سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۹
کد خبر: 51424

بشر در طول زمان چاق‌تر شده است اما اگر چاقی را همان‌طور كه محققان می‌گویند مثل سرطان یا بیماری‌های قلبی یك نوع مریضی بدانیم، شاید وقت آن باشد كه دیگر دلیل چاقی افراد را كمبود اراده آنها ندانیم و بدون قضاوت بپرسیم چرا انسان‌ها چاق شده‌اند؟ جواب‌ها به این سوال ممكن است برنامه رژیم غذایی‌تان را تا حد زیادی تغییر دهد.

چرا انسان‌ها چاق می‌شوند؟
سلامت نیوز : بشر در طول زمان چاق‌تر شده است اما اگر چاقی را همان‌طور كه محققان می‌گویند مثل سرطان یا بیماری‌های قلبی یك نوع مریضی بدانیم، شاید وقت آن باشد كه دیگر دلیل چاقی افراد را كمبود اراده آنها ندانیم و بدون قضاوت بپرسیم چرا انسان‌ها چاق شده‌اند؟ جواب‌ها به این سوال ممكن است برنامه رژیم غذایی‌تان را تا حد زیادی تغییر دهد.

بهداشت بهتر

بله!‌ شاید تعجب كنید اگر بفهمید كه بهداشت فردی باعث شده بشر در طول زمان چاق‌تر شود. اگرچه غذاهای پرچرب، كمبود تحرك و زندگی مدرن از مهم‌ترین دلایل چاقی انسان‌ها هستند اما ما ممكن است گزینه شستن دست‌ها و آب پاك را به آنها اضافه كنیم. بر اساس تحقیقات جدیدی كه انجام شده انواعی از باكتری می‌تواند به سوختن كالری و دفع آن از بدن و حتی كم كردن اشتها كمك كند. این باكتری‌ها زمانی كه ما دست‌هایمان را می‌شویم و استحمام می‌كنیم از بین می‌روند. استفاده از آنتی‌بیوتیك‌ها دلیل دیگر حذف شدن این باكتری‌ها از چرخه زندگی بشر است.

والدین

همه اسیر تغییرات محیطی نشده‌اند. آدم‌های لاغر هنوز وجود دارند. این آدم‌های خوش شانس در انداختن تاس لاغری شانس آورده‌اند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد ژن‌ها در ایجاد احساس سیری و در نتیجه لاغر ماندن اشخاص تاثیر بسزایی دارند. كسانی كه لاغر هستند و با وجود پرخوری چاق نمی‌شوند ممكن است به نظرشان تلاش افراد چاق برای لاغرشدن عجیب باشد. آنها نمی‌دانند از این بابت باید از پدر و مادر خود متشكر باشند.

ژن‌ها

تحقیقات جدید نشان داده است كودكان چطور پیغام‌های اپیژنیك را زمانی كه در رحم مادر هستند دریافت می‌كنند. این پیغام‌های ژنتیكی در میزان وزنی كه كودك دارد تاثیر می‌گذارد. اپیژنیك نشان می‌دهد اگرچه ممكن است ژن‌ها جایگزین یكدیگر نشوند اما قطعا در زمان رشد تغییر می‌یابند. محققان در موسسه مطالعات تغذیه كودكان در آركانزاس نوزادان تازه به دنیا آمده موش‌ها را كه وزنی معمولی‌ داشتند، از مادران‌شان جدا كردند و آنها را در خانواده‌های موش‌های چاق قرار دادند. با وجود ژن‌های تقریبا مشابه و شرایط رشدی كه كمابیش یكسان بود تنها موش‌هایی كه از خانواده مادران چاق بودند نسبت به همسالان خود اضافه وزن داشتند. این اتفاق با وجود آن افتاد كه موش‌های لاغر از همان غذایی می‌خوردند كه موش‌های چاق خورده بودند. همین مورد نشان می‌دهد چگونه ژن‌ها می‌توانند در وزن افراد موثر باشند و بشر در طول زمان ژن‌های اضافه وزنی را بیشتر از پیش به نسل‌های بعد منتقل می‌كند.

اطرافیان

تحقیقات نشان می‌دهد افراد بر اساس وزن اطرافیان‌شان وزن خود را می‌سنجند و اگر چاق باشند در میان كسانی كه وزن بالاتری دارند احساس بهتری دارند. این مطالعات نشان می‌دهد اگر دوستانی با وزن بالا داشته باشید احتمال اینكه خودتان نیز وزن بالایی داشته باشید یا در آینده اضافه وزن پیدا كنید بیشتر است. حتی اگر این دوستان از شما از لحاظ فاصله مكانی دور باشند شما چون با وجود آنها احساس راحتی می‌كنید و سعی می‌كنید خود را با آنها مقایسه كنید. یك دلیل دیگر آن ممكن است این باشد كه آنچه شما به عنوان نرمال می‌شناسید می‌تواند با تغییر عضوی از اعضای یك گروه تغییر كند و باعث شود احساس بدی درباره خود پیدا كنید یا برعكس نسبت به اضافه شدن چربی‌ها بی‌تفاوت شوید. این مطالعات می‌تواند نشان دهد همان‌طور كه ژن‌ها در میزان چاقی و لاغری افراد موثر هستند، مسائل فرهنگی و محیطی هم در این زمینه دخیلند.

ماشین‌ها، صندلی‌ها و مبل‌های راحتی

ما آن طور كه اجداد شكارچی-گردآورنده‌مان حركت می‌كردند، ‌تحرك نداریم. این عامل شاید یكی از مهم‌ترین دلایلی باشد كه در طول زمان اضافه وزن پیدا كرده‌ایم. از این رو ورزش و انجام تمرینات مداوم نقش مهمی در نگه داشتن وزن ما در اندازه‌های مطلوب ایفا می‌كند اما اگر می‌خواهید سریع وزن كم كنید و صبور نیستید ورزش صرف چندان راه‌حل عاقلانه‌یی نیست. با ورزش مداوم می‌توان از وزن كم كرد اما در مدت زمان بسیار طولانی‌تری. بشر با تكنولوژی بالاتر خود را از انجام حركات فیزیكی خلاص كرده است و این با اضافه‌وزن جمعیت‌های انسانی مساوی بوده است.

فست‌فودها

اگر همبرگرها نبودند بیشتر ما از این چیزی كه هستیم لاغرتر بودیم. كارنل، رییس مطالعات اضافه وزن دانشگاه بوستون در ادامه می‌گوید: بیشتر غذاهایی كه در فست‌فودها فروخته می‌شوند، نمك، ‌چربی و شكر بالایی دارند و این مواد چنانچه در غذایی بالا باشند ما به هیچ عنوان از خوردن‌شان احساس سیری نمی‌كنیم. بلكه با خوردن آنها باز هم می‌خواهیم بیشتر بخوریم. از طرف دیگر مطالعات جدیدتری نشان می‌دهد خوردن این غذاها درست نقاطی در مغز را تحریك می‌كنند كه استفاده از چیزهای دیگر از قبیل رابطه جنسی، الكل و مواد مخدر ایجاد می‌كنند. مقاومت در برابر این غذاها در حالی كه در هر گوشه از خیابان یكی از آنها قرار دارد كار سختی است اما سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت تنها یكی از نتایج خوردن مداوم فست‌فودهاست. در حالی كه مسائل ژنتیكی و محیطی در اضافه وزن بشر مهم بوده است، شاید بتوان گفت زندگی شهری و سریع ما بعد سومی به آن داده است كه بیشتر در حوزه روانشناسی قرار می‌گیرد. استرس‌ها، فشارها و كمبود خواب ما را به خوردن بیشتر و كم شدن متابولیسم بدن‌مان هدایت می‌كند. مطالعات جدید مركز تغذیه امریكا نشان می‌دهد با وجود نرخ بالای بهداشت و امكانات پزشكی در كشورهای توسعه یافته، كشورهای در حال توسعه نرخ اضافه وزن كم‌تری دارند و علاوه بر عوامل مختلف، آداب و رسوم غذا خوردن در افزایش این نرخ در كشورهای توسعه‌یافته نقش مهمی داشته است. زندگی شهری زمان كمی برای غذا خوردن می‌گذارد و اغلب افراد ترجیح می‌دهند پشت میزهای كار با عجله غذا بخورند. خانوادگی غذا خوردن و رعایت آداب و رسوم سر سفره غذا تا حد زیادی از اضافه وزن جلوگیری می‌كند.

منبع : اعتماد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha