وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: با توجه به تعداد معتادان و احتساب خانواده های آنان، پنج تا 10 میلیون نفر در كشور درگیر معضل اعتیاد هستند.

پنج تا 10 میلیون نفر در كشور درگیر معضل اعتیاد هستند
سلامت نیوز :'مرضیه وحید دستجردی' روز سه شنبه در مراسم ویژه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر كه در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد، افزود: 8/94 درصد جمعیت معتادان را مردان و 2/5 درصد آنان را زنان تشكیل می دهند.

وی خاطرنشان كرد بیشترین شیوع اعتیاد در گروه سنی 25 تا 29 سال دیده می شود كه 25/7 درصد جمعیت معتادان را شامل می شوند.وزیر بهداشت در ادامه به گزارش عملكرد این وزارتخانه در حوزه پیشگیری، درمان و كاهش آسیب اعتیاد پرداخت و گفت: این وزارتخانه براساس برنامه پنجم توسعه، اهداف راهبردی را در این حوزه تا سال 94، طراحی كرده است.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ دستجردی، كاهش 50 درصدی شیب صعودی اعتیاد، نهادینه كردن نقش میانجی های مردمی در كاهش اعتیاد، كاهش و تثبیت میزان مصرف مواد مخدر و الكل را از جمله اهداف راهبردی طراحی شده وزارت بهداشت برای مبارزه با اعتیاد برشمرد.

وی افزود: همچنین سند مبارزه با الكل برای پیشگیری، درمان و آموزش های عمومی در این زمینه تدوین شده است.وزیر بهداشت با اشاره به شعار انتخابی امسال این وزارتخانه برای روز جهانی مبارزه با مواد مخدر مبنی بر 'نسل جوان ایمن در برابر اعتیاد'، اظهار داشت: خوشبختانه سیاست های كلی نظام برای رفع معضل اعتیاد در سال 85 طراحی شده است.دستجردی خاطرنشان كرد راهكارهای پیشگیرانه در برابر سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان با بهره گیری از امكانات خصوصی و دولتی و با تكیه براعتقادات دینی و فرهنگی مردم طراحی می شود.وی، گسترش مراكز درمانی و بازتوانی معتادان، جلوگیری از تغییر الگوی مواد كم خطر به پرخطر، اتخاذ تدابیر لازم برای حضور جدی آحاد مردم و تشكل های غیردولتی در مبارزه با اعتیاد و توسعه مطالعات كاربردی و توسعه ای در امر مبارزه با اعتیاد را از جمله راهكارهای پیشگیرانه اعتیاد وزارت بهداشت عنوان كرد.

وزیر بهداشت گفت: برنامه های آموزشی پیشگیرانه اعتیاد شامل برنامه های آموزشی مهارت های زندگی، مهارت های فرزندپروری، اطلاع رسانی های مستقیم و غیرمستقیم، پیشگیری از اعتیاد در گروه های هدف مانند مدارس، دانشگاه ها، محیط های نظامی، محیط های ورزشی و جمعیت جانبازان تدوین شده است.دستجردی افزود: همچنین پروتكل های درمانی و راهنماهای بالینی از جمله پروتكل درمان نگهدارند با داروی متادون و شربت تریاك برای گروه های مختلف، پروتكل سوء مصرف درمان اعتیاد در دوران بارداری و شیردهی و پروتكل درمان سوء مصرف مواد محرك تهیه شده است.

**آموزش بیش از 11 هزار پزشك برای درمان و پیشگیری از اعتیاد

وزیر بهداشت گفت: طی سال 84 تا سال 90 ، 11 هزار و 500 پزشك، آموزش های مختلف درمان و پیشگیری از اعتیاد را فرا گرفته اند.دستجردی یادآور شد برنامه های آموزشی اعتیاد از سال 84 با زیر پوشش قرار دادن 500 پزشك آغاز شده است.وی درباره مراكز درمانی اعتیاد نیز افزود: دانشگاه های علوم پزشكی بر كار مراكز درمانی اعتیاد، نظارت مستمر دارند.

**بیش از 400 هزار معتاد تحت درمان هستند

وزیر بهداشت گفت: هم اكنون بیش از 400 هزار معتاد تحت خدمات مراكز درمانی دولتی و خصوصی اعتیاد قرار دارند.دستجردی افزود: 189 مركز دولتی درمان اعتیاد، 47 هزار و 233 معتاد و دو هزار و 162 مركز خصوصی، 385 هزار و 417 نفر را تحت پوشش قرار داده اند.وی همچنین به تاسیس مراكز سرپایی درمان اعتیاد اشاره كرد و اظهار داشت: علاوه براین، مراكز درمانی سرپایی سوء مصرف مواد محرك با توجه به تغییر الگوی مصرف مواد مخدر به مواد محرك، راه اندازی شده است.

**بیش از 82 هزار نفر تحت پوشش مراكز گذری درمان اعتیاد هستند

وزیر بهداشت گفت: هم اكنون 89 مركز گذری درمان اعتیاد در كشور وجود دارد كه 82 هزار و 600 نفر تحت پوشش این مراكز قرار دارند.دستجردی افزود: همچنین مراكز گذری درمان اعتیاد ویژه زنان و كلینیك های مثلثی -مراكز كاهش آسیب های رفتاری - در كشور فعال است.وی خاطرنشان كرد این مراكز كار پیداكردن معتادان پرخطر و ایجاد ارتباط با آنان را برعهده دارد.وزیر بهداشت گفت: در این مراكز خدماتی مانند تحویل وسایل تزریقی استریل و وسایل محافظ جنسی، آموزش تزریق و روابط قانونی، تحویل لباس، فراهم كردن امكان استحمام و تشویق معتادان برای كنار گذاشتن اعتیاد ارایه می شود.دستجردی افزود: 103 مركز مشاوره آسیب های رفتاری نیز برای مقابله در كشور فعالیت دارند.

**كاهش شیوع بیماری ایدز از طریق تزریق مواد مخدر

وزیر بهداشت گفت: با اجرای برنامه های آموزشی و راه اندازی مراكز درمانی و پیشگیری، شیوع بیماری ایدز از طریق تزریق مواد مخدر - كه در سال 80، بیش از 90 درصد موارد روش های ابتلا به ایدز را تشكیل می داد- هم اكنون به میزان 5/62 درصد كاهش یافته است.دستجردی افزود: همچنین كاهش آسیب های ناشی از اعتیاد از جمله صدمات جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی و شیوع بیماری های ایدز و هپاتیت از طریق تزریق اعتیاد و روابط جنسی، كاهش شیوع بیماری های مقاربتی در معتادان، كاهش آبسه های عفونی و كاهش جرم در معتادان از دیگر دستاوردهای ایجاد مراكز كاهش آسیب اعتیاد در كشور بوده است.

**ادغام خدمات درمانی اعتیاد در برنامه پزشك خانواده

وزیر بهداشت از ادغام خدمات درمانی اعتیاد در برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع خبر داد و گفت: با این ادغام، انقلابی در درمان اعتیاد ایجاد می شود.دستجردی افزود: همچنین برنامه های پیشگیری از اعتیاد در نظام شبكه مراقبت های اولیه بهداشتی ادغام شده است.

** راه اندازی دوره های تحصیلات تكمیلی در زمینه اعتیاد

وزیر بهداشت از تاسیس دوره های تحصیلات تكمیلی ام .پی . اچ MPH -دوره گواهی عالی بهداشت- در زمینه اعتیاد برای پزشكان خبر داد و گفت: هم اكنون 150 پزشك، دوره مدیریت اعتیاد در مقطع ام.پی.اچ را گذرانده اند و در شبكه درمان و مبارزه با اعتیاد به كار گرفته شده اند.دستجردی افزود: همچنین سه دوره در مقطع پی.اچ.دی phd -دكترای حرفه ای- در زمینه اعتیاد راه اندازی شده است و هم اكنون 15 نفر در این دوره ها مشغول تحصیل هستند.

وی برقراری دوره پیشگیری از اعتیاد در دوره تخصصی روانشناسی را از دیگر برنامه های تحصیلات عالی در زمینه اعتیاد، برشمرد.وزیر بهداشت تاكید كرد دستیاران روانشناسان تخصصی موظف هستند كه دوره پیشگیری از اعتیاد را طی كنند.

**برنامه های مشاوره پیشگیری از اعتیاد برای دانشجویان

وزیر بهداشت گفت: هم اكنون 157 اتاق مشاوره اعتیاد در خوابگاه های دانشگاه های علوم پزشكی كشور راه اندازی شده است.دستجردی افزود: همچنین 35 دانشگاه علوم پزشكی سراسر كشور بصورت تمام وقت بصورت تلفنی مشاوره های پیشگیری و درمان اعتیاد را در اختیار دانشجویان قرار می دهند.

**اجرای برنامه های پژوهشی در مقابله با اعتیاد

وزیر بهداشت در ادامه به تشریح برنامه های پژوهشی این وزارتخانه برای مقابله با اعتیاد پرداخت و گفت: طرح پژوهشی تخمین شیوع مصرف مواد مخدر در كشور در مراحل انتهایی قرار دارد.دستجردی افزود: همچنین طرح های پژوهشی راه اندازی سامانه ثبت شیوع اعتیاد در حال طراحی است و طرح راه اندازی سامانه هشدار سریع مواد مخدر برای شناسایی مواد مخدر جدید نیز در مراحل انتهایی قرار دارد.

**تولید داروهای جدید

وزیر بهداشت گفت: این وزارتخانه درصدد تولید داروهای جدید برای جلوگیری از ورود مواد مخدر و پیش سازهای مواد محرك است.دستجردی افزود: هم اكنون داروهای نگهدارنده اعتیاد مانند متادون و شربت اعتیاد بصورت انبوه در كشور تولید می شود و وزارت بهداشت بر نحوه تولید، توزیع و عرضه آن نظارت مستمر دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha