عضو هیات رییسه انجمن پزشکی قانونی با بیان اینکه زنان به دلیل نگهداشتن حفظ حریم خانواده کمتر به پزشک قانونی مراجعه می کنند، گفت: از هر صد خشونت خانگی شاید یک نفر به پزشکی قانونی مراجعه کند، چرا که فرد به دلیل نبود یک حریم امن در خانه و تکرار خشونت‌های زیاد فقط برای تکمیل مدارک دادگاهی به پزشکی قانونی مراجعه می کند.

سلامت نیوز : عضو هیات رییسه انجمن پزشکی قانونی با بیان اینکه زنان به دلیل نگهداشتن حفظ حریم خانواده کمتر به پزشک قانونی مراجعه می کنند، گفت: از هر صد خشونت خانگی شاید یک نفر به پزشکی قانونی مراجعه کند، چرا که فرد به دلیل نبود یک حریم امن در خانه و تکرار خشونت‌های زیاد فقط برای تکمیل مدارک دادگاهی به پزشکی قانونی مراجعه می کند.

دكتر آرش عکاظی در گفت‌وگو با ایسنا ، با بیان اینکه خشونت خانگی به معنای هر رفتار خشنی است که موجب آسیب جسمی یا روانی زن شود، اظهار كرد: وضعیت نامناسب اقتصادی، شغلی، اعتیاد، ناباروری و همخوانی نداشتن تفکرات قومی و قبیله‌ای فرد با همسرش از مهمترین عوامل زمینه ساز خشونت محسوب می شود.

وی مهاجرت را از دیگر عوامل زمینه ساز خشونت عنوان کرد و افزود: مهاجرت کردن خانواده از روستا به شهر و یا خارج از کشور و آشنا شدن با مسائل فرهنگی و اجتماعی جدید که با باورها و عقاید قدیم در تضاد باشد خصوصا اگر زن و مرد پختگی فرهنگی و علمی کافی را نداشته باشند، می تواند باعث ایجاد خشونت در خانه شود.

آزارهای روانی طیف بیشتری از زنان را به دام آسیب‌های خود می کشاند

این عضو هیات رییسه انجمن پزشکی قانونی در تقسیم بندی انواع خشونت‌های خانگی به آزارهای فیزیکی و روانی اشاره کرد و گفت: آزارهای روانی طیف بیشتری از زنان را به دام آسیب‌های خود می کشاند که شامل اهانت به عقاید، تحقیر و کم توجهی مرد به زن است.

ضرب و جرح‌های ساده شایع ترین نوع خشونت فیزیکی محسوب می شود

وی ادامه داد: خشونت جسمی هرنوع رفتار خشنی است که از روی قصد و نیت منجر به آسیب و صدمات جسمانی شود که شامل کبودی، شکستگی، پارگی و زخم است، البته ضرب و جرح‌های ساده شایع ترین نوع خشونت فیزیکی محسوب می شود.

زنان جنوب شهر بیشتر در معرض خشونت فیزیکی هستند

شیوع خشونت در بین همسران جوان بیشتر است

این متخصص پزشکی قانونی شیوع خشونت را بین همسران جوان بیشتر دانست وادامه داد: فرهنگ زن و مرد به صورت اولیه در تضاد هستند و اگر بعد از مدتی به صورت حل نشده باقی بماند با پیدا شدن هرعامل محرک مانند از دست دادن شغل مرد و غیره منجر به خشونت می شود.

عکاظی در پایان با اشاره به این که زنان جنوب شهر بیشتر در معرض خشونت فیزیکی هستند، بیان کرد: آمار مشخصی از خشونت خانگی در جامعه نداریم و تعداد خشونت‌های مراجعه کننده به پزشک قانونی هیچ گونه تناسبی با خشونت جامعه ندارد و آنچه که در جامعه وجود دارد ممکن است بیشتر باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha