دبیرکل سازمان ملل متحد طی پیامی اعلام کرد: میلیاردها دلار درآمد قاچاق مواد مخدر صرف قاچاق انسان و اسلحه می‌شود و سوء‌مصرف و قاچاق غیرقانونی مواد مخدر همچنان تاثیر منفی ژرفی بر توسعه و ثبات در سراسر دنیا دارد.

سلامت نیوز : پیام بانکی‌مون به مناسبت روز بین‌المللی مبارزه با سوء مصرف و قاچاق مواد مخدر در مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در سالن همایش‌های بین‌المللی صداو سیما قرائت شد.

در این پیام دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به سوء مصرف و قاچاق غیرقانونی مواد مخدر که همچنان تاثیر منفی ژرفی بر توسعه و ثبات در سراسر دنیا دارد آمده است: میلیاردها دلار که از تجارت مواد غیرقانونی نشأت می‌گیرد به فعالیت‌های تروریستی و جرایمی همچون قاچاق انسان و اسلحه دامن می‌زند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ در این پیام آمده است: مواد غیرقانونی و شبکه‌های جنایی مربوط به آن حاکمیت قانون را تضعیف می‌کند و با گریز از مجازات به تجارت خود ادامه می‌دهند که سبب وحشت فراوان شده است و بذر ناامیدی و یاس را در تمام سطوح حکمرانی می‌افشاند.

در پیام بانکی‌مون آمده است: به عنوان مثال آمریکای مرکزی با میزان فزاینده‌ خشونت روبه‌روست که نشأت گرفته از جرم سازمان یافته فراملی و قاچاق مواد مخدر است و این منطقه در حال حاضر بالاترین میزان آدمکشی در جهان را داراست.همچنین در ادامه این پیام قید شده است: افغانستان بیشترین میزان شیوع مواد افیونی را داراست و این امر مانع پیشرفت این کشور شده است. در بخش‌هایی از کشور میانمار کشاورزان به دلیل ناامنی قضایی مشغول کشت خشخاش به عنوان محصول فروشی خود شده‌اند.

این چالش، آفریقای غربی و مرکزی که در یکی از مسیرهای اصلی قاچاق مواد مخدر به اروپا قرار دارد را نیز شدیداً به آزمایش گذاشته است و کشورهای این منطقه که غالباً سازمان‌های حقوقی ضعیفی دارند بسیار آسیب‌پذیر شده‌اند.

کی مون اضافه کرد: علاوه بر این، کشورهای ترانزیت دیگر فقط به عنوان نقطه اتصال زنجیره عرضه به شمار نمی‌روند بلکه به عنوان نقاط ورود به شمار می‌روند، حدود نیمی از کوکائینی که از طریق آفریقای مرکزی و غربی قاچاق می‌شود امروز در این منطقه باقی می‌ماند و چنین الگوهای تغییر در مصرف مواد مخدر پیشرفت‌ها در توسعه پایدار و حکمرانی مناسب را که به سختی به دست آمده را به مخاطره می‌اندازد.

در ادامه پیام دبیر کل سازمان ملل آمده است؛ کنوانسیون‌های مواد مخدر جرم و فساد سازمان ملل پایه‌ای محکم برای راه‌حل‌های جهانی این چالش‌ها به شمار می‌روند. این افراد با هم رویکردی متوازن را برای متوقف کردن قاچاق مواد مخدر ارائه می‌دهند و بدیل‌های ماندگاری را برای کشاورزان برای ارتقای محصولاتشان می‌دهند و در نهایت حقوق بشر و سلامت را برای مصرف‌کنندگان مواد مخدر فراهم می‌سازند.

در پایان این بیانیه ذکر شده است: تلاش‌های ما در جهت ارتقا توسعه و مبارزه با مواد مخدر و جرم زمانی موثرتر خواهد کهر مشارکت با نسل جوان، جامعه مدنی، دولت‌ها و جامعه بین‌المللی ریشه داشته باشد.اگر با هم تلاش کنیم می‌توانیم درد و رنج میلیون‌ها انسان را کاهش دهیم و کشورها، جوامع و خانواده‌ها را از چنگ مواد مخدر و جرم نجات دهیم.مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر صبح امروز با حضور وزرای بهداشت، آموزش و پرورش، وزیر کشور و همچنین معاون اول رئیس‌جمهوری و مسئولان امنیتی و انتظامی در حوزه مبارزه با مواد مخدر در سالن‌ همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha