سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 51425

دانشمندان دریافته‌اند مصرف اسفناج می‌تواند تا حدودی تاثیرات زیانبار مواد سرطان‌زا را كاهش دهد. در آزمایش‌های انجام‌شده روی حیوانات، این گیاه احتمال بروز تومور در كلون را نصف كرد (از 58 درصد به 32 درصد رساند).

اسفناج با سرطان مبارزه می‌كند
سلامت نیوز : محققان دانشگاه اورگان برای نخستین مرتبه فعالیت‌های مواد سرطان‌زای مشهور در گوشت پخته را ردیابی كردند تا تاثیرات پیچیده زیست‌شناختی آن را در میكرو RNA و سلول‌های سرطانی ردیابی كنند. یافته‌های این تحقیق بخشی از آگاهی روزافزون درباره نقش عوامل بیرونی در تشكیل سرطان هستند یا به راه‌هایی مربوط می‌شوند كه به كمك آن بتوان رفتار و عكس‌العمل ‌ژن‌ها و سلول‌ها را تغییر داد به طوری كه اطلاعات مربوط به توالی دی‌ان‌ای دست‌نخورده باقی بماند. همچنین دانشمندان دریافته‌اند مصرف اسفناج می‌تواند تا حدودی تاثیرات زیانبار مواد سرطان‌زا را كاهش دهد. در آزمایش‌های انجام‌شده روی حیوانات، این گیاه احتمال بروز تومور در كلون را نصف كرد (از 58 درصد به 32 درصد رساند).

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ مانسی پاراسرامكا یكی از دانشجویان فوق دكترا در LPI می‌گوید: پیشرفت سرطان فرآیندی پیچیده و چند مرحله‌‌یی است كه سلول‌های آسیب‌دیده با روش‌ها و ابزارهای مختلف انگیخته می‌شوند. این تحقیق دگرگونی میكرو RNAها روی سلول‌های ریشه‌یی سرطانی سرطان كولون را نشان داد. او در ادامه می‌گوید: میكرو RNA‌ها عواملی بسیار كوچك هستند كه در سلول‌ها كاری بزرگ انجام می‌دهند. به طور معمول تصور می‌شد سرطان از تغییر در توالی دی‌ان‌ای یا جهش‌هایی به وجود می‌آید كه رشد كنترل نشده سلول را سبب می‌شوند. این امر هنوز هم صحیح است اما از سوی دیگر توجهی فزاینده به نقش عوامل خارجی در ایجاد سرطان نیز جلب شده است مانند نوع رژیم غذایی، آلوده‌كننده‌های محیطی و سبك زندگی. تمام این عوامل روی رفتار ژن‌ها تاثیرگذارند... تاثیر‌گذاری آنها فقط به سرطان مربوط نمی‌شود بلكه در بیماری‌های قلبی، دیابت و اختلالات عصبی نیز مرتبط خواهد بود.

در معادله عوامل خارجی تشكیل میكرو RNA‌ها نیز شامل شده‌اند. زمانی تصور می‌شود آنها دی‌ان‌ای‌های بی‌مصرفی هستند كه دانشمندان توانایی درك آن را نداشتند. اكنون دانشمندان می‌دانند این عوامل روی حوزه‌هایی از دی‌ان‌ای تاثیر گذاشته و رفتارهای دی‌ان‌ای را خاموش می‌كنند.صدها میكروRNA وجود دارد و دانشمندان 679OSU مورد را در آزمایشات خود بررسی و كنترل كردند. هنگامی كه آنها درست فعالیت نكنند، اتفاقات بدی می‌افتد مانند اینكه رفتارهای غیرمعمول ژن به سرطان منتهی می‌شود. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد میكرو RNA‌ها یكی از مكانیزم‌های خارجی كلید هستند كه عملكردهای سلولی را در بافت‌های معمول و بیمار تنظیم می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha