عضو مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی مشهد اجرای برنامه غربالگری را راهكاری مناسب در تشخیص زودهنگام و در مراحل اولیه سرطان دانست .

سلامت نیوز :دكتر 'سودابه شهید ثالث ' گفت : هدف از اجرای برنامه های غربالگری كشف بیماری در مراحل پیش سرطانی یا در مراحل اولیه سرطان و قبل از بروز علایم بالینی است وبا این اقدامات بیماری در مراحلی شناخته می شود كه امكان زیاد برای درمان قطعی آن وجود دارد .

وی یادآور شد كه سرطان سینه یكی از سرطان های شایع در كشور به شمار می رود و برای تشخیص زودرس این بیماری ماموگرافی باید از سن 40 سالگی شروع شود. براین اساس زنان 30 تا 40 ساله هر سه سال و زنان 40 سال به بالا هر سال برای معاینه بالینی باید مراجعه كنند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ این متخصص رادیوتراپی و انكولوژی خاطر نشان كرد : زنانی كه در معرض خطر بالا برای ابتلا به سرطا ن هستند (داشتن سابقه فامیلی استعداد ژنتیك یا سابقه سرطان سینه ) باید در سنین پایین تر نسبت به دیگران، به آزمایش های اضافی و معاینات مكرر اقدام كنند.

شهید ثالث افزود : سرطان سرویكس (دهانه رحم) از دیگر سرطان های شایع در میان زنان است كه ‌غربالگری این بیماری معمولا سه سال پس از ازدواج باید آغاز شود و آزمایش پاپ اسمیر منظم سالانه جهت غربالگری الزامی است.عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت : در افرادی كه سابقه فامیلی سرطان یا پولیپ كولوركتال (روده بزرگ) در فامیل درجه 1 یا 2 ،سابقه فامیلی سرطان یاپولیپ كولوركتال در فرد وسابقه قبلی بیماری التهابی مزمن روده در فرد دارند باید آزمایش های غربالگری را زودتر شروع كنند وانجام تست های آزمایشگاهی بیشتر برای آنان ضروری است .

به گفته این متخصص ، سرطان پروستات نیز از سرطان های شایع در كشور و نیازمند غربالگری است .از این رو انجام آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA)و معاینه ركتوم با انگشت(TR) باید سالیانه برای مردان پنجاه ساله و بالاتر انجام شود. مردانی كه یك یا بیشتراعضای فامیل درجه اول آنها سرطان پروستات در هر سنی دارند باید در سن 45 سالگی آزمایش ها را شروع كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha