبل در سنین پایین‌تری بالغ می‌شوند. دلیل این موضوع هنوز به طور كامل كشف نشده است. با این حال بسیاری از محققان، اضافه‌وزن در نوجوانان را عامل بلوغ زودرس آنها می‌دانند. نوشیدن شیر باعث جلوگیری از اضافه‌وزن و بلوغ زودرس خواهد شد. شیر سرشار از كلسیم است و نباید از رژیم غذایی كودكان و نوجوانان حذف شود.
وقتی روی شیر خامه می‌بندد
افسانه شماره 8: هموژنیزه كردن شیر خاصیت آن را كاهش می‌دهد
هموژنیزه كردن فرآیندی است كه در آن ذرات چربی شیرشكسته شده و شیر حالتی یكدست پیدا می‌كند. معمولا روی سطح شیر غیرهموژنیزه لایه‌ای از خامه ایجاد می‌شود. جالب است بدانید كه شیر بز به طور طبیعی هموژنیزه است. تاكنون ثابت نشده است كه میان شیر هموژنیزه و غیرهموژنیزه از لحاظ خاصیت‌شان تفاوتی وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha