یك‌ متخصص گوش و حلق و بینی با بیان این كه بروز حالت آلرژیك در درازمدت احتمال ابتلا به آسم را تا 4 برابر افزایش می‌دهد، خاطرنشان كرد: سكونت در آپارتمانهایی با سقف، كف و دیوارهای چوبی در درمان مبتلایان به آلرژی به گرد وغبار موثر است.

دكتر ابراهیم رزم پا متخصص گوش و حلق وبینی در گفت وگو با ایسنا، با بیان این مطلب گفت: ذرات آلرژی‌زا عبارت از: گروههای گیاهان، گرد وغبار، كپك‌ها و هاگ كپك‌ها و پشم حیوانات است. این ذرات در برابر آنتی ‌بادیهای موجود در سلولهای بینی موسوم به IGE واكنش نشان می‌دهد و این امر باعث آزاد شدن هیستامین می‌شود.

وی با بیان این كه هیستامین‌ها باعث عطسه، گرفتگی بینی و آب ریزش بینی می‌شود، ادامه داد: این سلولهای بینی مواد دیگری نیز ترشح می‌كنند. این مواد باعث نفوذ گروهی از سلولهای موسوم به ائوزینوفیل به دیواره‌ بینی می‌شود. این سلولها طی یك دوره 6 تا 24 ساعته به دیواره بینی انتقال می یابند.

رزم پا با بیان این كه سلولهای IGE موادی آزاد می‌كنند كه می‌توانند چندین ساعت پس از بروز علائم اولیه به آنها بیافزایند، اظهارداشت: واكنش اول «واكنش ابتدایی» نامیده می‌شود و علایمی كه چندین ساعت بعد از واكنش ابتدایی بروز می‌كنند، واكنش مرحله‌ آخر نامیده می‌شوند. به عنوان مثال، فردی كه نسبت به پشم گربه‌ها حساسیت دارد، به محض برخورد با یك گربه واكنش آلرژیك فوری از خود نشان می‌دهد و ممكن است تا زمانی كه فرد با حیوان در تماس است ادامه پیدا كند اما هنگامی كه فرد محیط را ترك می‌كند، علایم فروكش می‌كنند. پس از آن حركت سلولهای ائوزنیوفیل منجر به بروز موج دیگری از علایم می‌شود.

وی با بیان این كه علایم و نشانه‌های آلرژی بینی شامل ترشحات بینی به صورت مایع سفید و آبكی، سرفه، خارش گوش، آب ریزش چشم و قرمز شدن آن، خارش بینی، خشك شدن بینی، سختی تنفس و عطسه هستند، اذعان داشت: در مورد افرادی كه مبتلا به آلرژی مزمن هستند علائم دیگری نیز ممكن است مشاهده شود كه عبارت از خشكی مداوم بینی، كاهش حس بویایی، سردردهای سینوسی، معمولا در ناحیه پیشانی، چانه و بین چشمها هستند.

رزم پا با بیان این كه افرادی كه مبتلا به آلرژی مزمن هستند، حتی ممكن است با محركهای غیرآلرژیك نیز علائم آنها آغاز شود، یادآورشد: این محرك‌ها شامل هوای خشك وسرد، دود سیگار و غبار موجود در هوا است.

وی عامل اصلی بروز آلرژی‌های بینی را واكنش میان سلولهای دیواره‌ بینی و ذرات آلرژی‌زا دانست وتصریح كرد: برای پیشگیری از بروز این حالت باید توجه داشت كه بسیاری از ذرات آلرژی، در هوا موجود هستند، بنابراین شاید برای برخی افراد پیشگیری امر دشواری باشد. اما اگر عامل آلرژی فرد گربه‌ها و سایر حیوانات خاص باشد خارج كردن این حیوانات از منزل در امر پیشگیری بسیار اهمیت دارد. همچنین افرادی كه از گرد و غبار موجود در فضا دچار حالت آلرژی می‌شوند، می‌توانند در آپارتمانهایی با سقف، كف و دیوارهای چوبی زندگی كنند.

این متخصص گوش و حلق و بینی با بیان این كه افراد مبتلا به آلرژی شدید بینی، باید از مجاورت با دود تنباكو و دخانیات خودداری كنند، خاطرنشان‌ كرد:آنتی‌هیستامین‌ها از جمله دیفن هیدرامین یا كلورفنیرامین می‌توانند علائم بیماری را متوقف كنند. همچنین استفاده از افشانه‌های استروئیدی مانند كرومولین به توقف آزاد شدن مواد سلولهای بینی به داخل مجرای بینی كمك می‌كند. این افشانه‌ها مانع از ترشح سلولهای بینی و در نتیجه بروز علائم اولیه می‌شوند.

وی با بیان این كه تشخیص آلرژیها اغلب با یك آزمایش سابقه‌ بیماری یا آزمایش جسمی صورت می‌گیرد، افزود: برخی افراد ممكن است این علائم را در فصلهای خاص داشته باشند.همچنین برای افرادی كه با علائم پیش‌رو مانند خشكی بینی مواجه می‌شوند آزمایشهای دیگری نیز تجویز می‌شود. آزمایش آلرژی معمولا برای تشخیص فاكتورهای ویژه ای كه باعث بروز علایم به طور منحصر در افراد ‌شده، صورت می‌گیرد.

رزم پا در خصوص تاثیر بلندمدت آلرژی گفت: این تاثیرات اغلب در افرادی بروز می‌كند كه در دوره‌های طولانی و پی درپی از بیماری آلرژی رنج می‌برند. بروز حالت آلرژیك در درازمدت احتمال ابتلا به آسم را تا 4 برابر افزایش می‌دهد. افرادی كه مبتلا به آلرژی‌های مزمن هستند، مانند افراد حساس به گرد و غبار نیز بیشتر در معرض علائم مزمن و بلند مدت این بیماری قرار دارند.

وی با بیان این كه ابتلا به آلرژی برای دوره‌های طولانی مانند، ابتدای فصل بهار تا آخر فصل پاییز فرد دچار علائم مزمن و بلند مدت این بیماری‌ می‌شود، گفت: این علائم مزمن شامل سرفه‌های مزمن، گرفتگی شدید و دائمی بینی، كاهش ضمانت موكوس ( مایع مخاطی) بینی، درد در صورت، خستگی، فقدان حس بویایی، سردردهای سینوسی و در حالتهای شدید عفونتهای سینوسی و آسم است.

رزم پا در پایان بهترین و مهمترین راه درمان را جلوگیری از مواجهه با عوامل آلرژیك و حساسیت‌زا عنوان كرد و افزود: در موارد كوتاه مدت، اغلب مصرف آنتی‌هیستامین به طور خوراكی توصیه می‌شود. اما در موارد شدیدتر تجویز دارو بر عهده پزشك خواهد بود. همچنین وجود هر نشان جدید یا شدیدتر حتما باید با درمانگر در میان گذاشته شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha