شنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5142

یك فوق تخصص گوارش گفت: چاقی، افزایش چربی خون، فشار خون بالا و دیابت از عوامل موثر در بروز عارضه كبد چرب هستند.

دكتر حسین خدمت دانشیار دانشگاه علوم پزشكی بقیه الله(عج) در گفت وگو با ایسنا، با بیان این مطلب گفت: كبد چرب تغییراتی است كه در بافت كبد به صورت خشن و به صورت یكنواخت دیده می‌شود.

وی با بیان این كه كبد چرب در موارد خاص بارداری و مصرف داروی خاص و یا بیماری ناشناخته رخ می‌دهد، اظهار داشت:10 تا 30 درصد افراد در كشورهای مختلف، مبتلا به این بیماری هستند. همچنین مصرف داروهای كورتون دار و الكل منجر به كبد چرب می‌شود.

دكتر خدمت با بیان این كه ابتلا به كبد چرب در دنیا به دو شكل بروز می‌كند، تصریح كرد: تقریبا تمام افراد الكلی مبتلا به كبد چرب می شوند و در افراد غیرالكلی نیز شیوع نسبتا بالایی دارد.

وی با بیان اینكه موارد ابتلا به كبد چرب در بارداری از موارد خطرناك به شمار می‌رود، یادآور شد: درهر چند هزار مورد بارداری، یك مورد كبد چرب، حاد است و خطر بالایی هم دارد كه علایم آن استفراغ، درد بالای شكم، عدم تحمل غذا و بی اشتهایی است كه در اوایل خفیف بوده و فرد به آن توجهی ندارد.

خدمت، شدیدترین عارضه كبد چرب را در دوران بارداری مرگ برای مادر و جنین عنوان كرد و گفت: چنانچه ختم حاملگی تشخیص داده شود كه معمولا در اواخر حاملگی رخ می‌دهد با سزارین و القای زایمان، هم مادر و هم جنین نجات پیدا خواهند كرد.

این متخصص گوارش یادآور شد: در موارد غیرحاملگی، خوشبختانه اگر زود تشخیص داده شود و فرد هم دستورات پزشكی را رعایت كند، كاملا قابل درمان است ولی به شرط آن كه برای مدت طولانی، اصولی را رعایت كند.

وی توصیه كرد: افراد مبتلا باید تحرك كافی داشته و حداقل 5 بار در هفته و هر بار 30 دقیقه پیاده روی یا دوی آهسته انجام دهند و چنانچه وزن بیمار بالاست باید كاهش وزن تدریجی داشته باشد، زیرا كاهش سریع وزن باعث تشدید كبد چرب می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha