در بحث درمان افراد معتاد به شیشه از روش ماتریكس استفاده می‌شود. درمان اعتیاد به شیشه بسیار طولانی‌مدت و زمانبر است و صبر و حوصله زیادی می‌طلبد. ما بسیار شاهد این موضوع هستیم كه این از حوصله افراد خارج است و خیلی‌ها درمان‌شان را نیمه‌كاره رها می‌كنند

سلامت نیوز : در بحث درمان افراد معتاد به شیشه از روش ماتریكس استفاده می‌شود. درمان اعتیاد به شیشه بسیار طولانی‌مدت و زمانبر است و صبر و حوصله زیادی می‌طلبد. ما بسیار شاهد این موضوع هستیم كه این از حوصله افراد خارج است و خیلی‌ها درمان‌شان را نیمه‌كاره رها می‌كنند

«مصرف كراك و شیشه در زنان به اختلالات سنگینی در آنها دامن می‌زند و باعث بروز مشكلات عمیق در روابط زناشویی می‌شود كه مسبب بسیاری از طلاق‌هاست.»دكتر محمدرضا قدیر‌زاده، كارشناس سازمان پزشكی قانونی كشور درباره عوارض مصرف شیشه توضیح داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ قدیر‌زاده درمانگر اعتیاد، مدیر مركز درمان سوءمصرف جوانان و مدیركل حوزه ریاست سازمان پزشكی قانونی است و سال‌ها درباره اعتیاد كار كرده است. به نظر می‌رسد الگوهای مصرف ماده شیشه در زنان در حال تغییر است؛ الگویی كه سن مصرف‌كنندگان شیشه در زنان را به سنین 19 تا 27 سالگی رسانده است. دكتر قدیرزاده درباره عوارض مصرف شیشه در زنان و راه‌های درمان توضیح داده است كه در ادامه می‌خوانید.


به نظر می‌رسد عوارض مصرف موادی نظیر شیشه و كراك در زنان آثار غیرقابل جبرانی به ویژه در روبط زناشویی آنان دارد و همین مساله به بروز برخی طلاق‌ها دامن زده است؟

شیشه یا متامفتامین یك ماده شیمیایی است كه در طبیعت وجود ندارد و جزو روانگردان‌هاست و در سیستم اعصاب مركزی و بالاخص قسمت‌های ترشح‌كننده «دوفامین» در مغز اثر می‌گذارد. ترشح دوفامین در فرد احساس لذت ایجاد می‌كند. هر عملی كه فرد انجام می‌دهد و متعاقب آن احساس لذت می‌كند در اثر ترشح دوفامین در مغز است. اگر فردی پیش از عملی دست به مصرف شیشه بزند لذتی چند برابر بیشتر از حال طبیعی به او دست خواهد داد و متاسفانه بسیاری از افراد به همین علت رو به ماده شیشه می‌آورند. عملكرد مغز هنگام مصرف شیشه، ترشح بیشتر ماده دوفامین است. اما بعد از مدتی و چند بار استفاده كردن از شیشه، دوفامین به پایین‌ترین سطح ترشح خود در مغز می‌رسد، ضمن اینكه این علامت نشان‌دهنده این است كه فرد به شیشه اعتیاد پیدا كرده است.

گفته می‌شود مصرف شیشه در زنان تاثیراتی بر باردار شدن شان و سیستم‌های مرتبط با آن در آنها دارد و به نوعی آن را مختل می‌كند.

عمده زنانی كه شیشه مصرف می‌كنند و به آن اعتیاد پیدا می‌كنند عمدتا رفتارهای پرخطر انجام می‌دهند و در این افراد احتمال ابتلا به اچ‌آی‌وی (ایدز) و هپاتیت بسیار بالا می‌رود. مصرف شیشه در این افراد باعث می‌شود رفتارهای پرخطر انجام دهند.


آیا عوارضی كه در رابطه با شیشه وجود دارد در مورد كراك هم صادق است؟


درباره كراك موضوع كمی متفاوت‌تر است. خوشبختانه هنوز مصرف این ماده در بین زنان به نسبت شیشه چندان شایع نیست. كسی كه كراك مصرف می‌كند و به آن اعتیاد دارد تمام فكر و ذهنش تهیه مواد می‌شود. چنین فردی كنترل خود بر زندگی‌اش را از دست می‌دهد و همه جوانب زندگی‌اش تحت‌الشعاع این اعتیاد قرار می‌گیرد و روابط زناشویی نیز یكی از این مسائلی است كه فرد معتاد به كراك با مشكلات پیرامون آن روبه‌رو خواهد شد.

كراك باعث كاهش وزن و سوءتغذیه می‌شود و زنی كه دچار سوءتغذیه باشد و از وزن طبیعی برخوردار نباشد به صورت عادی دوره عادت ماهیانه‌اش قطع می‌شود و این طبیعی است كه در اثر مصرف كراك چنین پیامدی برای زنان پیش می‌آید و این وضع به یك شرایط عفونی در بدن منجر می‌شود. كراك یك ماده اعتیادآور بسیار قوی است عوارض درازمدت آن ضعف جنسی، كاهش وزن و سوءتغذیه است.

آیا مصرف شیشه باعث اختلال در روابط زناشویی و بروز طلاق در خانواده‌ها می‌شود؟

درباره روابط زناشویی افراد و زنانی كه از شیشه استفاده می‌كنند بعد از مدتی نه تنها خود در زندگی زناشویی‌شان دچار مشكل خواهند شد بلكه همسران‌شان نیز با مشكل مواجه خواهند شد. چنین فردی امكان برقراری رابطه سالم زناشویی را از دست می‌دهد.

آیا راه درمانی برای زنانی كه اعتیاد به شیشه دارند وجود دارد؟


برای درمان، این افراد باید حتما به روانپزشك مراجعه كرده و تحت درمان دارویی قرار بگیرند. در بحث درمان افراد معتاد به شیشه از روش ماتریكس استفاده می‌شود. درمان اعتیاد به شیشه بسیار طولانی‌مدت و زمانبر است و صبر و حوصله زیادی می‌طلبد. ما بسیار شاهد این موضوع هستیم كه این از حوصله افراد خارج است و خیلی‌ها درمان‌شان را نیمه‌كاره رها می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha