معاون مركز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشكی ضمن تاكید بر ضرورت راه‌اندازی و گسترش كمیته‌های اخلاق و معنویت بیمارستانی در كلیه مراكز آموزشی و درمانی كشور، گفت: كمیته‌های اخلاق پزشكی موجب تسهیل روابط میان پزشك و بیمار شده و روح اخلاق پزشكی را در بیمارستان‌ها تقویت می‌كند.

سلامت نیوز : دكتر مهرزاد كیانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره راه‌اندازی كمیته‌های اخلاق پزشكی در بیمارستان‌های كشور،‌ عنوان كرد: كمیته‌های اخلاق پزشكی حدود سه یا چهار دهه است كه در دنیا شكل گرفته‌اند و در كشور ما طی چند سال اخیر برنامه‌ها و تعاریفی در این خصوص تدوین شده است اما لازم است به مرحله اجرا درآمده و در كلیه بیمارستان‌ها اعم از آموزشی، درمانی، خصوصی و دولتی اجرا شود.

وی افزود: پزشكان، پرستاران، ماماها، علمای دینی، حقوقدانان، مددكاران اجتماعی، بیمار و بستگانش در این كمیته عضو هستند. در این صورت اگر تعارضی به وجود بیاید و به عنوان مثال همراه بیمار با مشكلی برخورد كند و یا خود بیمار اذیت شود و از پزشك مربوطه شكایت داشته باشد و یا این‌كه برعكس پزشك شكایتی از همراهان بیمار داشته باشد، می‌تواند این موارد را در كمیته مطرح كند تا كار دیگر به محاكم قضایی، دادگستری و نظام پزشكی كشیده نشود.كیانی با بیان اینكه یك بعد دیگر راه‌اندازی كمیته‌های اخلاق پزشكی این است كه مبانی اخلاق و حقوق را در بیمارستان‌ها نهادینه می‌كند، عنوان كرد: علاوه بر مشكلاتی كه بیماران و همراهان آن‌ها ممكن است با پزشكان پیدا كنند، اختلاف میان اساتید، پرسنل، دانشجویان و مانند آن نیز در كمیته‌های اخلاق پزشكی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به اینكه كمیته‌های مذكور موجب تكریم رابطه میان پزشك و بیمار خواهند شد،‌ گفت: این نهادها در دنیا به صورت شبانه‌روزی فعال هستند. امیدوار هستیم خودمان هم بتوانیم این كمیته‌ها را در بیمارستان‌ها فعال كنیم تا مناسبات میان پزشك و بیمار با صاحبان حرف پزشكی را تقویت كرده و روح اخلاق پزشكی را در بیمارستان‌ها جاری كنیم.وی اضافه كرد: ما ابتدای راه هستیم. در حال حاضر كمیته‌های اخلاق پزشكی و معنویت بیمارستانی در چند بیمارستان اصلی زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی فعال شده‌اند. در بیمارستان‌های دیگر نیز شاید این كمیته‌ها به صورت صوری وجود داشته باشند اما دغدغه ما فعال شدن این مراكز است.

معاون مركز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشكی با بیان اینكه این افراد باید فعال باشند و در امور بیمارستان مداخله‌گرانه عمل كنند، گفت: این مسئله به تسهیل روابط در بیمارستان‌ها كمك می‌كند. پنج تا شش سال است كه این كمیته‌ها ساختار جدیدی پیدا كرده‌اند و باید در نظر داشت كه جا انداختن این مراكز زمان‌بر است.وی ادامه داد: راه‌اندازی این كمیته نیازمند اعتبارات بودجه‌ای ویژه نیست زیرا اعضای این كمیته‌ها خودشان در بیمارستان فعال هستند و به صورت افتخاری عضو كمیته می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha