در یك مطالعه جدید معلوم شد شمار قربانیان آنفلوآنزای خوكی تقریبا 15 برابر بیشتر از آماری بوده كه پیشتر از سوی سازمان جهانی بهداشت ارائه شده است.

سلامت نیوز :  همه‌گیری ویروس آنفلوآنزای نوع H1N1‌ برخلاف ویروس آنفلوآنزای فصلی عمدتا گریبان جوانان و افراد كم سن و سال را گرفت كه بیشتر در آفریقا و جنوب شرق آسیا زندگی می‌كردند. شیوع این ویروس از سال 2009 میلادی آغاز و سپس در سراسر جهان اپیدمی شد. سازمان جهانی بهداشت آمار تلفات جانی این بیماری را 18 هزار و 500 نفر اعلام كرد كه همه این موارد در بررسی‌های آزمایشگاهی تایید شدند.

این در حالی است كه كارشناسان مركز كنترل و پیشگیری امراض امریكا طی محاسبات جدید خود اعلام كردند این ویروس فقط در اولین سال شیوعش احتمالا بین 105 هزار و 700 تا 400 هزار قربانی در سراسر جهان قربانی گرفته و هم چنین 46 هزار تا 179 هزار نفر دیگر نیز در اثر مشكلات قلبی و عروقی ناشی از ویروس جان خود را از دست دادند. این اختلاف آماری در تعداد قربانیان آنفلوآنزای خوكی بسیار زیاد است اما غیرمعمول نیست.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛دكتر ویلیام شافنز، رییس بخش طب پیشگیری در مركز پزشكی دانشگاه واندربیلت در این مقاله كه در مجله پزشكی لانست به چاپ رسیده تاكید كرد: آمار قربانیان آنفلوآنزا كه معمولا در تست‌های آزمایشگاهی تایید می‌شود كمتر از شمار واقعی تلفات این بیماری است.وجود چنین اختلاف‌های آماری چندان بعید و دور از ذهن نیست چون بیشتر پزشكان در كشورهای مختلف جهان، زمان و منافع كافی برای تست كردن تك تك بیماران را در اختیار ندارند و انجام تست آنفلوآنزا روی تمام اشخاصی كه به این بیماری مبتلا هستند كار بسیار دشواری است. بعلاوه مشكل بزرگتر این است كه در بسیاری كشورها منابع پزشكی و درمانی به اندازه كافی موجود نیست لذا آزمایش دقیق و یك به یك بیماران تقریبا غیرممكن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha